Két sikeretlen kísérlet után újra tesz egy próbát az Aer Lingus felvásárlásáért az International Airlines Group (IAG), amely a British Airways, az Iberia és a Vueling tulajdonosa is. Úgy tűnik, hogy az ír légitársaság fontolóra veszi a legújabb ajánlatot.

A BBC tudósítása szerint az óriáscég által tett, részvényenkénti 2,55 eurós ajánlat már arra késztette az Aer Lingus igazgatótanácsát, hogy átgondolja a légifuvarozó értékesítését. Fontos leszögezni, hogy a döntés nem egyedül a vezetőség kezében van, hiszen a két legnagyobb részvényes – az ír állam és a Ryanair – rábólintása is szükséges az üzlet véghezviteléhez.

Az IAG-csoport elsősorban az Aer Lingus által birtokolt huszonhárom, London Heathrow repülőtérre vonatkozó slotokban (le- és felszállási jog) érdekelt, hiszen a légitársaság a negyedik legnagyobb üzemeltető a brit fővárost kiszolgáló légikikötőn. Jelenleg az északír Belfast, valamint az írországi Cork, Dublin és Shannon városába közlekedik az ír légivállalat Londonból.

Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója – elmondása szerint – biztosítani akarja, hogy csoportja világviszonylatban a vezető légiközlekedési vállalatok között szerepeljen, éppen ezért hisz a terjeszkedés szükségességében. Walsh véleménye szerint a British Airways, mint a legnagyobb brit légitársaság, erősebb lenne az Aer Lingusszal karöltve, különösen a Heathrow repülőtéren.

A szakma mellett a politika is felemelte hangját az üzleti ajánlattal kapcsolatosan, az ír parlament egy ellenzéki képviselője szerint a kormánynak meg kell akadályoznia a felvásárlást az ír repülőterek és a Heathrow közötti összeköttetésben lehetséges veszteségek miatt. Paschal Donohoe közlekedési miniszter azonban vasárnap közölte, a kormány kivizsgálja a felvásárlás hatását a közel 80 éves múlttal rendelkező Aer Lingus-ra, az ír repülőtereket érintő útvonalakra és nem utolsó sorban a vállalat alkalmazottaira – az ír szakszervezet szerint 1200 munkavállaló veszíthetné el az állását az IAG-tulajdonlással.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Aer Lingus szélestörzsű flottáját Airbus A330-asok alkotják, azonban legkorábban jövőre érkeznek az új Airbus A350-900 repülőgépek. (Fotó: Szalmási Szabolcs - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Aer Lingus szélestörzsű flottáját Airbus A330-asok alkotják, azonban legkorábban jövőre érkeznek az új Airbus A350-900 repülőgépek. (Fotó: Szalmási Szabolcs – AIRportal.hu)


Mindezen aggodalmak mellett számítani lehet arra is, hogy az Európai Bizottság is felemelheti szavát a felvásárlással kapcsolatosan, köszönhetően az esetlegesen sérülő versenyhelyzetnek. Amennyiben az adásvétel végbe menne, úgy előfordulhat, hogy a Bizottság által megszabott feltételek között szerepelhet néhány le- és felszállási jog értékesítése, amellyel az IAG részéről elvesztené az értelmét az Aer Lingus tulajdonlása.

Az Európai Bizottság már többöszr megakadályozta az ír nemzeti légitársaság felvásárlását a Ryanair által, legutóbb 2013-ban. Az indoklás szerint a két cég fúziójával közel ötven útvonalon került volna olyan monopol- vagy dominánshelyzetbe a két vállalat, amelyeken erős versenyhelyzet van a low-cost modellben üzemelő légifuvarozó és a hagyományos modellt képviselő Aer Lingus között. Ennek ellenére a Ryanair jelenleg 29,8%-os részedeséssel rendelkezik a zöld-fehér légitársasásgban.

A légiközlekedési iparág az elmúlt években átalakuláson ment keresztül, több földrészre igaz, hogy a nagyobb légitársasági csoportok kerültek előtérbe. Ami Európát illeti, a Lufthansa csoport, az Air France-KLM és az IAG vezeti a piacot, azonban nem szabad megfeledkezni az Etihad Airways-ről sem, amely egyre nagyobb teret nyer az öreg kontinensen, köszönhetően az airberlinben, az Air Serbiában, az Alitaliában és a svájci Darwin Airlinesben birtokolt kisebb-nagyobb arányú részesedésnek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!