Az Avolon lízingvállalat vásárlási szerződésének véglegesítésével, amely 15 darab A330-900neo-ra érvényes, az A330neo-család ezen típusváltozata átlépte a százas határt. A hosszabb törzsű A330neo-ra immáron összesen 110 darab fix rendelése van az Airbusnak.

Avolon A330-900neo látványterven. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Avolon A330-900neo látványterven. (Forrás: Airbus)

2017 végére ígéri az A330neo forgalomba bocsátását az Airbus. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

2017 végére ígéri az A330neo forgalomba bocsátását az Airbus. (Forrás: Airbus)

A330neo vezérsík és az Airbus logo. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A330neo vezérsík és az Airbus logo. (Fotó: Airbus)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A dublini székhelyű lízingvállalat az elsők között kötelezte el magát az Airbus A330-as típuscsalád új hajtómű opciós változata mellett, amikor a program bejelentésekor a tavalyi Farnborough légi szalonon vásárlási szándéknyilatkozatot kötött. Ennek a szerződésnek a véglegesítésével, amelyre még tavaly év végén került sor az A330-900neo programja átlépte a százas megrendelési határt.

Az Airbus egyelőre egyáltalán nem verte nagy dobra, hogy hol is tart az A330neo rendelésállománya, de a szerződéskötéseket figyelemmel kísérők könnyedén nyomon követhetik, hogy hol is tartanak az A330neo értékesítések. Mint ahogy egyébként az is csak az Avolon saját közleményéből tudható meg, hogy a vállalat a gyártóval kötött megállapodás értelmében 2018-tól készül átvenni legújabb generációs A330-as gépeit.

Az A330-900neo programja eddig összesen négy biztos ügyfelet tudhat magáénak: Az amerikai Delta Air Lines (25db) és a szintén amerikai CIT Group lízingcég (15db), valamint az AirAsia X (55db) megrendelései után következett legutóbb az Avolon (15db) szerződése. Az A330neo család másik tagját, a rövidebb törzsű A330-800neo-t illetően eddig egyetlen, az Airbus által is visszaigazolt fix vevő van, a Hawaiian Airlines, amely decemberben jelentette be 6 gépes igényét, amelyet további 6 gépre szóló opciós lekötéssel is megfejelt. Illetőleg meg kell még említeni a TransAsia Airwayst is, amely tajvani híradások szerint december 24-én hirdette ki, hogy négy darab A330-800neo-ra kötött szerződést a flottája fejlesztése érdekében, de erről az Airbus még nem adott ki hivatalos közleményt, így ezt ildomosabb most még csak szándéknyilatkozatként tekinteni, akárcsak az orosz Transaero Airlines (12db) és az ALC – Air Lease Corporation (25db) szerződést is öltött érdeklődéseit.

Itt tart tehát most az A330neo program, és indul neki a 2015-ös évnek, amely az Airbus reményei szerint további minél több vevőt hoz majd. A jelenleg forgalomban lévő A330-as típusokból összesen 1394 darabot értékesített az Airbus, amiből 255 gép vár még gyártásra, majd azt követően átadásra. (A rendelkezésre álló 2014. november havi összesítő alapján). Az A330neo forgalomba bocsátását a 900-as szériával 2017 utolsó negyedévére tervezi az Airbus, és várhatóan két évvel később már mind a kétféle típusváltozat szolgálatban teljesít.

Kevesebb A330-as készül, érkezik a regionális és a 242 tonnás változat

2015-ben lesz az első 242 tonnás A330-as átadás is. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

2015-ben lesz az első 242 tonnás A330-as átadás is. (Fotó: Airbus)

Változás lesz az A330-as gyártásában, hogy az Airbus döntése szerint 2015 utolsó negyedétől egy géppel visszavesznek, és havonta csak kilenc A330-ast fognak kibocsátani a toulouse-i végszerelő sorukról, ezzel igazodva az igényekhez és a NEO-termelésre való átálláshoz, de addig még havi tíz géppel dübörög az A330-as gyártási gépezet. Ekkora ütemben egyetlen másik szélestörzsű típus, a Boeing 787-es készül csak, de annak programja is csak 2014 januárjában állt rá erre a tempóra, míg az A330-as esetében ez már 2013 áprilisában megtörtént.

Más egyéb is várható még az A330-as háza táján: Idén adja át az Airbus az első, megnövelt felszállósúlyú, 242 tonnás A330-ast, és minden bizonnyal még több részlet fog kiderülni az A330 Regional változatáról is, amelyet a sűrű forgalmú piacokra, főként a Távol-Keletre, azon belül is elsősorban Kínának szánnak. Az A330-300-ason alapuló, akár 400 üléssel is üzemeltethető regionális A330-as bevezetését tavaly februárban 2015 elejére ígérte az Airbus. Mint ahogy tervben van egy kínai átadóközpont létesítése is, ahol a térség légitársaságainak készülő A330-asok átadás-átvételi adminisztrációja zajlik majd. Igaz, egyelőre erről még csak szándéknyilvánítás történt a felek között.

Mindeközben pedig halad előre a legújabb Airbus típus, az A350 eXtra-Wide-Body is a forgalomba állítás útján. Az indító légitársaság első gépét (A7-ALA) a december 22-i toulouse-i átadást követően a Qatar Airways ünnepélyes keretek között ma fogadta és vette flottájába Dohában, a Hamad nemzetközi repülőtéren, ahonnan az elmúlt két hétben a gép már alapos próbaüzemet tudhat maga mögött. A Qatar pilótái Doha és Sardzsa (Egyesült Arab Emírségek) városa között gyakorlatoznak az első Oryx-mintás A350-essel, hogy az mihamarabb (január 15.) megkezdhesse menetrendszerű szolgálatát a kitűzött frankfurti viszonylaton.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!