Budapestről egyetlen hagyományos légitársaság, a Finnair kínál közvetlen járatokat a finn fővárosba. Finnország nemzeti légicége nem csak a Helsinkibe tartó, pont-pont utasok körében kedvelt választás, hanem a Távol-Keletre utazók részére remek átszállási lehetőségeket és optimális transzfer időket is nyújt. A Finnair és a Helsinki repülőteret üzemeltető Finavia meghívásának köszönhetően Helsinkibe utaztunk és kipróbáltuk a légitársaság turista és business osztályait és az üzleti utasoknak, a Helsinki repülőterén fenntartott exkluzív váró szolgáltatásait is.

A Finnair Airbus A319-es repülőgépe.(Fotó: Bodorics Tamás - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Finnair Airbus A319-es repülőgépe.
(Fotó: Bodorics Tamás – AIRportal.hu)

A oneworld légiszövetség tagjai közé tartozó finn nemzeti légitársaság járata a magyar utazóközönség körében leginkább az ázsiai átszállási lehetőségek miatt népszerű, hiszen Thaiföld, Kína, Japán valamint többek közt India is elérhető kevesebb, mint 10 óra repülési idő alatt.

A Finnair délelőtti és esti Budapest – Helsinki járatainak köszönhetően gyors csatlakozás várja az átszálló utasokat, hiszen számos ázsiai célpontra kora délután, vagy éjfél körül indul útnak a hosszú távú járatok.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Helsinkibe érkező budapesti járatot követően éppen optimális, bő 1-1,5 óra áll rendelkezésre, hogy a 2-es terminál non-Schengen részén belül megtaláljuk a következő indulási kaput. A légitársaság Budapestre induló járatai szintén az átszálló utasok igényeihez igazodnak.

Két és fél óra alatt a Mikulás földjén: Repülés a Finnair turista osztályán

A Finnair esti járata 18:30-kor érkezik meg Budapestre, majd egy 50 perces fordulóidő után, 19:20-kor indul vissza a finn fővárosba. A Budapestről Helsinkibe tartó útvonal 1400 kilométeres légvonalbeli távolságát 2 óra 20 perc alatt teljesítik a légitársaság gépei.

A Finnair Airbus A319-es repülőgépének turistaosztálya. | © AIRportal.hu

A Finnair Airbus A319-es repülőgépének turistaosztálya.

A budapesti járatokat általában az Airbus A320-család különböző törzshosszú és utas-befogadóképességű változatai teljesítik, a legrövidebb törzsű 138 utas szállítására székezett A319-estől a 209 fős A321-esig.

Egyes budapesti járatokon találkozhatunk a légitársaság Embraer 190-es 100 utas szállítására alkalmas regionális jetjeivel is. Az Airbus-oknál ugyan kisebb és keskenyebb törzsű regionális repülőgépeket az utasok körében sokan kedvelik a 2×2-es ülés-elrendezésnek és a keskeny törzsű Airbus-oknál picivel nagyobb lábtérnek köszönhetően.

Az Airbus-ok berendezése teljesen átlagos, az európai hagyományos légitársaságok körében megszokott sztenderdeket követi. Az általunk kipróbált, Airbus A320-as repülőgép már az új generációjú, vékonyított változatú ülésekkel került felszerelésre. A lábtér akár egy 190 centiméter magas utas számára is megfelelő ezen a rövidebb úton, habár 3-4 óra után már kényelmetlenebb lenne a 144 turista osztályú szék egyikén történő utazás.

A felszállást megelőző biztonsági bemutató oroszlánrészét a poggyásztartók alá felszerelt kijelzőkön keresztül láthatjuk, amelyet a légiutas kísérők egészítenek ki a vészkijáratok bemutatásával.

Az utazómagasság elérését követően ezeken a kijelzőkön keresztül követhetjük a repülési útvonalat, valamint az aktuális magasság, sebesség és a külső hőmérséklet értékeket. Ezt egészíti ki a járat kapitányának üdvözlése, mely során az időjárási körülményekről is információt ad az utasoknak.

A turista osztályra szóló repülőjegy fedélzeti ellátása a kávé, tea, ásványvíz, valamint az áfonyalé ingyenes fogyasztását foglalja magában.

Hagyományos légitársaság lévén az ital mellé egy éhségűző snack-et is jogosan várnának az utasok, de ezt sajnos a mai trendeknek megfelelően csak díj ellenében kérhetjük a személyzettől.

Sok légitársaság rövid távú gépein manapság már a fej felett sincsenek monitorok, vagy ha vannak akkor sem mutatják a járat pozícióját. | © AIRportal.hu

Sok légitársaság rövid távú gépein manapság már a fej felett sincsenek monitorok, vagy ha vannak akkor sem mutatják a járat pozícióját.
Sajnos ez a trend: A hagyományos légitársaságok is spórolnak fedélzeti ellátáson. | © AIRportal.hu

Sajnos ez a trend: A hagyományos légitársaságok is spórolnak fedélzeti ellátáson.

A leszállást megelőzően a légitársaság a képernyőkön keresztül tájékoztatja az átszálló utasokat a Helsinkiből induló járatokról, az indulási kapukról és indulási időpontokról.

Finnair A350-900XWB látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Finnair A350-900XWB látványterv. (Forrás: Airbus)

Helsinkiből a légitársaság Airbus A340-es vagy A330-as szélestörzsű gépeinek fedélzetén repülhetnek tovább az interkontinentális járatokra átszálló utasok.

Várhatóan még idén ősszel szolgálatba állnak majd az Airbus legújabb generációs kompozit repülőgépei, az A350-900-asok is. Az A350-esek elsőként a légitársaság négyhajtóműves A340-eseit váltják le, melyek utolsó példánya a tervek szerint 2017-ben búcsúzik a flottától.

Az A350 XWB első európai üzemeltetője a Finnair lesz, várhatóan összesen 19 új generációs repülőgép fog repülni a légitársaság flottájában, mivel korábbi megrendelését 2014. decemberében további 8 A350-esre leadott opcióval toldotta meg a finn légitársaság.

Az átszálló vagy Helsinkiből induló business utasok ki ne hagyják: Finnair Business Lounge


A business osztályon utazó, vagy a oneworld légiszövetségi hűségprogramban megfelelő szintű jogosultsággal rendelkező, átszálló, vagy Helsinkiből induló utasoknak érdemes betérni a légitársaság üzleti várójába is.

A prémium váróban a napszaktól függő ételválaszték várja az utasokat, ízlés szerint hideg- és meleg étel közül is választhatunk, melyet minőségi alkoholos és alkoholmentes italok széles kínálata egészít ki.

Az étkezés mellett a kényelmes pihenés, kikapcsolódás és a munka feltételei is adottak a Business Lounge-ban. Az aktuális napilapok, valamint internetböngészésre alkalmas iMac számítógépek is várják a vendégeket. Az ülőalkalmatosságok nagy része hálózati és USB töltővel is rendelkezik, így a saját készülékeinket még a repülés előtt feltölthetjük.

A képre kattintva galéria nyílik a Finnair Business Lounge-ról készült további képekkel! (Fotók: Tóth Máté - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A képre kattintva galéria nyílik a Finnair Business Lounge-ról készült további képekkel! (Fotók: Tóth Máté – AIRportal.hu)
A váró minimalista stílusát néhol zöld dekorációk törik meg, így az étkezőasztaloknál is. Háttérben az italautomaták és a müzlibár látható. | © AIRportal.hu

A váró minimalista stílusát néhol zöld dekorációk törik meg, így az étkezőasztaloknál is. Háttérben az italautomaták és a müzlibár látható.
A finn húsgolyó és a hozzá társuló krumplilepény kellemes, azonban nem túl könnyed reggeli. | © AIRportal.hu

A finn húsgolyó és a hozzá társuló krumplilepény kellemes, azonban nem túl könnyed reggeli.

ezekben az ülésekben pihenhet a megfáradt átszálló utas. | © AIRportal.hu

ezekben az ülésekben pihenhet a megfáradt átszálló utas.

A lounge-ba történő belépés Business Class-ra szóló beszállókártyával, vagy Finnair Plus Silver, Gold és Platinum, valamint oneworld Emerald és Sapphire szintű törzsutas-program tagsággal lehetséges. Díj ellenében azonban bármely utas kipróbálhatja a Lounge-élményt.

Finnair Business Class: Prémium kiszolgálás a felhők felett

A Finnair prémium szolgáltatása már a check-in-nél elkezdődik, hiszen az üzleti jeggyel rendelkező induló utasok természetesen külön pultnál, sorban állás nélkül jelentkezhetnek be a járatokra és adhatják fel csomagjaikat.

Az Európán belül közlekedő business utasok akár két darab, az interkontinentális járatokon pedig már 3 darab 23 kg-os csomagot is feladhatnak, továbbá a járatok fedélzetére két kézicsomagot plusz egy kisebb kézitáskát vagy laptopot vihetnek magukkal.

Final call. Így járhat az az utas, aki belemerül a Business Lounge adta kényelembe. | © AIRportal.hu

Final call. Így járhat az az utas, aki belemerül a Business Lounge adta kényelembe.

A Business Class ülések elrendezése megegyezik az Economy Class-szal, azonban a középső ülések nem kerülnek értékesítésre. | © AIRportal.hu

A Business Class ülések elrendezése megegyezik az Economy Class-szal, azonban a középső ülések nem kerülnek értékesítésre.

A reggeli fedélzeti ellátás. | © AIRportal.hu

A reggeli fedélzeti ellátás.

Az üzleti várók vendégszeretete után az induló járatokra felszálló business jeggyel rendelkező utasok az elsőbbségi beszállítás révén először léphetnek a repülőgép fedélzetére.

A 138 fő befogadására képes Airbus A319 tizennégy székkel várja a Business utasokat. Az ülésekből – amelyek teljesen megegyeznek a turistaosztály üléseivel – 3+3 került egy sorba.

Az üzleti osztályon utazók kényelmének növelése érdekében azonban a középső székekre nem kínál jegyeket a Finnair, így nagyobb helyen élvezhetjük az utazást.

Az üzleti utasokat a személyzet a boarding befejezését követően napilapokkal és magazinokkal valamint welcome-drink-kel kínálja.

A vezető légiutas-kísérő a felszállást és a repülési magasság elérését követően először a Business Class utasok kiszolgálását kezdi meg. A reggeli meleg ételt, croissant-t és gyümölcsválogatást is tartalmaz, amelyhez italok széles kínálata áll az üzleti osztály utazóközönségének rendelkezésére.

Az étkezés befejeztével is több alkalommal kínál italt a légiutas-kísérő, ez is megerősíti, hogy a prémium utasoknak különleges odafigyelésben és kiszolgálásban van része. A pihenésre vágyók kényelméhez párnát és plédet is biztosítanak.

A prémium osztályra jegyet váltott utasok a pilótafülke mögötti mosdók használatánál szintén privilégiumot élveznek, valamint a repülés teljes ideje alatt a turistaosztálytól függönnyel elválasztva utazhatnak.

További figyelmesség, hogy a személyzet külön tároló-szekrényt tart fenn a Business Class vendégeinek, így nem szükséges a felső poggyásztartókba gyűrni a zakókat és kabátokat.

Az étkezés befejeztét és a fedélzeten kapott sajtó elolvasását követően az időt saját mobileszközeink segítségével üthetjük el, hiszen a Finnair az európai légitársaságokhoz hasonlóan nem kínál fedélzeti szórakoztató rendszert (IFE – in-flight entertainment) a kontinensen belüli járatokat tejesítő gépeinek fedélzetén még a business osztályon sem.

A beszállást követően a légiutaskísérők újsággal, pléddel és párnával kínálják az üzleti osztály utasait. | © AIRportal.hu

A beszállást követően a légiutaskísérők újsággal, pléddel és párnával kínálják az üzleti osztály utasait.
Litvánia felett 11,5 kilométerrel járunk. | © AIRportal.hu

Litvánia felett 11,5 kilométerrel járunk.
Az ízletes reggelit egy kellemes francia pezsgővel is levezethetjük. | © AIRportal.hu

Az ízletes reggelit egy kellemes francia pezsgővel is levezethetjük.
A Business Class ülései. Láthatóan a 100%-os töltöttsége elmaradt ennek a kabinosztálynak. | © AIRportal.hu

A Business Class ülései. Láthatóan a 100%-os töltöttsége elmaradt ennek a kabinosztálynak.

Az általunk kipróbált mindkét járat pontosan indult és érkezett meg.

Az utashídhoz való beállást követően az utasok a SkyCourt terminálon keresztül egy hosszabb sétával juthattak el a 2A terminál poggyászkiadó területére. A Business Class utasok poggyászai elsőbbségi címkével, valóban az elsők között érkeztek meg.

Az AIRportal.hu szerkesztője a Finnair és a Helsinki repülőteret üzemeltető Finavia meghívására utazott Finnországba, hogy tesztelje és bemutassa a magyar olvasóközönségnek a légitársaság fedélzeti és földi szolgáltatásait.

Cikksorozatunk további részeiben bemutatjuk Helsinki légikikötőjét, valamint azt is, hogy egy hosszú hétvégi városlátogatás, vagy 1-2 napos stopover keretében mit nem szabad kihagyni Finnország fővárosában.

Fotók: Tóth Máté – AIRportal.hu (Kivétel, ahol külön jelölve.)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!