Rekordévet zárt a Boeing Commercial Airplanes. Az utas-, és teherszállító repülőgépeket gyártó divíziónak minden eddiginél nagyobb számú, a tavalyi 648 darabos csúcsot is túlszárnyaló 723 gépátadása volt, de az értékesítők is igazán kitettek magukért, a 2014-es évben ugyanis 1432 darab repülőgépet sikerült eladni a listaárakon számítva nem kevesebb mint 232.7 milliárd dollár értékben.

Repülőtéri látványterv Boeing 777-9X-szel. (Fotók: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Repülőtéri látványterv Boeing 777-9X-szel.
(Fotók: Boeing Company)

Tetemes munka vár a Boeingre, az újonnan begyűjtött megrendelésekkel és a meglévőkkel együtt a katalógusokban szereplő géptípusokból összesen 5789 darab repülőgép vár legyártásra. Ezek túlnyomó többsége, 4299 gép a 737-es típuscsaládra érvényes, benne már a legújabb MAX szériával. 843 géppel ez után következik a 787-es és 564 géppel a 777-es család. A 747-8-as, valamint a még mindig gyártásban lévő 767-esből viszont már csak 36, illetőleg 47 darab vár arra, hogy a végszerelő sorok hozzálássanak.

Boeing mérföldkő események 2014-ben

Január:
– A negyedik és egyben utolsó KC-46A tankergép prototípus végszerelésének kezdete.
– Az új, havi tíz gépet előirányzó gyártási ütemterv szerinti készülő első 787-8-as kigördülése.
Február:
– Az ezredik Boeing SkyInterior (BSI) kabinbelsővel szerelt 737-es átadása.
Április:
– A Boeing Business Jet (BBJ) 737 MAX program elindítása, az első megrendelés felvétele.
– A nyolcezredik Boeing 737-es, egy Next Generation 737-900ER átadása.
Június:
– Az ezerötszázadik Boeing 747-es, egy 747-8 Intercontinental átadása.

Kép - AIRportal.hu Budapest Ferihegy Airport (BUD/LHBP)
Július:
– Az első Boeing 787-9 Dreamliner átadása az indító légitársaság, az Air New Zealand számára.
– A Boeing 777-es család törzsére irányuló új gyártástechnológia próbáinak befejezése.
– Döntés arról, hogy a Dreamliner-család leghosszabb törzsű tagjának, a 787-10-esnek a gyártását kizárólagosan a Boeing dél-karolinai üzeme fogja végezni, 2017-től kezdődően.
Szeptember:
– A 737 MAX-család egy új típusváltozatának, a kimondottan a low-cost légitársaságok igényei szerint készülő, akár kétszáz utas felvételére is képes 737 MAX-8 200 programjának bejelentése az indító ügyféllel, a Ryanair-rel közösen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Kép - AIRportal.hu Budapest Ferihegy Airport (BUD/LHBP)
Október:
– A Boeing 737-es család gyártási ütemének 2018-ra már havi 52 darab gépre való emelésének bejelentése.
– Az első Boeing 737 MAX-8 prototípus építésének kezdete, a hosszmerevítők gyártásba vételével.
– Az 1 milliárd dolláros beruházásból Everettben megvalósuló 777-X Composite Wing Center alapkőletétele.
November:
– A Boeing dél-karolinai üzeme megkezdi az itt készülő első 787-9-es végszerelését.

Kép - AIRportal.hu Budapest Ferihegy Airport (BUD/LHBP)
– Az ecoDemonstrator program részeként egy 787-8-as prototípus is csatlakozik a legújabb környezetvédelmi technológiákat kipróbáló tesztrepülésekhez.

Ahogy az az előző mennyiségsorból is kikövetkeztethető az átadások terén is a 737-es aratott. 2014-ben 485 darab Next Generation 737-est adott át ügyfeleinek a Boeing, ami 45 géppel több mint az előző évi teljesítmény. A dobogó második fokára a 787-es állhat fel, amelyből 114 darabot bocsátottak rendelkezésre, miután 99 géppel a 777-es, 19 géppel a 747-es, és végül 6 géppel a 767-es család következett. Ezen mutatóiban a Boeingnek a 787-essel sikerült a legnagyobbat fejlődnie, 2013-ban ugyanis még csak 65 darab Dreamlinert adtak át. Meglett hát az eredménye az idén bevezetett havi tízes kibocsátási rátának, amelyet az everetti és a dél-karolinai gyártósorok együttesen produkálnak. Mindezzel a várva-várt gyorsítás sikerült, a tendencia bíztató. Sokan várnak 787-esre, ezért az üzenet, amit ez az adat hordoz aranyat ér a Boeingnek. A 737-es pedig, amelynek gyártási ütemét idén már havi 42-re emelték hasít tovább, ahogy az egy sikertípushoz illik.

Mindkét program esetében a szép számú rendelésekből következően a gyáriak további felfuttatást irányoztak elő: A 787-es esetében, amely nem mellesleg idén ünnepelte a hosszított törzsű 9-es széria átadását és forgalomba vezetését is, 2016-ban már havi tizenkettőre, míg az évtized végére várhatóan havi tizennégyre emelkedik a produktivitás. A 737-esek számára legközelebb 2017 hoz új ütemet, ekkortól a Boeing már havi 47 gép kigördítésével számol. Ez az év egyébként azért is jelentős lesz a program számára, mert ekkor készülnek a 737 MAX elsőként gyártásba vett szériájának, a 737 MAX-8-asnak a forgalomba vezetésére.

A szélestörzsűek közül a 777-es fogyott a legjobban, 747-8-as egy sem kelt el

A 2014-es évben összességében 1550 darab megrendelést sikerült szereznie a Boeingnek, amely a vevők visszalépése, vagy az előszerződések módosítását, a véglegesítéseket követően 1432 darab gépben állt meg, amely együttéve hatalmas, 232.7 milliárd dolláros értéket képvisel a listaárakból kiindulóan, ami szintén rekordnak számít. Az adatok alapján legnagyobb számban, 1104 gépre a 737-esből volt szükség, miután 283 géppel a 777-es következik, amiben már benne van a legújabb 777-X széria is. Aztán az eddigiekhez képest jelentős mennyiségi (le)szakadással következik a többi gép, kezdve a 787-essel, amelyből 41 darabot adtak el. Az adatsort böngészve megdöbbentő erővel hat, hogy a már kivezetés fázisában lévő, de a cargo-megrendelések (767-300F) és a tanker-program (KC-46) okán életben tartott 767-esből is több fogyott, összesen 4 gép, mint a jelenlegi zászlóshajónak számító, valaha épített legnagyobb kereskedelmi célú Boeing típusból, a négy-hajtóműves 747-8-asból, amelyből egyetlen darabot sem sikerült véglegesített, fix rendelésben eladni. Ebből kiindulva még a típus legkitartóbb kedvelői is igazolva kell hogy lássák a Boeing döntését, miszerint idén már havi másfél 747-8-asnál is kevesebbet bocsátanak ki.

Az összteljesítményből, valamint abból kiindulva, hogy három típuscsalád, a 737-es, a 787-es és a 777-es programja is kiemelkedő eredményt ért el, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója, Ray Conner a gyár dolgozóira és munkatársaira, az egész Boeing-csapatra irányuló büszkeségének adott hangot, és elmondta, hogy egy kiélezett versenyben folytatott erős évet sikerült zárniuk. Az elkövetkezőkre, 2015-re nézve pedig folytatást ígért, olyan meghatározó eredmények elérését kitűzve, mint a 737 MAX prototípus végszerelésének megkezdése, valamint az új 777-X koncepciójának véglegesítése.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!