Túl a 900 repült órán és vele a flatter-teszten, a jeges-próbákon és az első vészkiürítés gyakorlatán is a Bombardier CSeries 100. A jelenleg négy prototípussal zajló berepülési program állásáról Robert Dewar adott tájékoztatást.

Bombardier CSeries berepülési program fotó. (Forrás: Bombardier) | © AIRportal.hu

Bombardier CSeries berepülési program fotó. (Forrás: Bombardier)

A Bombardier CSeries programigazgatója örömmel jelentette, túl vannak a 900 repült órán, majd összefoglalójában gépenkénti bontásban adott tájékoztatást róla, mi minden történt a berepülést folytató négy, illetőleg az egyelőre még földön lévő, de már a felszállására készülő ötödik CS100 géppel az elmúlt hónapokban.

A CSeries, amely a Bombardier teljesen új fejlesztésű, a CS100-szériában 108-125 üléses keskenytörzsű utasszállító típusa 2013. szeptember 16-án emelkedett először magasba, azóta tart a berepülési program, amely egyszer felfüggesztést is szenvedett az egyik tesztgép hajtómű meghibásodása miatt, miután a berepülő pilóták csak tavaly szeptemberben vehették ismét irányításukba a CSerieseket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A 2400 órásra tervezett berepülési program jócskán késésben van. A típus tervezett forgalomba bocsátási dátuma már többször halasztást szenvedett, de jelen állás szerint 2015 második félévére megkaphatja az első üzemeltető a várva-várt gépét, amihez pozitív tartalmú üzenetként oda lehet csatolni mindazt, amiről Robert Dewar beszámolt. A CSeries ugyanis tényleg fontos teszteken van túl, és csaknem 600 órát repült a kényszerű leállás óta.

Cikkajánló Hamarosan felszállhat a nagyobbik CSeries

Kész az első CSeries 300 prototípus, amely a földi ellenőrző tesztek elvégzését követően a gyáriak reményei szerint idén év elején teljesítheti is az első felszállását.

Az alaptípushoz képest 2.7 méterrel hosszabb törzsű, ezért több utast szállítani képes 300-as CSeries, ha minden jól megy 2016-ban állhat forgalomba.

Az egyes számú prototípussal, az FTV1-essel végrehajtották a konstrukció szilárdságát ellenőrző ún. flatter-teszteket. A szárnyrezgéses próba azért bír nagy jelentőséggel, mert az egyik legfontosabb a repülési tesztek között, és a CSeries 100-as állítólag különösen jól teljesített. Igen magas, Mach 0.91 sebességet értek el vele, és a gép jól irányítható maradt, a pilóták elégedettségükről adtak számot.

A kettes számú FTV2 prototípusnak jutott feladatul, hogy bizonyítsa a típus extrém hideg, fagyos körülmények közepette is üzemképes, legfontosabb rendszerei még -30 Celsius fokos hőmérsékleti viszonyok közepette is megbízhatóan működnek, ami ugyancsak fontos érdem. Ez esetben is egy meghatározó tesztről lévén szó, amelyen a kanadai közlekedésügyi hivatal mellett a két nagy légügyi hatóság, az európai EASA és az amerikai FAA felügyelői is jelen voltak.

Bombardier CS100 fagyos teszt

Forrás: Bombardier Aerospace YouTube Csatorna

A hármas számú FTV3 prototípusról, amelynek tesztjeit nem Mirabelből, hanem a Bombardier amerikai bázisáról, Wicihitából végzik a típusjogosítás megszerzéséhez szükséges általános rendszerellenőrző tesztekben segédkezik, míg az FTV4 az üzemanyag fogyasztási tesztekben működött közre, a programigazgató szerint nagyon jó eredménnyel, aki részleteket egyelőre nem árult el, de a katalógusokból tudható, a Bombardier legalább 20%-os takarékosságot ígér a versenytársaihoz viszonyítva. A javarészt az új, reduktoros Pratt&Whitney hajtóműveknek köszönhető előrelépés ebből következtethetően az éles tesztek által is megfelelő bizonyítást nyert.

Az egyelőre még csak földi tesztjeit folytató FTV5 az első prototípus, amelynek fedélzetét teljes értékűen kiépítették. Az eddig sorolt gépeken mind speciális mérőműszerek és számítógépes munkaállomások vannak telepítve, ezért az ötös számú prototípussal végezték el az első evakuációs próbát, amely során az utasokkal teli kabinból a vészcsúszdákon át kellett a lehető leggyorsabban elhagyni a fedélzetet.

Ilyen a munkája a CSeries-program berepülő mérnökének

Forrás: Bombardier Aerospace YouTube Csatorna

A CSeries 100-asnál 2.7 méterrel hosszabb törzsű, 135-160 üléses CS300-as programjáról is szó esett, amelynek éppen nagyobb méreteinél fogva ugyancsak végig kell mennie a vibrációs terheléses teszteken, mielőtt a levegőbe emelkedne.

A kizárólag statikus tesztekre szánt CS100 prototípus, amely soha nem fog a levegőbe emelkedni decemberben végzett, minden szükséges vizsgán túl van, beleértve a szárny túlterheléses próbáját is. Mindeközben pedig a Bombardier azon dolgozik, hogy a gyártást is felfutassa. Ennek eredményeképp a második CS300-as prototípus mellett már a második sorozatgyártott CS100-as is a végszerelő soron van.

Robert Dewar beszámolója videón

Forrás: Bombardier Aerospace YouTube Csatorna

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!