A realitásokhoz kezdik igazítani működésüket és flottarendelésüket a nagy ázsiai légitársaságok, mivel kiderült, hogy elszámolták magukat: a gazdaság kisebb mértékben nőtt, mint várták, ezért újra kell hangolni az üzemelésüket – írta szakértői elemzésében az Aviation Week légiközlekedési szaklap.

A Garuda Indonesia idén júliusban vette át a Boeingtől az első 777-300ER típusát, amelyből összesen tíz darabot rendelt. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Garuda Indonesia idén júliusban vette át a Boeingtől az első 777-300ER típusát, amelyből összesen tíz darabot rendelt.
(Fotó: Boeing Company)

A fő problémát az okozza, hogy a légitársaságok nagyobb mértékben növelték kapacitásaikat, mint amennyire az utasforgalom nőtt, így a töltöttségi mutatók csökkenni kezdtek, ezzel együtt az üzemelés haszonkulcsa 5 százalékkal csökkent.

A cikk idézi Andrew Herdmant, az Ázsia-Óceániai Légitársaságok Szövetségének elnökét, aki azt nyilatkozta: négy évvel ezelőtt a régió légitársaságai könyvelték el a világ légiforgalomból származó profitjának felét, de ezt a szerepet most az amerikai cégek veszik át. Ennek oka, hogy az amerikai légicégek visszafogottabban növelték kapacitásaikat és a diszkont légitársaságok sem növekedtek akkora mértékben, mint Ázsiában. Kisebb mértékben, de a szakértő szerint az is közrejátszik a folyamatokban, hogy az ázsiai társaságok jobban támaszkodnak a légi árufuvarozásra, ezért nagyobb a kitettségük.

A versenyképesség megőrzése érdekében a légitársaságok egy dolgot tehetnek: a valós helyzethez igazítják működésüket és növekedési kilátásaikat. Ennek keretében többen késleltetik az új gépek átvételét és ezzel egyidejűleg felgyorsítják a régebbi géptípusok kivonását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emirsyah Satar, a Garuda Indonesia vezérigazgatója a szaklapnak azt mondta, túlbecsülték a gazdaság növekedését, amelyhez fejlesztési programjukat is igazították, most kénytelenek visszalépni és a jövőben „rendkívül óvatosnak” kell lenniük a növekedési tervekkel.

Ennél súlyosabb helyzetben van a Thai Airways, mivel a politikai instabilitás miatt jelentősen csökkent az országba érkező turisták száma. A forgalom 10 százalékkal esett, de a társaság csak fele ekkora mértékben csökkentette kapacitását és 10 százalékkal esett az árbevétele is. Ezek hatásait már csak az ülőhely-kapacitás csökkentésével nem lehet megoldani, elbocsátásokra is számítani kell a thaiföldi légitársaságnál.

A folyamatban érintett még a Philippine Airlines és a Malaysia Airlines is, utóbbi történelme legnagyobb átstrukturálását kénytelen végrehajtani, miután részben a céget sújtó két légikatasztrófa miatt jelentős veszteségeket könyvelt el. A diszkont légitársaságok szintén megérzik a lassabban növekedő gazdaság hátrányait: a közelmúltban a több száz keskenytörzsű repülőgépet rendelő cégek eladják a rendeléseiket, vagy később veszik át az új repülőgépeket.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!