Az Airbus és a Qatar Airways meghívásának köszönhetően elsők között próbáltuk ki az új Airbus A350 XWB repülőgépet, melyet az európai repülőgépgyártó december 22-én, a franciaországi Toulouse-ban adott át a Qatar Airways-nek, a típus első üzemeltetőjének. A bemutatórepülést követően az Airbus munkatársai az A350 XWB összeszerelő-csarnokba is bepillantást engedtek, de cikkünkben beszámolunk az átadási ceremóniát megelőző sajtótájékoztatón elhangzott legérdekesebb részletekről is, rengeteg fotóval.

Az A7-ALA lajstromjelű Airbus A350-900 XWB már reggel a toulouse-i Airbus Delivery Center előtt várta az ünnepélyes átadást és az azt követő bemutató repülést. | © AIRportal.hu

Az A7-ALA lajstromjelű Airbus A350-900 XWB már reggel a toulouse-i Airbus Delivery Center előtt várta az ünnepélyes átadást és az azt követő bemutató repülést.

Beszállókártya a Qatar Airways QTR 3350-es számú Toulouse -Toulouse járatára. | © AIRportal.hu

Beszállókártya a Qatar Airways QTR 3350-es számú Toulouse -Toulouse járatára.

A jellegzetes fekete keretes pilótafülke-ablak. (Fotók: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A jellegzetes fekete keretes pilótafülke-ablak.
(Fotók: AIRportal.hu)

Közvetlenül az ünnepek előtt, 2014. december 22-én hétfőn adta át az Airbus az első sorozat gyártott A350-900 XWB (eXtra Wide Body) repülőgépet a típus első üzemeltetőjének, a dohai bázisú Qatar Airways-nek. Az átadási ceremóniát és sajtótájékoztatót követően a légitársaság a repülőgép fedélzetére invitálta a sajtó képviselőit és a meghívott vendégeket. (A ceremóniáról és a sajtótájékoztatón elhangzott beszédekről bővebben keretes írásunkban.)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Qatar Airways és az Airbus szűk egy órás repülés alkalmával éles működés közben is bemutatta az új generációs A350 XWB repülőgépet, melyet az európai gyártó szoros együttműködésben alkotott meg a dohai központú, ötcsillagos légitársasággal.

A repülőgép ünnepélyes átadását követően kezdődött meg a beszállítás a Qatar Airways QR 3350-es számú, Toulouse-ból Toulouse-ba tartó járatára, melyre már a rendezvény kezdetén kiosztották a beszállókártyákat a résztvevőknek. Az A7-ALA lajstromjelű Airbus A350-900 XWB típusú repülőgép a Delivery Center épülete előtt várta az utasokat.

A Delivery Center amellett, hogy egy nagyon jól kitalált, ultramodern rendezvényhelyszín, teljes értékű repülőtéri utasterminál funkcióval is rendelkezik. A repülőgépbe történő beszállítást megelőzően a reptereken megszokott utasbiztonsági- és csomagellenőrzésen esett át minden utas, majd egy üvegfalú utashídon keresztül lehetett lesétálni a repülőgépbe.

Belépés a repülőgépbe és a legfontosabb első benyomás

Egy új repülőgéppel történő utazás mindig rendkívül felemelő esemény, nagyjából azt az élményt idézi, amikor az ember elhozza az autószalonból új autóját: szó szerint „új szaga” van a makulátlanul tiszta üléseknek és a csillogó-villogó belső térnek.

A Qatar Airways A350 XWB repülőgépébe a megszokottnál jóval szélesebb ajtón lépnek be az utasok, ez után pedig nem egy szűkös és sötét labirintus-szerű galley térben köszönti a személyzet a business és turista osztályú utasokat, hanem egy tágas, világos és nem utolsó sorban egy ötcsillagos légitársasághoz méltóan elegáns – repülés közben a business osztályú utasok számára bárként funkcionáló – fogadórészben.

A business class és a repülés közben bárként üzemelő fogadótér a hatalmas kupola-szerű világítótesttel. | © AIRportal.hu

A business class és a repülés közben bárként üzemelő fogadótér a hatalmas kupola-szerű világítótesttel.
Az ördög az apró részletekben van: színek, fények és aprólékosan kidolgozott díszítőelemek vonzzák magukra a tekintetet. (Fotók: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az ördög az apró részletekben van: színek, fények és aprólékosan kidolgozott díszítőelemek vonzzák magukra a tekintetet. (Fotók: AIRportal.hu)

A350 XWB technikai adatok

  • Törzshossz: 66,80 méter
  • Szárnyfesztáv: 64,75 méter
  • Szárnyfelület: 442,9 m2
  • Törzsátmérő: 5,96 méter
  • Magasság: 17,05 méter
  • Hajtómű: 2x Trent XWB-84 (374 kN)
  • Maximális utasférőhely: 315 (2 class config)
  • Qatar Airways A350 XWB utasférőhely: 283 (36 business + 247 turista)
  • Maximális kabin szélesség: 5,61m
  • Maximális felszállósúly (MOTW): 268 tonna
  • Üzemanyagtartályok kapacitása: 138.000 liter
  • Maximális repülési magasság: 43,100 láb
  • Utazósebesség: Mach 0.85
  • Maximális sebesség: Mach 0.89 (~944km/h FL450 magasságon)

Az íves elrendezésű, sötétbarna színű bárpultok felett egy arab motívumokkal díszített kupola hatású világítótest kapott helyet, a bútorokban, burkolatokban pedig ledes világítás emeli ki a formákat és a különféle mintákat. Az A350 XWB-n már első pillantásra jól látszik, hogy a belső tér ergonómiájának és a fények összhangjának tudományos megtervezésére is nagy hangsúlyt fektettek az Airbus-nál.

A business osztályon természetesen sokat dob még, hogy a középső ülés sorok felett nincsenek csomagtároló rekeszek, ennek köszönhetően szellősnek és tágasnak hat a belső tér.

A business class-on összesen 36 fő utazhat, az ülések 1-2-1 elrendezésben kerültek elhelyezésre, mindegyik ülés közvetlen a folyosó mellett kapott helyet. Az ülések teljesen vízszintes, 203,2 cm (80″) hosszú ággyá alakíthatóak, a középsők pedig egy felhúzható fallal is elszeparálhatóak egymástól. Minden business üléshez egy 17 colos full-HD felbontású monitor és több praktikus tároló rekesz tartozik.

Business ülés. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Business ülés. (Fotó: AIRportal.hu)


A turista osztály berendezése első ránézésre kevesebb különbséget mutat a hagyományos repülőgépek belteréhez képest, azonban a világos és a megszokottakhoz képest viszonylag tágas belső tér itt is tetten érhető, köszönhetően a hatalmas ablakoknak, a nagyobb belmagasságnak és a vállmagasságig majdnem függőleges oldalfalaknak.

Az A350 XWB és a konkurencia *

  • Az A350 XWB 25%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a jelenlegi 777-esnél egy ülésre és egy mérföldre vetítve
  • Az A350-900 egy székre vetítve 9%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a rivális 787-9-esnél, az alacsonyabb karbantartási költségek pedig 10%-kal teszik hatékonyabbá az A350-est a 787-9-esnél az egy ülésre vetített közvetlen üzemeltetési költségek terén.
  • Az A350-900 XWB (max. 315 szék) 35 utassal többet tud szállítani a 787-9-esnél (280 szék) ez 10%-kal nagyobb bevétel termelő képességet jelent az üzemeltetők számára.
  • Az A350XWB 70%-ban fejlett anyagokból készült és az anyagok 53%-a kompozit.
  • Az Airbusnak összesen 778 darab (-900 és -1000 verzió együttvéve) repülőgépre van megrendelése 41 különböző ügyféltől.
  • Az Airbus előrejelzése szerint az elkövetkezendő 20 évben 7.250 db A350-esre lesz igény.

* Az Airbus által kiadott anyagok szerint.

A repülőgép-törzs alakja ugyanis elnyújtottabb a hagyományos gépek szabályos hengeres törzséhez viszonyítva, így az ablak melletti ülések felett a repülőgép oldalfala nem hajlik be az utasok feje fölé és a belmagasság is nagyobb, melynek köszönhetően a beltér szellősebb, valamint a fej feletti csomagtárolókban is nagyobb hely áll rendelkezésre. Az A350 XWB padlózata teljesen sík, nincsenek a székek alatt elhelyezett kiálló dobozok, melyek elveszik a lábteret vagy zavarják a kényelmes elhelyezkedést.

Infografika az A350 XWB-ről

Forrás: Airbus Youtube csatorna

Kényelem és szórakozás a turista osztályon

Business vs. turista ülés. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Business vs. turista ülés. (Fotó: AIRportal.hu)

A turista osztályon 247 ülés, 3-3-3-as elrendezésben került elhelyezésre. Az Airbus a 18 inch (45.72 cm) széles ülésekkel szállítja a típust, amely kategóriájában a legszélesebb, az ülések közötti távolságnak köszönhetően (81.28 cm üléssor-távolság háttámlától háttámláig) pedig a lábtér is megfelelő. Az 5,61 méteres kabin szélességnek köszönhetően pedig a repülőgépen végigfutó ülések közötti két folyosón is kényelmesen lehet közlekedni.

Az ülések kényelmi funkcióit nyilván nem lehet egy szűk egy órás próbaút során pontosan megítélni, de a turista osztályú üléseken elhelyezett állítható magasságú nyak és fejtámasz rövid idő alatt elnyerte a tetszésünket.

A minden turista-szék háttámlájába beépített 10,6 colos full-HD felbontású érintőképernyőkről és külön mobiltelefon méretű érintőképernyős távirányítóról is vezérelhető Oryx fedélzeti szórakoztató rendszer pedig villámgyors és könnyen kezelhető.

Bár filmeket nem néztünk és nem is játszottunk, a repülőgép függőleges vezérsíkján és az orrfutó mögött a törzs alján elhelyezett kamera képei nagyon látványos, élő képet adtak a repülés minden szakaszáról, bár ezeknél időnként észlelhető némi akadás. A rövid repülés során a legjobb konfigurációnak az bizonyult, hogy a nagy monitoron a külső kamera képét, a távirányítón képernyőjén pedig a gépünk GPS pozícióját ábrázoló térképet jelenítettük meg, de egy folyamatosan Mekka irányát mutató iránytűt is nézhet, aki azt szeretne.

Turista üléssor szürke-bordó színkombinációban, állítható nyaktámaszokkal. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Turista üléssor szürke-bordó színkombinációban, állítható nyaktámaszokkal.
(Fotó: AIRportal.hu)
Teljesen szokványos fej feletti panel olvasófénnyel és levegőbefúvóval, viszont az övek becsatolására kis színes kijelzőn kapjuk az utasításokat. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Teljesen szokványos fej feletti panel olvasófénnyel és levegőbefúvóval, viszont az övek becsatolására kis színes kijelzőn kapjuk az utasításokat. (Fotó: AIRportal.hu)
Full-HD érintőképernyő.(Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Full-HD érintőképernyő.
(Fotó: AIRportal.hu)
 
Lábtér és üléstávolság. (Mobilos fotó - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Lábtér és üléstávolság.
(Mobilos fotó – AIRportal.hu)
Logózott övcsat és safety card.(Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Logózott övcsat és safety card.
(Fotó: AIRportal.hu)

A rövid repülés során a fedélzeti wifit is sikerült életre keltenünk, bár nem működött túl gyorsan és stabilan, élő közvetítésünkben egy tweet-et sikerült elküldeni és egyszer sikerült megnyitni az AIRportal.hu főoldalát. Az ülésekben természetesen rendelkezésre áll USB csatlakozó is, így saját eszközeinket is tölthetjük utazás közben.

A rövid, nappali repülés során az utazás egyes szakaszaihoz és a napszakokhoz alkalmazkodó erősségű és színű ledes világítás előnyeit nem volt alkalmunk kipróbálni, de elhisszük az Airbus-nak, hogy ez segíthet az utasok komfortérzetén és a hosszútávú repülések során felmerülő jet-leg enyhítésében.

A több zónára osztott légkondicionáló adta fejlett hőmérséklet kontroll, a 2-3 perc alatt az utastérben teljesen kicserélődő levegő, és nagyobb páratartalom nyilván egy 6-8-10 órás úton éreztetik jótékony hatásaikat, de a rövid repülés során is olyan érzésünk volt, mintha nem egy repülőgép zsúfolt utasterében, hanem a szabad levegőn tartózkodnánk.

A repülőgép ablakai az Airbus összes repülőgépe közül a legszélesebbek. Az ablakok és az ülések elrendezése „egyenletes” azaz elvileg minden üléssor mellé jut ablak, nincsenek olyan sorok, ahol az üléstámlák kitakarják az ablakot, blokkolva a kilátást.

Az ablakok árnyékolói hagyományos manuálisan lehúzható árnyékolók, nem a konkurens 787-esekről ismert elektronikusan vezérelt, elsötétedő réteggel ellátott ablakok. A 787-eseken használt elsötétedő funkció ugyan nagyon ‘fancy’ – a LOT Dreamlinerén ki is próbáltuk, ott működött – azonban állítólag gyakran meghibásodnak.

A légiutaskísérők a repülés alatt pezsgőt és ínyenc falatokat szolgáltak fel az utasoknak. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A légiutaskísérők a repülés alatt pezsgőt és ínyenc falatokat szolgáltak fel az utasoknak. (Fotó: AIRportal.hu)


Az A350 XWB repülés közben

A jellegzetes szárnyvég és a nagyméretű ablak. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A jellegzetes szárnyvég és a nagyméretű ablak. (Fotó: AIRportal.hu)

A repülés nem sokkal délután 2 óra után kezdődött, amikor az A7-ALA lajstromjelű Airbus A350-941 XWB-t kitolták a Delivery Center előtti állóhelyről.

A repülőgép a szokásos procedúra szerint hajtóművet indított és megkezdte a kigurulást a toulouse-i repülőtér 14R jelű futópályájára a szikrázó téli napsütésben.

A futópályára történő rágurulást követően a gép személyzete megkezdte a nekifutást, majd a repülőgép alig több, mint 25 másodperc múlva elemelkedett a földtől, majd meredek emelkedésbe kezdett, hogy pár perc után elérje a 22.000 lábas repülési magasságot.

Ezután egy enyhe bal forduló következett a francia-spanyol határhoz közel fekvő Perpignan irányába.

Az A350 XWB feltűnően halk, olyannyira, hogy a repülés minden szakaszában és felszálláskor is teljesen jól hallható az ember mögötti-előtti sorokban az utastársak normál hangerőn folytatott beszélgetése.

A Rolls-Royce Trent XWB-84 új generációs hajtóművei erősek, dinamikusak. Bár a load-factor 95% feletti volt, a bemutató repülés során a repülőgépen nem volt cargo és a tartályok is kevés üzemanyaggal voltak feltöltve, de a felszállás megkezdésekor és az elemelkedést követően lehetett érezni a hatalmas erőt – az utasok az ülésekbe préselődtek.

Perpignan felé félúton. Az A350 XWB egyik legjellegzetesebb része a szárnyvég éles, íves kiképzése. Az A350 XWB szárnyai egyébként a ma gyártott legnagyobb egy darabban készült kompozit elemek a világon. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Perpignan felé félúton. Az A350 XWB egyik legjellegzetesebb része a szárnyvég éles, íves kiképzése. Az A350 XWB szárnyai egyébként a ma gyártott legnagyobb egy darabban készült kompozit elemek a világon. (Fotó: AIRportal.hu)
A bemutatójárat útvonala. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A bemutatójárat útvonala.
(Fotó: AIRportal.hu)
Éles forduló leszállás előtt a vezérsíkon lévő kamera szemszögéből. (Mobilos fotó - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Éles forduló leszállás előtt a vezérsíkon lévő kamera szemszögéből. (Mobilos fotó – AIRportal.hu)
A 14R futópálya végső egyenesén, futók, fékszárnyak kint. (Mobilos fotó - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A 14R futópálya végső egyenesén, futók, fékszárnyak kint. (Mobilos fotó – AIRportal.hu)

Perpignan-nál a repülőgép néhány percre berepült a földközi tenger fölé, majd egy éles 180 fokos jobb fordulóval visszafordult a szárazföld irányba és 12.000 láb magasságra süllyedt, hogy a Pireneusok hegyvonulatai mentén újra Toulouse felé vegye az irányt. A repülőgép nem sokkal 15 óra után leszállt Toulouse-ban a 14R futópályán. Bár a leszállás picit keményre sikeredett – olyannyira, hogy az egyik ülés felett az oxigénmaszkok is kiestek – de a jelenlévők nagy ovációval és tapssal köszönték meg a személyzetnek a történelmi repülést.

Pilótafülke a leszállást követően. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Pilótafülke a leszállást követően. (Fotó: AIRportal.hu)


A pilótafülke dizájnja és elrendezése a ma megszokott letisztult irányvonalat követi, a pilóták hatalmas flat-monitorokon követhetik a legfőbb repülési és műszaki paramétereket, de munkájukat HUD, azaz head-up-display is segíti. A típus az A330-assal azonos type-ratinggel repülhető, köszönhetően annak, hogy a pilótafülke legtöbb rendszerének működése azonos a régebbi típuséval. A pilótáknak csak egy pár órás átképzésen és gyakorlaton kell részt venni, mielőtt átülnek az A330-asról a jóval nagyobb A350-esre. Ez nagy mértékben csökkenti a légitársaságok tréning költségeit.

A legérdekesebb részletek a sajtókonferenciáról

Az első Airbus A350 XWB ünnepélyes átadását megelőzően Akbar Al Baker a Qatar Airways vezérigazgatója beszédében nem csak a Qatar Airways, az Airbus és a Rolls Royce hanem a teljes légiipar szempontjából történelmi pillanatnak nevezte a légitársaság újgenerációs repülőgépének átvételét, hiszen az előrejelzések szerint az elkövetkezendő 10 évben nem fejlesztenek forradalmian új repülőgéptípust sehol a világon.

Az A350 XWB kifejlesztését a Qatar Airways összesen 80 darabos megrendelése tette lehetővé – szögezte le Al Baker és a típus fejlesztése során a légitársaság végig a fő katalizátor szerepét játszotta a 7 évvel ezelőtt tett első megrendelése óta. Az A350 XWB csúcstechnológiát képvisel, amely a gép modern dizájnjában, az alacsony környezet-terhelésben és az utasok számára nyújtott élményben is megnyilvánul.

A repülőgépet az Airbus és a Qatar Airways szoros együttműködésben tervezte, a gyártó és a jövőbeni üzemeltető kéz a kézben fejlesztette a kezdetektől fogva, erre még a légitársaság flottájában repülő egyetlen típus esetében sem volt példa. Az A350 XWB így teljes mértékben a megrendelő igényei által vezérelve került megalkotásra, amely az utazási élményt újabb magasságokba emeli, minden egyes funkciót, fejlesztést a megrendelő igényei szempontjából gondosan mérlegelve.

B-J: Frabrice Brégier (Airbus), Akbar Al Baker (Qatar Airways), Tony Wood (Rolls Royce) (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

B-J: Frabrice Brégier (Airbus), Akbar Al Baker (Qatar Airways), Tony Wood (Rolls Royce) (Fotó: AIRportal.hu)


A Rolls Royce új Trent XWB hajtóművei a világ leghatékonyabb nagyméretű repülőgép hajtóművei, amelyek 25%-kal kevesebb széndioxid terhelést jelentenek a környezetre nézve az ebben a kategóriában jelenleg üzemelő többi repülőgép-típussal szemben. Az A350 XWB jelenleg messze a legcsendesebb repülőgép, ezért is viszik hamarosan a repülőgépet London-Heathrow repülőtérre, hogy megmutassák a brit lakosságnak, hogy a légiipar komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a fejlődő légiközlekedés nem okoz növekedést a zajterhelésben a repülőterek környékén élők számára – tette hozzá Akbar Al Baker.

A 17 éves Qatar Airways növekedésében komoly mérföldkő, hogy az elmúlt rövid 24 hónapos időszakban három új repülőgéptípust is bemutatott flottájában, a Boeing 787 Dreamlinert, az Airbus A380-ast és most az A350 XWB-t is. A cég jelenleg 146 desztinációra üzemeltet járatokat, 145 repülőgéppel rendelkezik és az elmúlt 12 hónapos periódusban 26 millió utast szállított.

A Qatar Airways azzal vált a világ legjobb légitársaságává, hogy folyamatosan fejleszti szolgáltatásait, hogy utasainak minél jobb utazási élményeket nyújtson, ebben az új A350 XWB típus tovább segíti a céget – zárta beszédét a Qatar-vezér.

Fabrice Brégier az Airbus vezérigazgatója beszédében kiemelte, hogy az Airbus nem csak átadja az első A350 XWB-t üzemeltetőjének, hanem egy megfelelően kiforrott és megbízhatóan működő repülőgépet ad át egy olyan ügyfelének, aki arról híres, hogy a legmagasabb minőségi követelményeket támasztja magával és beszállítóival szemben.

Az Airbus azt tűzte ki célul, hogy az A350 XWB a 2013-as párizsi légiszalon előtt teljesítse szűzrepülését, a típus szerezze meg a szükséges engedélyeket 2014 3. negyedévében – amely a légiipar történetében mindeddig a legrövidebb tanúsítási eljárásnak számít – és, hogy az első repülőgépet 2014. év vége előtt adják át első üzemeltetőjének – ez mind sikerült – jelentette ki Brégier.

B-J: Frabrice Brégier (Airbus), Akbar Al Baker (Qatar Airways), Tony Wood (Rolls Royce) (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

B-J: Frabrice Brégier (Airbus), Akbar Al Baker (Qatar Airways), Tony Wood (Rolls Royce) (Fotó: AIRportal.hu)

Az Airbus-vezér ezért kifejezte őszinte elismerését az elmúlt 7 évben végzett munkáért a Roll Royce-nak, aki időben leszállította a hajtóműveket, valamint az Airbus részéről a projektben dolgozó összes munkatársnak és beszállítónak.

Brégier elmondta, hogy a Qatar Airways és személyesen Őexcellenciája Akbar Al Baker az európai repülőgépgyártó egyik legkeményebb ügyfele.

Al Baker nagy igényeket támasztó ügyfél, sőt időnként talán picit túl sokat követelő ügyfél, de ugyanakkor Őexcellenciája az A350 XWB egyik mérnöke, akinek a követelései és magas igényei nélkül most az A350 XWB nem lenne a kategóriájának legjobb repülőgépe.

A Qatar Airways, mint első üzemeltető által támasztott magas minőségi követelményeknek köszönhetően az Airbus-nak már sokkal könnyebb dolga lesz a típus soron következő üzemeltetőivel, mert a gyártó már az első átadott repülőgéppel is elérte a tökéletes minőséget.

A Qatar Airways a típus első és legnagyobb üzemeltetője a -900-as szériára leadott 37 darabos megrendeléssel, valamit a hosszított törzsű -1000-es verzióra leadott 43 darabos megrendeléssel. A Qatar Airways a 7 éves fejlesztési folyamat alatti támogatása nélkül nem sikerült volna a kitűzött határidőre és megfelelő minőségben leszállítani az új típust, ezért az Airbus sokkal tartozik Akbar Al Baker-nek – tette hozzá Brégier.

Fabrice Brégier újságírói kérdésre válaszolva hozzátette, hogy az A350 XWB versenyképességét nem csak a technikai teljesítmény határozza meg, hanem számos mutató összessége, például a repülőgép ára, a minőség, a teljesítmény, üzemeltetési és karbantartási költségek, a megbízhatóság ezekben az A350-es jó eredményeket tudhat magáénak. Az A350 XWB családdal, a -900-as és -1000-es verzióval az Airbus egyszerre versenyez a Boeing 787-es és 777 típusaival. Az A330-as pilóták átképzése az A350-esre mindössze 8 napot, az A350-es pilóták átképzése A380-asra csak 5 napot vesz igénybe.

Akbar Al Baker újságírói kérdésre válaszolva elmondta, hogy az utasok a légitársaságoktól jobb termékeket és fedélzeti szolgáltatásokat, megfelelő ár-érték arányt várnak el és a lehető leggyorsabb eljutást A pontból B pontba. Ennek az elvárásnak ma sok légitársaság nem felel meg. Azoknak a légitársaságoknak a kora lejárt, akik nem hajlandók befektetni, nincs bátorságuk a piaci versenyhez, meg akarják tartani maguknak a tortát és vacak terméket kínálnak ügyfeleiknek.

Ezek a légitársaságok most egy globális légiközlekedési piacon versenyre kényszerülnek, az öböl menti légitársaságok pedig készek versenyezni, hatékonyabban működnek, jobb teljesítményre ösztönzik a munkatársaikat és ugyanakkor a legjobb ár-érték arányt kínálják ügyfeleiknek. Ezt a versenyt pedig csak a legjobban teljesítő cégek élhetik túl – üzente a Qatar Airways expanzióját ellenző és arról nonszensz információkat terjesztőknek Al Baker.

Al Baker újságírói kérdésre adott válaszában leszögezte, hogy az átadási ceremónia december 13-ról 22-re történő elhalasztása nem jelent csúszást a programban, hiszen az átadás határideje december 31. volt, így nem később, hanem 1 héttel a megszabott határidő előtt történt. A halasztás oka csak egy kisebb probléma volt az egyik meg nem nevezett beszállítóval és nem az Airbus-szal összefüggő probléma, amelyet a beszállító maga megoldott.

Akbar Al Baker az ajándékba kapott kompozit trófeával. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Akbar Al Baker az ajándékba kapott kompozit trófeával.
(Fotó: AIRportal.hu)

A sajtótájékoztató végén szóba került az A380-as jövője is. Akbar Al Baker kijelentette, hogy a Qatar Airways nagyon elégedett a nem régiben átvett A380-as gépekkel, a légitársaság utasai is jól fogadták az új típust, a légitársaság nem is tud jelenleg ötletet adni az Airbusnak, hogy hogyan tehetné jobbá a típust.

A légitársaság az első 4 megrendelt gép mellé további 3 opcióval rendelkezik, de csak a típus üzemeltetésének első 12 hónapjában összegyűjtött tapasztalatok alapján döntenek majd további rendelésekről.

Al Baker hozzátette, hogy ők nem kívánják megmondani egy repülőgépgyárnak, hogy milyen repülőgépet fejlesszen, csak segíteni tudnak, hogy az utazási élményt fejlesszék.

Fabrice Brégier elmondta, hogy az Airbus számára a legnagyobb kihívás, hogy az A380-as számára új vevőket találjon 2018 utánra, azonban addig (2015-től 17-ig tartó időszakban) a gyártói kapacitások teljesen le vannak kötve, körülbelül 30 darabot adnak át évente. Az A380-as gyártásának befejezését Brégier őrült ötletnek nevezte, különösen azután, hogy az Airbus rengeteget fektetett be a típus kidolgozásába és a piaci trendek abba az irányba mutatnak, hogy a légitársaságoknak egyre nagyobb repülőgépekre lesz szükségük a következő évtizedekben. A repülőgéptípus új hajtóművekkel történő ellátása egyik a több opció közül, de a lehetőségek nem korlátozódnak csak erre. Hosszabb távon ha a piac igényli a gyártó a hosszabb törzsű verzió gyártását sem tartja kizártnak.

A nap legemlékezetesebb pillanatai az Airbus videóján

FAL: Az A350 XWB végszerelő csarnok

Nem csak maga a repülőgéptípus innovatív és környezetkímélő, hanem a végszerelő-csarnok épülete is "zöld" és a gyártási folyamat is hatékonyabb lett. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Nem csak maga a repülőgéptípus innovatív és környezetkímélő, hanem a végszerelő-csarnok épülete is „zöld” és a gyártási folyamat is hatékonyabb lett. (Fotó: AIRportal.hu)

A bemutató repülést követően fakultatív programként az Airbus munkatársai az A350-es végszerelő csarnokba invitálták a média képviselőit. A Roger Béteille-ről, az Airbus egyik alapítójáról elnevezett A350 XWB Final Assembly Line (FAL) csarnok két épületből áll, a létesítmény összesen 11 hektár területet foglal el, a hozzá tartozó gurulóút, szervizút és járda hálózat több, mint 20.000 négyzetméter.

A csarnokok felépítésekor a szakemberek nagy hangsúlyt fektettek a környezettudatosságra, az építkezésnél több, mint 40 ezer köbméter a területen korábban álló épületekből származó újrahasznosított anyagot használtak fel. Az Airbus történetében felépült legzöldebb épület tetején 22.000 négyzetméter felületű napelem kapott helyet, amely az épület energiaigényének több, mint 55%-át biztosítja.

A csarnokok tetejét úgy alakították ki, hogy minél több természetes fény jusson be az épület belsejébe, a 6.000 négyzetméteres üveg felületeken. Az épületek falait és padlóját is világos/fehér színre festették az energiamegtakarítás és a dolgozók komfortérzetének javítása érdekében.

Az Airbus a korábbi repülőgép-végszerelési folyamatain is sokat javított annak érdekében, hogy az A350 XWB repülőgépek rövidebb idő alatt készülhessenek el, például a törzs összeállításával, valamint a szárnyak és vezérsíkok felszerelésével párhuzamosan végzik a futóművek és a főbb rendszerek beszerelését és a kabin berendezésének első lépéseit is.

Az A350 XWB főbb alkatrészei 4 különböző ország 12 Airbus gyáregységében készülnek. (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A350 XWB főbb alkatrészei 4 különböző ország 12 Airbus gyáregységében készülnek.
(Grafika: Airbus)

Az A350 XWB főbb alkotórészei eleve úgy érkeznek a végszerelő csarnokba a különböző európai Airbus üzemekből, hogy azokat már bevizsgálták és letesztelték, így a végszerelő soron ezzel már nem töltik az időt.

Még a törzs összeállítását megelőzően megtörténik a konyhák és a személyzeti pihenő részek beszerelése minden törzsszekcióba a station 59-es részlegben.

Ezután történik meg a három fő törzselem összeillesztése és az orrfutó beszerelése a két station 50 néven futó összeszerelő sor egyikén, majd a 4 db station 40-es egyikén elkezdik a szárnyak és a főfutók felszerelését a repülőgépre, itt már az első tesztek is megkezdődnek.

A fő összeszerelő-csarnokot már saját futóművein hagyja el a teljesen összeszerelt törzzsel és szárnyakkal rendelkező szerkezet, hogy a másik épületben a 4 db station 30-as összeszerelő sor egyikén megkezdjék a repülőgép teljes belső berendezését és a gép rendszereinek teljes földi tesztelését.

Az MSN019, leendő Finnair A350 XWB a végszerelő soron... | © AIRportal.hu

Az MSN019, leendő Finnair A350 XWB a végszerelő soron…
...és az MSN018 (szintén leendő Finnair) már a szárnyak felszerelése előtt közvetlenül. | © AIRportal.hu

…és az MSN018 (szintén leendő Finnair) már a szárnyak felszerelése előtt közvetlenül.
A gyártás folyamatát tájékoztató táblák magyarázzák el a látogatóknak... | © AIRportal.hu

A gyártás folyamatát tájékoztató táblák magyarázzák el a látogatóknak…
...ahogy az épület környezettudatos építését és üzemeltetéséről is részletes tájékoztatók olvashatók. (Fotók: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

…ahogy az épület környezettudatos építését és üzemeltetéséről is részletes tájékoztatók olvashatók.
(Fotók: AIRportal.hu)

A station 18-on (amely egyébként az A330-as gyártósorhoz tartozik) elvégzett kültéri tesztek (kabinnyomás, rádió-kommunikáció, üzemanyag-rendszer, cargo és utasajtók tesztje) sikeres végeztével a repülőgépek a festőhangárakban kapják meg a megrendelő kívánalmai szerint készülő festésüket.

Az A350 XWB gépekbe a festést követően szerelik be a segédhajtóműveket, a hajtóműveket, rendezik be a pilótafülkét és fejezik be a kabin belső berendezését a station 20-nak nevezett szerelősoron. Az első tesztrepülésre történő felkészítés pedig már a station 15-nek hívott állomáson zajlik, ahol hajtóműpróbán és minden szükséges földi tesztelésen mennek át a gépek, a szűzrepülést megelőzően. A sikeres repülési teszteket követően kerülnek a repülőgépek át a Delivery Center-be.

A hosszabb, A350-1000-es verzió

  • Törzshossz: 73,78 méter
  • Szárnyfesztáv: 64,75 méter
  • Törzsátmérő: 5,96 méter
  • Magasság: 17,09 méter
  • Hajtómű: 2x Trent XWB-97
  • Utasférőhely: 369 (2 class config.)
  • Maximális felszállósúly (MOTW): 308 tonna
  • Üzemanyagtartályok kapacitása: 156.000 liter
  • Első gép 2016. első negyedévében készül majd és 2017. közepén tervezik az első átadást.

Az Airbus jelenleg még csak 1 db A350 XWB repülőgépet tud kibocsátani egy hónap alatt, de 2018-ra a gyártó 10 gép / hónapos gyártási rátát szeretne elérni vegyesen a -900-as és -1000-es típusból és azt stabilan fenn is kívánják tartani.

Ekkor egy A350 XWB teljes elkészítése a szükséges tesztelésekkel együtt a végszerelés megkezdésétől az üzemeltetőnek történő átadásig összesen kb. két és fél hónapot vesz majd igénybe.

Ottjártunkkor a szakemberek éppen az MSN018 és 019 összeállításán dolgoztak. Mindkét repülőgép az első európai üzemeltetőhöz, a Finnair-hez kerül majd 2015-ben.

Összegezve

Az A350 XWB méltán az Airbus új zászlóshajója, körültekintően átgondolt tervezés, innováció és fejlesztés eredménye. A repülőgép minden részletén látszik, hogy a gyártó figyelembe vette a légitársaságok és rajtuk keresztül az utasok igényeit, hogy a repülőgép azon kívül, hogy eljuttat A-ból B-be, minél jobb utazási élményt és kényelmet nyújtson.

Az Airbus az 5 gépes tesztflottával elvégzett intenzív tesztrepülések és az új tesztelési filozófia – melynek során egy valódi légitársasági üzemeltetést szimuláltak – segítségével egy kellően kiforrott új típust alkotott meg rekordidő alatt.

Bár az alig egy órás repülés alkalmával nem lehetett minden funkciót kipróbálni, de az bizonyos, hogy az A350 XWB rendkívül halk és kényelmes, a turista osztályon is könnyedén el lehet tölteni akár egy 8 órás utat, köszönhetően a a mai csúcstechnikát képviselő fedélzeti szórakoztató rendszernek, a kellően széles üléseknek és megfelelő méretű lábtérnek.

Ahead of the curve. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Ahead of the curve. (Fotó: AIRportal.hu)


A nagy ablakok, a majdnem teljesen függőleges oldalfal a teljesen sík padló, a hatalmas fej feletti csomagtárolók és a modern világítás tovább emelik a komfortérzetet. Az A350 XWB fedélzetén fenntartott (kb. 1.828 méteres magasságnak megfelelő) nagyobb légnyomásnak, a többzónás klíma rendszernek és a 2-3 perc alatt teljesen kicserélődő levegőnek és nagyobb páratartalomnak hála bizonyára a hosszabb utazások is kevésbé viselik meg az utasok szervezetét a hagyományos repülőgépekkel szemben.

Az A350 XWB nem csak az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén kíméli a környezetet (és az üzemeltetők pénztárcáját), hanem az általa keltett külső zaj is jóval kisebb a jelenlegi repülőgépekénél. Szimpatikus, hogy az Airbus a végszerelésre használt épület felépítésénél és üzemeltetésénél is szem előtt tartotta a környezettudatosságot és nagy arányban használ megújuló energiákat.

Videó: A350 XWB – A tervezőasztaltól az átadásig

Forrás: Airbus Youtube csatorna

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!