Gyorsítani szeretne az újonnan megrendelt szélestörzsű típusainak, az A330-asoknak, valamint az A350-eseknek az átvételén az Iberia. A spanyol légitársaságot irányító International Airlines Group (IAG) ezért tárgyalásokba kezdett az Airbus-szal, miként lenne megoldható egy közelebbi szállítási intervallum.

Az Iberia-flotta számára megrendelt 8-8 darab Airbus A330-200-as, valamint A350-900XWB típusok szállításai az eredeti megállapodásban foglaltak szerint 2015-től kezdődnek és 2020-ig tartanak. A spanyol preferente.com turisztikai és légiközlekedési szaklap értesülései szerint ezen szeretne valahogy gyorsítani a nemzeti légitársaság, hogy megvalósíthassa a nyereséges pályát célzó expanziós politikáját.

Azon túlmenően, hogy az idei évben több latin-amerikai útvonalát is újra indította, decemberben már további bővítést, egyes járatainak sűrítését hirdette meg az Iberia. A korábbi bezárásokra egyébként azért volt szükség, mert a financiális nehézségekre előírt IAG-recept, a légitársaság struktúraváltási programja szigorú feltételeket támasztott az üzemeltetésben, így eszközöltek ideiglenes felfüggesztést több vonalon, például Montevideóban is.

Ha komoly átszervezések és a velük járó nehézségek árán is, de úgy néz ki, az Iberiának idén sikerül kikeverednie a veszteséges spirálból, amit az IAG is méltányol, többek közt ezért is hagyta jóvá nyáron a társaság szélestörzsű flottafejlesztési programját, amely az új Airbusok, köztük a legújabb generációt képviselő A350 eXtra-Wide-Body-k beszerzésére irányul. Ennek bázisán az Iberia Group újabb expanziót hirdetett, tizenhárom új európai célponttal, köztük a magyar fővárossal, Budapesttel. Az ezekből a városokből érkező utasok pedig tovább táplálhatják az átszálló forgalmat, az Iberia belföldi, de legalább annyira a hagyományosan erős latin-amerikai piaca irányában egyaránt.

Iberia Airbus A330-200 látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Iberia Airbus A330-200 látványterv. (Forrás: Airbus)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kedvező irányvétel mindezek után egyenesen arra ösztökélte a döntéshozókat, hogy gyorsabb szállítást kérjenek az Airbustól, amivel nyilvánvalóan nemcsak a hálózat kiszolgálási kapacitásait, hanem egyben a flotta gazdaságos üzemének kiterjesztését is előrébb szeretnék hozni. Tudvalevő, az új gépek beszerzése egyúttal a mára kevésbé költséghatékony négy-hajtóműves A340-esek cseréjét is szolgálja. Arról már nem is beszélve, hogy az új gépeken már a legújabb long-haul kabintermékekkel szolgálhatják ki az utasokat, ami legalább annyira fontos a versenyképesség szempontjait tekintve.

A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, hiszen a repülőgépgyárak gyártási kapacitásai, különösen az olyan népszerű szélestörzsű típusok esetében, mint az A330-as igencsak foglaltak, de az A350XWB-nél sem sokkal jobbak. Az Iberia által is kiválasztott 900-as szériának már 577 darabnál tart a legyártásra váró példányok száma, és az első átadás még csak a jövő héten esedékes. A betáblázott, feszes ütemezésből eredően, ha az Airbus kedvezni is tud az Iberiának, akkor valamely másik megrendelőnek csúszik hátrébb a szállítása, amely előzetes egyeztetések és megállapodás nélkül aligha kivitelezhető. Ugyanakkor az is igaz, mindig találni valamilyen arany középutas megoldást, pláne, hogy az Iberiának mindkét típus esetében opciós lekötései is vannak érvényben.

Iberia Airbus A350-900XWB látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Iberia Airbus A350-900XWB látványterv. (Forrás: Airbus)

Az eredeti megállapodásban foglaltak szerint a megnövelt felszállósúlyú A330-200-asokat (mert az új, 242 tonnás verziót választották), amelyeket az Iberia a legtávolabbi dél-amerikai célpontjaira készül bevetni a jövő év végétől kezdi el szállítani az Airbus, így ebben aligha remélhető gyorsítás. A társaság minden bizonnyal az A350-eseket szeretné valahogy a kitűzött, 2017-es évnél hamarabb elkezdeni átvenni. A tárgyalások során itt várható tehát valamiféle, az Iberia számára kedvező eredményt hozó egyezség.

A hosszú távú járatokat teljesítő Iberia-flotta jelen állás szerint 8 darab Airbus A330-300-assal, 7 darab A340-300-assal, és 17 darab A340-600-assal működik.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!