Négy éve, 2011. január 17-én érkezett meg Ferihegyre a Qatar Airways első menetrendszerű járata. Négy év nem hosszú idő, mégis sok minden történt azóta, a Qatar Airways és a repülőtér viszonylatában egyaránt. Amikor a Qatar megjelent Budapesten volt még egy másik ötcsillagos légitársaság is Ferihegyen, működött a nemzeti légitársaság, és a Budapest Airport járatszervezésének méltán nagy sikere volt, hogy sikerült Budapestet is bekapcsolni a prosperáló Perzsa-öbölből származó Qatar Airways forgalmába.

A Qatar nyitójáratot teljesítő Airbus A320-as vízsuagaras köszöntése. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar nyitójáratot teljesítő Airbus A320-as vízsuagaras köszöntése. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A Qatar Airways mindenkinél hamarabb lépett, az Öböl három nagy légitársasága közül, amelyek előkelő táborába rajta kívül még az Etihad Airways és az Emirates tartoznak, elsőként vonta be Budapestet az útvonalhálózatába, és egészen 2014 októberéig egyedül biztosított közvetlen összeköttetést a térséggel, és dohai bázisán keresztül a világ többi részével.

A Qatar színre lépésének történetéhez hozzátartozik, hogy a nyitójáratot teljesítő gép fedélzetén Akbar Al Baker, a Qatar vezérigazgatója is Budapestre érkezett, akit az a Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója fogadott, aki előzőleg személyesen is elutazott Katarba, hogy meggyőzze annak légitársaságát, Budapestet érdemes választania következő célpontjául a közép-kelet-európai régióban.

Al Baker egyébként a nyitás másnapján, január 18-án tartott sajtókonferenciáján már a szélestörzsű forgalmat is belebegtette a közeli jövőre nézve. Ami egyelőre nem valósult meg, de a történések sorába beletartozik, hogy a Qatar flottája jelentősen fejlődött, bővült azóta, ami megfelelő forgalom esetén csak növeli az esélyét annak, hogy Budapestnek is meglegyen a katari nagygépe. Bécsbe tavaly szeptember óta már Dreamliner repül Dohából, és a legújabb Airbus, az A350 eXtra-Wide-Body forgalomba állításával egyre több európai városnak jut majd a Boeing 787-8-asból.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója vezeti körbe a Budapestre érkezett első gépen a magyarországiakat, köztük Jost Lammerst, a Budapest Airport vezérigazgatóját. (Fotó: Hardy Mihály - Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója vezeti körbe a Budapestre érkezett első gépen a magyarországiakat, köztük Jost Lammerst, a Budapest Airport vezérigazgatóját.
(Fotó: Hardy Mihály – Budapest Airport)

A budapesti járatnak ráadásul jól nyomon követhető fejlődéstörténete van. A nyitáskor a Qatar még óvatosan, heti négy járattal kezdett, amelyek a román fővároson keresztül közlekedtek, oda és visszafelé is kitérőt téve Bukarestben. Nem kellett azonban sokat várni, szeptember 14-től a gépek már közvetlenül repültek Ferihegyre és napi rendszerességre is váltottak. 2012 májusától viszont az új zágrábi járatot a budapesti meghosszabbításaként vezették be, és ugyanezen évben vált rendszeressé az A320-asoknál nagyobb kapacitású, két-osztályon összesen 177 üléses A321-esek forgalma is. A következő változás tavaly októberben történt, amikor kezdetét vette Zágráb leválása. Idén március 1-jétől pedig teljesen önálló lesz a budapesti járat, egyik nap sem lesz zágrábi tovább repülés.

A Qatar megjelenésével a Budapest Airport a repülőtérről közlekedő légitársaságok listájába a világ egyik legjobbját emelhette be, büszkén említve, hogy a pekingi járataival akkor még jelen lévő Hainan Airlines mellett immáron két ötcsillagos szolgáltató vehető igénybe. A Qatar ekkor még semmilyen globális légiszövetségnek nem volt tagja, de 2013 októbere óta a oneworld csapatát erősítve működik. Ugyanabban a szövetségben, amelynek az egykori magyar légitársaság, a Malév is tagja volt.

Cikkajánló Húsz éves a dohai ötcsillagos – A Qatar Airways története

Cikkünkben a kezdetektől, az alapítástól egészen a húsz éves évfordulóig követhető nyomon a Qatar Airways története.

Megtudható belőle, hogy hogyan lett egy apró Öböl-menti légitársaságból a világ egyik legjelentősebbje, milyen elhatározás kellett hozzá, és kinek a vezetésével sikerült mindezt véghez vinni.

Cargo-üzem, elnöki különgép és a Dreamliner

A Qatar Cargo 2012. június 30-án landolt először Ferihegyen, A300F típusával. (Fotó: Samu Ádám - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Qatar Cargo 2012. június 30-án landolt először Ferihegyen, A300F típusával. (Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)

2012-ben a Qatar Cargo teherszállító gépeit is elhozta Budapestre, amelyek heti kétszer rendszeres cargo forgalmat bonyolítottak, eleinte A300, majd újabb, A330F típusokkal, de volt, amikor a flotta legnagyobb teljesítményű gépe, a Boeing 777F használta ki rakterének kapacitását a ferihegyi betonon történő rakodás során. A Qatar Cargo azonban 2013 novemberében levette Budapestet hálózatából, más célpontokra fókuszált inkább. Jelenleg csak utasos járatok vannak.

A négy év extráinak sorát gazdagítja, hogy a Qatar Airways csapatának nemcsak hétköznapi, szokványos járatokkal volt dolga. A katari uralkodó család és a kormányzat utaztatására szolgáló Qatar Amiri Flight, amelynek külön terminálja van Dohában, már többször megfordult Ferihegyen. Legutóbb idén év elején, január 10-én jött egy A330-as.

Volt olyan különleges nap, amikor egyszerre két utasos Qatar gép is járt Ferihegyen. 2014 májusában történt, amikor a szokásos, menetrendszerű A321-es mellett egy A320-as is Budapestre érkezett, amely a magyar köztársasági elnököt szállította hivatalos útjára Katarba.

Qatar Airways Airbus A321-es a Liszt Ferenc repülőtéren, háttérben a SkyCourt terminállal. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Qatar Airways Airbus A321-es a Liszt Ferenc repülőtéren, háttérben a SkyCourt terminállal.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Arra ugyan még egyszer sem volt példa, hogy forgalmi okokból szélestörzsű gépet szerveztek volna a menetrendszerű járatra, de 2014 májusában mégis úgy hozta a sors, hogy leszállt egy Qatar nagygép Ferihegyen, amikor az eredetileg Brüsszelből Dohába tartó járat Boeing 787-8-as Dreamlinere műszaki hiba következtében az útmegszakítás mellett döntött és Budapestet választotta kitérőül.

Végül, de nem utolsó sorban a négy évben benne van a magyar piacon elsőszámú konkurens, az Emirates járatnyitása is. A dubaji légitársaság tavaly október 27-e óta biztosít napi járatot Budapestről, szélestörzsű A330-as géppel elérhetővé téve az emírségekbeli nagyvárost, és nem utolsó sorban a Qatarhoz hasonlóan széleskörű csatlakozási lehetőségeket további célpontokra. Ezzel jelentősen élesedett a verseny, amelynek a Qatar a legújabb generációs utasszállítókkal, díjnyertes fedélzeti szolgáltatásokkal, és a tavaly átadott vadonatúj bázisrepülőterével, annak minden korszerűségével áll elébe.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!