Közzétette a 2015. évi listaárait az Airbus repülőgépgyár, amelyen egy új típusváltozat, az A330neo is szerepel. A tavalyi Farnborough légi szalonon meghirdetett új hajtómű opciós A330-as 20-30 millió dollárral drágább a jelenleg forgalomban lévő A330-asokhoz képest. Az Airbus idén összesen 16 repülőgéptípussal áll vevői rendelkezésére. A legolcsóbb gép 74.3 millió, míg a legdrágább 428 millió dollárba kerül.

Airbus A320neo szűzrepülésének napján, 2014. szeptember 25-én. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A320neo szűzrepülésének napján, 2014. szeptember 25-én. (Fotó: Airbus)

Az A330neo listaárai eddig nem voltak ismertek a széles publikum számára, az Airbus 2014-es listaár-táblázata ugyanis még nem tartalmazta a legújabb generációs, új Rolls-Royce hajtóművekkel érkező A330-as árait. A tavalyi árlistát, akárcsak az ideit az európai repülőgépgyár napra pontosan január 13-án tette közzé, és az A330neo program elindítására a nyár folyamán került sor. Az azóta eltelt időszakban az Airbus csak a tárgyaló üzletfeleivel közölte, mennyiért is adja az új A330-ast.

Most, hogy a program a startot követően már hat ügyfél összesen 120 darabos megrendelésével szilárd lábakon áll, az Airbus nem is tehette volna meg, hogy új típusvariánsának árait ne közölje, még akkor is, ha tudvalevő, hogy a listaárak csak tájékoztató jellegűek, mivel a konkrét árról mindig az adott ügyféllel állapodnak meg a gyártók, a hajtóműválasztás, típusparaméterek és egyéb felszereltség függvényében. Ha pedig nagyobb összegű megrendelésről van szó, az esetben a flottakedvezmény is meghatározó tényező az alku során.

Az Airbus 2015. évi listaárai

A318 – 74.3 millió USD/db
A319 – 88.6 millió USD/db
A320 – 97 millió USD/db
A321 – 113.7 millió USD/db

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A319neo – 97.5 millió USD/db
A320neo – 106.2 millió USD/db
A321neo – 124.4 millió USD/db

A330-200 – 229 millió USD/db
A330-200F – 232.2 millió USD/db
A330-300 – 253.7 millió USD/db
A330-800neo – 249.6 millió USD/db
A330-900neo – 284.6 millió USD/db

A350-800 – 269.5 millió USD/db
A350-900 – 304.8 millió USD/db
A350-1000 – 351.9 millió USD/db

A380-800 – 428 millió USD/db

A kétféle változatban rendelhető A330neo kisebbik, az A330-200-as alapjaira épülő A330-800neo szériáját az Airbus 249.6 millió dollárért árulja, ami 20.6 millióval több, mint az elődmodell listaára. A 253.7 milliós A330-300-asra építkező A330-900neo pedig 284.6 millió dollár, ami 30.9 milliós különbözetet jelent. Az eddigi szerződéskötések egyébként a hosszabb törzsű kivitel sikerét mutatják, az A330-800neo-ra ugyanis mindössze 10 darab értékesítés van, de ez természetesen még változhat.

3.27%-os áremelés, éppen csak a profitábilitás érdekében

Az Airbus az előző évihez képest átlagosan 3.27%-kal emelte meg listaárait, amely nem tekinthető rendkívülinek. Saját bevallásuk szerint áraikat a standard eszkalációs formulájuk szerint állapították meg úgy, hogy azzal 2015-ben is fokozni tudják jövedelmezőségüket.

Az árlista alapján az Airbus 2015-ben összesen 16 repülőgéptípust kínál ügyfeleinek, kezdve a sort a legkisebb Airbust, az A318-ast is magába foglaló A320-as típuscsaláddal, amely továbbra is rendelhető a jelenlegi hajtómű opciókkal, és természetesen a legújabb neo-változatokban is. Az új hajtómű opciós modellek viszont csak az A319-estől felfelé állnak a vevők rendelkezésére. Egy A320neo 9.2 millióval kerül többe, mint a ma forgalomban lévő verzió, amelyhez még opciós tartozék a hatékonyságot növelő Sharklet-szárnyvég.

A330-900neo számítógépes látványterven. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A330-900neo számítógépes látványterven. (Forrás: Airbus)

A szélestörzsű gépkategóriában az Airbus tavaly év vége, az első A350-es átadása óta már papírforma szerint is három családjával versenyzik az ügyfelekért, amelyek közül azonban egyedül az A330-as kínál teherszállító (freighter) változatot, az A330-200-as alapjain. Az árlista talán legnagyobb meglepetése, hogy az még mindig tartalmazza a legrövidebb törzsű A350-est, az A350-800-ast, amelynek programját az Airbus elnök-vezérigazgatója korábban egy nyilatkozatában töröltnek nyilvánított, mivel a rendelésállománya számos visszamondást és átírást követően mindösszesen négy ügyfél 28 gépes bizalmában állt meg. Mindenesetre az A350-800-as a mai hirdetmény szerint nemcsak, hogy kapható, hanem az eddigi árához képest 8.6 millióval többe is kerül.

A legdrágább Airbus nem meglepő módón a világ legnagyobb utasszállítójaként is számon tartott, kétszintes A380-800-as, amelynek listaára 428 millió dollár.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!