A turbolégcsavarosok európai gyártója mind az értékesítések, mind az átadások, valamint a forgalma tekintetében is felettébb sikeres, rekorddöntő évet zárt. Az ATR január 21-én Párizsban megrendezett nemzetközi sajtókonferenciája keretében adott számot a 2014. évi teljesítményéről.

Az ATR blagnaci gyártósora. (Fotó: ATR Aircraft) | © AIRportal.hu

Az ATR blagnaci gyártósora. (Fotó: ATR Aircraft)

157 véglegesített és 79 opciós lekötés, ez volt eddig az ATR repülőgépgyár éves rekordja, amelyet 2011-ben állítottak fel. 2014-ben azonban ezen is sikerült túllépni. A tavalyi év során ugyanis, a fele-fele arányban az Airbus Group, valamint az olasz Alenia Aermacchi tulajdonában álló ATR 160 fix (a 72-600-asra 133, a 42-600-asra 27 darab) és 120 opciós értékesítést jegyzett, vagyis összesen 280 darab repülőgépre érkezett megrendelés, amely 44 géppel több a 2011-es rekordhoz képest.

Az ATR, amely 1981-ben indította útjára gyártási programját az azóta eltelt több, mint három évtizedben összesen 1470 darab repülőgépre kapott megrendelést, amelyből 2014-ben futott be az ezredik a hosszabb törzsű, 72-es szériára vonatkozólag, ami már csak azért is jelentős, mert egyik másik turbolégcsavaros típusnak sem sikerült még önmagában ekkora értékesítési darabszámot elérnie. A gép üzemeltetője egyébként Pápua Új-Guinea légitársasága, a PNG lesz.

Az eladások sorában kiemelkedő volt az év utolsó negyedében, novemberben a Lion Air Grouppal kötött negyven gépes, ATR 72-600 szerződés, amellyel az indonéz vállalat teljes rendelésállománya, az ATR ügyfelek körében először érte el a száz darabos mennyiséget.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Távol-Kelet az egyik legfontosabb piaca az ATR-nek, itt a Bangkok Air egyik új ATR 72-600-as gépe látható. (Fotó: ATR Aircraft) | © AIRportal.hu

A Távol-Kelet az egyik legfontosabb piaca az ATR-nek, itt a Bangkok Air egyik új ATR 72-600-as gépe látható.
(Fotó: ATR Aircraft)

Azzal pedig, hogy az ATR-nek 160+120 gépre sikerült vevőt találnia 2014-ben, az azt is jelenti, hogy a 90 ülésesnél nem nagyobb géptípusok szegmenségben a blagnaci székhelyű gyártónak az értékesítési forgalom csaknem felére sikerült szert tennie a többi konkurenssel szemben, sőt amennyiben kizárólag a turbolégcsavaros gépeket nézzük igen kimagasló, 80%-os a piaci részesedés.

A teljes szegmenst, tehát a sugárhajtásúakat és a turbolégcsavarosokat egyben vizsgálva az értékesítések 47%-a esett az ATR-re, míg a brazil Embraer az E-Jet E170,-175 típusaival 19, a kanadai Bombardier a CRJ 700/-900 (14%) és Q400 (12%) típusaival összesen 26, a japán Mitsubishi Regional Jet pedig 8 százaléknyi részesedést tudott szerezni 2014-ben, az ATR által közölt adatok alapján.

Az ATR 600-as volt 2014 regionális slágergépe

A legújabb, 600-as sorozat új ülésekkel és kabinbelsővel, korszerűbb poggyásztartó rekeszekkel várja utasait. (Fotó: ATR Aircraft) | © AIRportal.hu

A legújabb, 600-as sorozat új ülésekkel és kabinbelsővel, korszerűbb poggyásztartó rekeszekkel várja utasait.
(Fotó: ATR Aircraft)

Jól alakultak az átadások is, ezen a téren 83 géppel zárták az évet, ami nemcsak új rekord az ATR számára, hanem több, mint 60%-os fejlődés is az elmúlt öt év teljesítményéhez mérten. Az a tény pedig, hogy a 90 üléses regionális gépek kategóriájában más gyártó nem is tudott átadni ennyi gépet csak tovább sarkallja az ATR-t gyártási ütemének fejlesztésére, amellyel 2016-ban már el szeretnék érni az évi száz gépes átadást.

Az ATR-program 2014 december végéig bezárólag összesen 1190 átadást élt meg, amelyből 436 darab jutott az ATR 42, és 754 darab az ATR 72 szériára. A meglévő és új szerződésekkel együtt a gyártó minden eddiginél több, összesen 280 legyártásra váró géppel indíthatta a 2015-ös évet. Az összességében 6.8 milliárd dollárt kitevő állománnyal, amelyben 2014, a 2013-as 1.63 milliárdos rekordot is túlszárnyaló 1.8 milliárdos forgalmat hozott, az ATR közel három évre biztosítottnak látja gyártósorainak működését.

Az új, 2014-ben hitelesített Pratt&Whitney 127N hajtómű változattal nagyobb tolóerőre tehetnek szert az üzemeltetők. (Fotó: ATR Aircraft)

Azoknak a gyártósorokét, amelyek már az ATR-ek legújabb, 2011-ben bevezetett generációját képviselő, 600-as típusváltozattal, a 42-, és a 72-600-assal dolgoznak, és amelyet a folyamatos innováció jegyében az ATR 2014-ben is igyekezett tovább fejleszteni.

Az egyik legnagyobb újítás a nagyobb tolóerejű Pratt&Whitney hajtómű, a PW127N változat rendelkezésre bocsátása, amellyel az üzemeltetők 4.5%-kal nagyobb felszálló teljesítményt élvezhetnek, ami különösen jól jön a magasan fekvő, vagy forró éghajlati repülőterekről működő légitársaságoknak, de az avionika terén is született újítás, a műhold alapú LPV, RNP-AR és V-NAV rendszerekkel tovább javítva a típus navigációs képességeit, a precíz megközelítések és a biztonságos landolás érdekében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!