Ha minden jól megy, és nem kell további halasztást beiktatni, jövő hét hétfőn az Airbus nagyszabású ceremónia keretében átadja az első A350XWB repülőgépet, amely mind a gyártó, mind az üzemeltető, a Qatar Airways számára meghatározó, történelmi esemény lesz. Noha a katariak csak januárban készülnek menetrendszerű forgalomba állítani az első A350-est, a december 22-i átvételt követően a gépre máris dolgos hétköznapok várnak.

A350-900XWB adatok

Törzshossz: 66.8 méter
Szárnyfesztáv: 64.75 méter
Magasság: 17.05 méter

Maximális hatótáv: 14350 km
Utasférőhely: 315 fő (három-osztályon)
Maximális felszállósúly: 268.9 tonna
Hajtómű: 2db Rolls-Royce Trent XWB, egyenként 374 kN tolóerővel
Maximális üzemanyag kapacitás: 138000 liter
Aktuális listaár: 295.2 millió dollár

Szűzfelszállás: 2013. június 14.
EASA engedély: 2014. szeptember 30.
FAA engedély: 2014. november 12.
Az első sorozatgyártott gép (MSN6) szűzfelszállása: 2014. október 15.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Berepülés és katalógus-fotózás közben az első katari A350-es. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Berepülés és katalógus-fotózás közben az első katari A350-es. (Fotó: Airbus)

Azzal már szinte nem is érdemes foglalkozni, hogy valamilyen kisebb javítást igénylő dolog – amelyet sem az Airbus, sem a Qatar Airways nem részletezett – kilenc napos halasztást okozott az első, december 13-ára kitűzött gépátvételben, mivel egy kis extra felhajtás mindig jól jön reklám gyanánt is, és a jelek szerint tényleg nincs semmilyen komolyabb probléma.

Annál érdekesebb viszont, hogy mi várható az átvételt követően. Az Airbus legújabb, kompozit építésű szélestörzsű típusa, amely megannyi technológiai újdonságot sorakoztat fel, hogy méltó ellenfele legyen a Boeing 787-es Dreamlinernek, az egyik legszínvonalasabb légitársaság, az elismerten ötcsillagos Qatar Airways flottájában kezdi a pályafutását.

A toulouse-i Airbus-központban már átadásra előkészített, összesen 282 üléssel berendezett MSN6 gyári számú gép az első sorozatgyártott A350-900-as. Az első öt gép a berepülési program prototípusai voltak, amelyek alapos tesztek, vizsga-sorozatok után szeptember végén először az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség), majd november közepére az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) forgalomba bocsátáshoz szükséges típusengedélyét szerezték meg együttes erővel.

A Qatar Airways pedig már októberben bejelentette, az új típusa első menetrendszerű célpontja Frankfurt városa lesz, januártól kezdődően, és ebben nem is lesz változás. Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója egy katari lapnak nyilatkozva nemrég meg is erősítette, hogy változatlanul január 15-től készülnek bevezetni az utasforgalomba az A350-900-ast. Az átvétel és az első járat beindítása között így több, mint három hetes időszak lesz, ami természetesen nem marad kihasználatlanul.


Forrás: Qatar Airways YouTube Csatorna

Kalibrálni fog a Heathrow-n az első A350-es

Felszállás Toulouseból, az első repülés alkalmával október 15-én. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Felszállás Toulouseból, az első repülés alkalmával október 15-én. (Fotó: Airbus)
Az A350XWB technológiai újdonságai az Airbus infografikáján. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A350XWB technológiai újdonságai az Airbus infografikáján. (Forrás: Airbus)

A légitársaság dohai bázisa, az idén megnyílt vadonatúj Hamad repülőtér már tárt karokkal várja a nemzeti flotta legújabb büszkeségét, hogy mihamarabb megkezdődhessenek a földi-, és hajózó személyzetek éles gyakorlatai. Miközben ezen időszakban az A7-ALA lajstromba helyezett gép az Airbus-bázis után és még Frankfurt előtt tiszteletét teszi egy másik európai városban is, méghozzá a Qatar számára kiemelten fontos brit fővárosban, Londonban, ahol mintegy egy héten át a Heathrow vendége lesz, hogy eleget téve a zajterhelési próbáknak demonstrálja a típus és persze az új Rolls-Royce Trent XWB hajtóművek minden mai kategóriatársnál csendesebb üzemét.

Ilyen betáblázott naplóval nem is csoda, hogy a Qatar Airways a hivatalos fogadó ünnepséget csak a jövő évben, január 7-én készül megtartani a Hamad repülőtéren.

A Qatar Airways összesen 80 darab A350XWB-t rendelt flottája számára. Az elsőként forgalomba álló 900-as szériából 43, míg a még hosszabb törzsű, egyelőre fejlesztés alatt álló 1000-es szériából 37 darabot. Az ütemezési terv szerint a 2015-ös év végéig bezárólag a flotta birtokában lesz az első nyolc Airbus A350-esnek.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!