A 2014-es év után tovább fokozódik a verseny a légi piacon 2015-ben, a társaságok pedig a 2014-es becsült 20 milliárd dollár összesített profitnál is jobb teljesítményt érhetnek el, a biztonság pedig tovább javulhat – írta elemzésében a Flightglobal légiügyi szaklap.

A légitársaságok számára 2014 az egyik legjövedelmezőbb év volt, bár a helyzetet beárnyékolja, hogy a profit több, mint fele, 11,9 milliárd dollár az észak-amerikai cégeknél keletkezett. Ázsiában a vártnál lassabb a gazdasági növekedés, ennek ellenére az itteni légicégek további kapacitásokat biztosítanak. Összességében a társaságok várhatóan 25 milliárd dollár nyereséget érhetnek el 2015-ben.

Az elemzés szerint Európa légi közlekedését a jövő évben is a diszkont légitársaságok erősödése, illetve a hálózatos légitársaságok költségcsökkentése határozhatja meg, magával hozva további sztrájkok lehetőségét, főként az Air France-KLM és a Lufthansa-csoport légitársaságainál.

A repülőgép-gyártók között szintén élesedik a verseny, az Airbus és a Boeing fontos fejlesztései érhetnek révbe: a Qatar Airways forgalomba állítja az első Airbus A350-est, a toulouse-i gyártó tovább dolgozik az A330-as és A320-as típusok felújításán, míg a Boeing a 737 MAX, illetve a 777X projekteken dolgozik tovább. A kérdés mindkét gyártónál ugyanaz: folytatják-e kevésbé népszerű, négyhajtóműves típusaik gyártását.

A regionális gépek piacán kis mértékű átrendeződésre számítanak a Flightglobal elemzői, mivel az észak-amerikai régió helyett a Távol-Keleten várható a legnagyobb igénynövekedés, ezt szolgálhatja ki a japán Mitsubishi a legújabb, MRJ típussal, ugyanakkor a két piacvezető társaság, a brazil Embraer és a kanadai Bombardier is tovább dolgozik az új generációs gépeik fejlesztésén.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Tavaly minden eddiginél kevesebb emberéletet követelő légi baleset történt a világban, de az ezekben elhunyt emberek száma meghaladta a nyolcszázat. Részben ezekből okulva változhatnak a biztonsági szabályok, így a repülés is biztonságosabbá válhat.

A balesetek közül az elemzés kiemelte a Malaysia Airlines 370-es és 17-es járatának tragédiáját. Előbbi március 8-án ismeretlen körülmények között eltűnt a dél-kínai tengeren és máig nem találták meg, utóbbit július 17-én lelőtték Donyeck fölött. A két balesetben összesen 537-en vesztették életüket. Emellett több mint százan elhunytak a Swift Air MD-83-asának balesetében Maliban, amikor eddig tisztázatlan körülmények között Gossitól nem messze lezuhant az Ouagadougouból Algírba tartó járat július 24-én.

Az év utolsó napjaiban, december 28-án az Indonesia Air Asia Surabayából Szingapúrba tartó járata tűnt el a radarról, a gép roncsait kedden találták meg a Jáva-tengeren. Az Airbus A320-ason 162-en voltak, amikor a tengerbe zuhant.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!