A repülőgép üzemeltetés és karbantartási rendszerek ismerőinek számára a CAMO fogalom nem új, de a légiközlekedés iránt érdeklődő olvasók számára talán nem felesleges röviden ismertetni, mit is jelent a CAMO jóváhagyás. A cikkből az is kiderül, hogy ez az új jogosítás miért jó a légitársasági ügyfeleknek és milyen új ügyfél- és bevételszerzési lehetőségeket jelent a rendkívül kompetitív nemzetközi piacon dolgozó, állami kézben lévő Aeroplex számára.

Illusztráció. (Fotó: Aeroplex) | © AIRportal.hu

Illusztráció. (Fotó: Aeroplex)

Az Aeroplex of Central Europe Kft. hivatalos honlapján és más kommunikációs csatornáin az utóbbi időszakban jelent meg a rövid tájékoztatás: „AEROPLEX just received its CAMO APPROVAL No. HU.MG.0192”.

A CAMO egy mozaik szó és a „Continuing AirWorthiness Management Organisation” azaz a Folyamatos Légialkalmasság Fenntartó Szervezet megnevezésének rövidítése. Az Európai Bizottság 2042/2003 EK – azóta többször módosított – rendelete „M” alfejezetében a légialkalmasság fenntartásának és egyben a Légialkalmassági Bizonyítvány (Certificate of Airworthiness röviden CofA) érvényességének új értelmezését adta.

Eszerint az új repülőgépre kiállított Légialkalmassági Bizonyítvány – ami tanúsítja, hogy a légi járművet az érvényes előírásoknak megfelelően gyártották, és így alkalmas a repülésre-, érvényessége korlátlan, azaz visszavonásig érvényes. A légialkalmasságot ezt követően az üzemeltetés során folyamatos felügyelettel, a karbantartások időben és megfelelő minőségben történő végrehajtásával kell fenntartani.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgép légialkalmasságának folyamatosságát pedig időközönként felülvizsgálattal kell ellenőrizni, amiről Légialkalmassági Felülvizsgálati Bizonyítványt kell kiadni. Ezen feladatok ellátására tehát minden repülőgép üzemben tartónak, beleértve elsősorban a nagy kereskedelmi repülőgépek üzemben tartóit, azaz légitársaságokat is, ilyen szervezettel, CAMO-val, rendelkeznie kell.

Mi a CAMO jogosítással rendelkező szervezet feladata?

A CAMO feladata a repülőgépek folyamatos légialkalmasságának felügyelete, a Légialkalmasság Felülvizsgálati Bizonyítvány érvényességének fenntartása, a rendszeres felülvizsgálat elvégzése vagy elvégeztetése, a Felülvizsgálati Bizonyítványok kiadása vagy beszerzése, a repülőgép karbantartási programjának készítése és módosítása, és a program alapján szükséges karbantartási feladatok kiadása, végrehajtásuk felügyelete.

Illusztráció. (Fotó: Aeroplex) | © AIRportal.hu

Illusztráció. (Fotó: Aeroplex)

A repülőgép folyamatos légialkalmasságának fenntartása megköveteli, hogy a CAMO mindig tisztában legyen a felügyelt repülőgép üzemeltetési és karbantartási körülményeivel, a repülőgép fizikai és karbantartási állapotával, a feltárt meghibásodásokkal, azok kijavításának módjával.

Tisztában kell lennie a szabályzási környezet változásaival, a hatósági, gyártói és beszállítói előírások, követelmények mindenkori helyzetével.

Ez jelentős mennyiségű adat, információ rendezett kezelését, felhasználását követeli meg. A CAMO szervezetek sok különféle listát, státuszt, adatsort készítenek és tartanak naprakész állapotban. A repülőgép állapotára vonatkozóan például folyamatosan figyelni és rögzíteni kell a repülőgép és felépített berendezései üzemidő adatait, az üzemidő korláttal rendelkező berendezések maradék üzemidőit, a karbantartási programban meghatározott feladatok (ún. Task-ok) legutolsó végrehajtásának és következő elvégzésének időpontját, vagy például a hatóságok által kiadott légalkalmassági direktívák (Airworthiness Directives, röviden AD) vonatkozását, végrehajtottságát.

A repülőgép fizikai állapotának egyik fontos jellemzője például a sérülések és javítások helyét és módját tartalmazó „album”, melynek készítését és folyamatos naprakészen tartását szintén a CAMO kötelessége felügyelni.

A repülőgépre vonatkozó karbantartási programot is el kell készíteni és folyamatosan módosítani kell a gyártói és hatósági előírások változása következtében, a repülőgép üzemeltetési körülményei, felszereltsége és módosítási állapota figyelembe vételéve. A program hatékonyságát is ellenőrizni kell, ezért a repülőgép és rendszereinek megbízhatóságát, a jelentkező meghibásodások gyakoriságát figyelő és elemző ún. megbízhatósági program működtetéséről is gondoskodnia kell egy CAMO szervezetnek.

Fontos feladat még a karbantartások végrehajtásának folyamatos ellenőrzése, a megfelelő jogosításokkal és képességekkel rendelkező karbantartó szervezet/szervezetek kiválasztása.

A CAMO komoly erőpróbája az új vagy használt repülőgép vagy repülőgépek integrálása az üzemben tartó gépparkjába vagy onnan való kivonása. Ilyenkor tételesen át kell vizsgálni az összes listát, státuszt, állapot felmérő, igazoló adatot, dokumentumot. Meg kell győződni arról, hogy a repülőgép valóban légialkalmas, szabályos körülmények között üzemelt, megfelelően karbantartották és állapota megfelel a dokumentumoknak.

A CAMO szervezet számos feladata mellet két privilégiummal is rendelkezhet, melyeket megfelelő gyakorlati idő és igazoltan biztonságos működés után a felügyelő hatóság engedélyez. Ezek a légialkalmassági felülvizsgálat önálló végrehajtása és a Felülvizsgálati bizonyítvány kiadásának és érvényessége meghosszabbításának joga, továbbá különleges esetekben a repülőgép egyszeri átrepülése engedélyezésének joga.

A fentiek alapján látható, hogy a CAMO szervezet általában a légitársaságok fontos szervezeti egysége.

Miért volt mégis szüksége egy, csak repülőgép karbantartással foglalkozó szervezetnek, az Aeroplex Kft.-nek CAMO jogosításra?

Illusztráció. (Fotó: Aeroplex) | © AIRportal.hu

Illusztráció. (Fotó: Aeroplex)

A légiközlekedésben az utóbbi években jelentősen felgyorsultak a változások. A Low Cost (fapados) légitársaságok elterjedése, a 2008-09-es válság és az utazási szokások változása sok klasszikus társaságot hozott nehéz vagy akár csődhelyzetbe.

Sorra alakulnak át, egyesülnek vagy válnak részekre a légiközlekedés kisebb, nagyobb szereplői, alapítanak és szüntetnek meg kisebb, nagyobb légitársaságokat.

Ebben a dinamikusan változó üzleti közegben egyre gyakrabban találkozhatunk „árva” repülőgépekkel. Olyan repülőgépek ezek, melyekre vonatkozóan az üzemben tartó légitársaság csődje következtében megszűnik a folyamatos légialkalmasság felügyelete.

Előfordulhat, hogy fizetési problémák miatt, bérbeadója „visszabirtokolja” a repülőgépet a légitársaságtól. „Korosabb” repülőgépek esetében megtörténhet, hogy további üzemeltetése az adott körülmények között már nem gazdaságos, így kivonják az aktív üzemeltetésből, amíg eldől, hogy van-e jelentkező további üzemeltetésére vagy bontásra kerül.

Ilyen esetekben hosszabb rövidebb időszakra a gépek tárolásba kerülnek, és meg kell oldani a folyamatos légialkalmasság biztosítását. Pontosan az ilyen helyzetek kezelésére alakultak az ún. független CAMO szervezetek.

Miután az Aeroplex Kft. már több ilyen „árva” repülőgép tárolását, karbantartását végezte, a cég vezetése úgy gondolta, hogy a CAMO szervezet létrehozásával még teljesebb szolgáltatást ajánlhat ügyfeleinek. Jelenleg ugyan csak elvétve látszanak ilyen törekvések, de jelentősen megkönnyítheti egy, a régióban induló légitársaság kezdeti lépéseit a CAMO szolgáltatásokra is képes karbantartó szervezettel – az Aeroplex Kft.-vel történő együttműködés.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!