Kétszázadik gépénél tart az Airbus első Európán kívül felállított gyártósora. Az észak-kínai Tiencsinben található üzem ugyanis december 3-án ünnepélyesen is átadta az itt készült 200. Airbus A320-ast.

A kétszázadik tiencsini gyártásű Airbus egy sharkletes A319-es. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A kétszázadik tiencsini gyártásű Airbus egy sharkletes A319-es. (Fotó: Airbus)
A kétszázadik gép megünneplésére egy nagyszabású hangár ceremónián került sor. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A kétszázadik gép megünneplésére egy nagyszabású hangár ceremónián került sor. (Fotó: Airbus)
Így ünnepelték a századik kínai gyártású Airbust 2012-ben. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Így ünnepelték a századik kínai gyártású Airbust 2012-ben. (Fotó: Airbus)

A konkrét gép valójában egy A319-es széria, de tudvalevő, hogy az A320-as nemcsak az egyik konkrét típusváltozatot, hanem egyben az egész típuscsaládot is jelöli az Airbusnál. Így léphetett elő a China Eastern Airlines legújabb keskenytörzsű Airbusa (B-516L) egyúttal a kínai repülőgépgyártás jelentős szereplőjévé is, amelyet ezentúl ugyanúgy jegyezni fognak, mint annak idején a századikként elkészült gépet is.

Az Airbus a 2000-es évek közepén döntötte el, hogy az egyre csak növekvő kínai piac igényeinek kielégítésre helyben is telepít egy gyártósort, amely aztán 2008 szeptemberében meg is kezdte működését, feladatául az A320-as család végszerelését kapva. 2009 májusára a Dragon Aviation Leasing megrendelésére el is készült az első kínai gyártású A320-as, amely a Sichuan Airlines flottájába került.

Kicsivel több, mint három évvel később, 2012 augusztusára pedig már a századik A320-as gördült le az itteni gyártósorról. Ezt a gépet az Air China vehette birtokába, amelyet követően három év sem telt el és máris újabb száz gép került ki az üzemből, amely nem mellesleg tavaly május óta már Sharklet szárnyvégekkel is gyárt A320-asokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus kínai kapcsolatai persze jóval régebbre nyúlnak vissza mint a 2008-as év, hiszen ez csak a gyártósor beindulásának ideje. A legelső Airbus-ügyfélnek, a China Eastern Airlinesnak a toulouseiak 1985-ben szállítottak először gépet, egy szélestörzsű A310-est. A légitársaság, amely Kína egyik legjelentősebbje napjainkban már több, mint 270 darab keskeny-, és szélestörzsű Airbus utasszállítót üzemeltet.

Annak magyarázatára, hogy az Airbus praktikusan döntött-e, amikor Kínába gyártósort telepített az egyik, ha nem a legérdemesebb adat, hogy az eddig összesen átadott 6200 A320-as típusból, amit az Airbus legyártott mintegy 1100 gép teljesít szolgálatot kínai légitársaságoknál, a 100 ülés feletti gépek kategóriájában 50%-os részesedést szerezve a piacból.

Nem kétséges hát, hogy a kínai partnerekkel együttműködve az Airbus további fejlesztéseken dolgozik. Idén márciusban megkötötték azt a 2016-tól érvénybe lépő meghosszabbítási szerződést, amely újabb tíz évre biztosítja a tiencsini gyár működését, 2017-től már az A320neo (new-engine-option) gyártásának kiegészültével; és ugyancsak Tiencsinre várhat az az A330-as átadóközpont is, amelynek létrehozására októberben kötöttek szándéknyilatkozatot a felek.

A320-as gyártás három helyen, de már készül a negyedik

Az A320-as gépcsalád gyártása a franciaországi Toulouse, valamint a németországi Hamburg városai mellett, Európán kívül a kínai Tiencsinben történik, és már javában építik az első amerikai szerelőüzemet az Alabama állambeli Mobileban, ahol várhatóan 2015-től indulhat meg a termelés.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!