9,99%-os részesedést szerzett a British Airways-t, az Iberia-t és a Vueling spanyol diszkont légitársaságot tulajdonló International Airlines Group-ben (IAG) a Qatar Airways – jelentette be közleményében a dohai központú, ötcsillagos légitársaság.

Akbar Al Baker a Qatar Airways csoport vezérigazgatója (középen) Toulouseban a cég első A350 XWB repülőgépének átadási ünnepségén 2014. decemberben. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Akbar Al Baker a Qatar Airways csoport vezérigazgatója (középen) Toulouseban a cég első A350 XWB repülőgépének átadási ünnepségén 2014. decemberben.
(Fotó: AIRportal.hu)

A Qatar Airways a jelenleg létező codeshare megállapodások és a oneworld légiszövetségi tagsága révén az International Airlines Group-pal meglévő kereskedelmi kapcsolatai erősítése és működésének fejlesztése érdekében tett erőfeszítéseinek részeként 2015. január 30-án vásárolt 9,99%-os részesedést az IAG-ben.

Az Európai Unió jogszabályai szerint a nem EU-s részvényesek tulajdoni hányada az EU-s légitársaságokban maximálva van. Ennek értelmében az EU-s légicégek többségi tulajdonrészük EU-s részvényesek tulajdonában kell maradjon. A Qatar Airways megfontolhatja, hogy tovább növelje tulajdonrészét az IAG-ben, azonban jelenleg nem kívánja átlépni a 9,99%-ot.

„Az IAG egy remek lehetőséget biztosít számunkra a nyugati irányú stratégiánk további fejlesztésében. A oneworld légiszövetségbe történő belépésünk is indokolja, hogy rövid távon egyre közelebbi kapcsolatban dolgozzunk együtt az IAG-vel és várakozással tekintünk a további hosszabb távú együttműködés elé is.” – nyilatkozta Akbar Al Baker a Qatar Airways Group vezérigazgatója.

Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója szintén üdvözölte a Qatar Airways, a világ egyik vezető légitársaságának bevásárlását az IAG-be és kifejezte, hogy hosszú távú, támogató részvényesként tekint az új résztulajdonosra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„Egyeztetni fogunk a Qatar Airways-szel a közelebbi együttműködés lehetőségeiről és az IAG, mint világszinten vezető légitársasági csoport céljairól.” – mondta el Walsh.

IAG az európai nagyhal

Az IAG 2011-ben alakult spanyolországi székhelyű cég, mely a British Airways, az Iberia és a Vueling anyavállalataként működik. A cég részvényeit a londoni és a spanyol tőzsdéken jegyzik. A cég központja Londonban található.

Az IAG az elmúlt években többször próbálta felvásárolni az ír nemzeti légitársaságot, az Aer Lingust – sikertelenül. 2015. januárban azonban egy lépéssel közelebb kerültek a felvásárláshoz, mert az Aer Lingus vezetése elfogadta az IAG felvásárlási ajánlatát.

Stratégiaváltás a Qatar Airways-nél?

A Qatar Airways A321-ese Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Airways A321-ese Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu)

A Qatar Airways ezidáig az organikus növekedésre helyezte a hangsúlyt, azaz saját útvonalhálózata, szolgáltatásai és flottája fejlesztésébe invesztált.

Akbar Al Baker a cég vezére erre minden adandó alkalommal felhívta a figyelmet, legutóbb decemberben, Toulouseban, új gépük az A350 XWB átvételekor hangsúlyozta, hogy a Qatar Airways elkötelezett az organikus növekedés mellett.

Az IAG közel 10%-ának megvásárlásával a dohai légitársaság nem csak Európa, de a világ egyik vezető légicégében szerzett tulajdonrészt. A Qatar Airways számára az 1.73 milliárd dollár értékű bevásárlás a cég nyugati irányú terjeszkedését és a dohai repülőér világ szintű hub-bá válási ambícióit segítheti.

A British Airways és az Iberia észak- és dél-amerikai kontinensen birtokolt pozícióit – az eddig is meglévő codeshare alapú és a oneworld légiszövetségen belüli együttműködés további mélyítése révén – a Qatar Airways még inkább kiaknázhatja a jövőben saját növekedési céljai érdekében.

A két cégvezető között eddig is jó volt a kapcsolat, hiszen a Qatar Airways a oneworld légiszövetségbe 2013-ban történt belépését Willie Walsh szponzorálta. Nem mellékes tény, hogy Európa legnagyobb légiközlekedési központja, a British Airways központi repülőtereként működő Heathrow Airport-ot üzemeltető vállalatban 2012. óta 20%-os érdekeltséggel rendelkeznek qatari befektetők.

Európában folyik a harc az öböl-menti barátok közt

A három nagy öböl-menti légitársaság különböző stratégiával harcol a globális piaci pozícióinak erősítéséért és a központi repülőterein átmenő forgalom további növeléséért. Az egyik fontos harcszíntér mostmár egyértelmű, hogy Európa válságban lévő légi piaca lett.

Az Emirates A330-asa Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Emirates A330-asa Budapesten.
(Fotó: AIRportal.hu)


A Qatar Airways vadonatúj A350 XWB gépe.(Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Airways vadonatúj A350 XWB gépe.
(Fotó: AIRportal.hu)


Az Etihad A330-as gépe (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Etihad A330-as gépe (Fotó: AIRportal.hu)

A legnagyobb öböl-menti légitársaság, az Emirates – egyelőre – továbbra is az organikus növekedés stratégiáját követi, azaz inkább saját járathálózatuk és flottájuk fejlesztésébe fektetnek be felvásárlás helyett.

Az Emirates ugyan rendelkezik codeshare megállapodásokkal, de nem tagja egyik légiszövetségnek sem. A stratégia sikeres, hiszen a dubaji repülőtér 2014-ben lenyomta az eddigi világelső Heathrowt, ha nem is teljes utasforgalom tekintetében, de a nemzetközi járatokon utazók számában.

A 2. helyezett közel keleti légitársaság, a Qatar Airways eddig szintén elzárkózott a felvásárlásoktól, azonban bevásárlása az IAG-be egyértelműen a dohai légitársaság globális pozícióinak erősítése és a dohai hub forgalmának növelése érdekében történt.

A Qatar Airways 2013. óta a oneworld tagjaként erősíti pozícióit a légiközlekedési piacon. Bár az elmúlt év végén a Qatar-t hírbe hozták, hogy felvásárolná a lengyel LOT egy részét, az üzlet mégsem jött létre, legalábbis eddig.

A harmadik arab légitársaság, az Etihad Airways évek óta vadászik a felvásárolható európai légicégekre. Európában a legnagyobb üzletet a csőd szélén egyensúlyozó Alitaliaval kötötte, de a szerb JAT (ma Air Serbia) megújulásában is vezető szerepet vállalt, valamint tulajdonrészt szerzett a német Air Berlinben és a svájci Darwin Airlines-ban is, amely ma már Etihad Regional néven működik.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!