2014. november 17-én, hétfőn este 8 órakor indult el Abdáról Kassára az a speciális, túlméretes szerelvény, amely az egykor HA-MOI lajstromjelű Il-18-as repülőgép 36 méter hosszú törzsét egy darabban szállítja a szlovákiai repülőgép-múzeumba.

A törzs szállítását a BauTrans végezte. (Fotó: LKK) | © AIRportal.hu

A törzs szállítását a BauTrans végezte. (Fotó: LKK)

A Mo-Ilona becenevű, Iljusin Il-18D típusú, 187010002 gyári számú repülőgép Kassán, a Szlovák Technikai Múzeumban kerül összeszerelésre, majd külső-belső restaurálásra, melynek során a gép visszakapja eredeti Malév festését és egy magyar repüléstörténeti kiállítás jön létre a fedélzetén.

A korábban étteremként használt, majd annak megszűnését követően az utóbbi 10 évben rendkívül rossz állapotba került repülőgépet a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren működő AEROPARK repülőgép-múzeumot üzemeltető, Légiközlekedési Kulturális Központ Közhasznú Nonprofit Kft. (LKK) vásárolta meg korábbi tulajdonosától.

A repülőgép az LKK és a kassai Szlovák Technikai Múzeum között létrejött együttműködés keretében költözik a szlovákiai repülőgép-múzeumba, de mindvégig magyar tulajdonban marad. Az együttműködés keretében a repülőgép szét- és összeszerelésének, szállításának valamint restaurálásának költségeit a szlovák fél vállalta magára. A repülőgép felújítását követően az eredeti Malév színekbe visszafestett Il-18-as fedélzetén magyar repüléstörténeti kiállítás jön létre, a Légiközlekedési Kulturális Központ kihelyezett kiállításaként.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A túlméretes szállítmány Abda belterületén. (Fotó: LKK) | © AIRportal.hu

A túlméretes szállítmány Abda belterületén. (Fotó: LKK)


A Malév egykori Il-18 típusú repülőgépeiből MO-Ilonán kívül összesen még három példány található Magyarországon, ebből kettő – a HA-MOA és a HA-MOG – a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található, AEROPARK repülőgép-múzeum gyűjteményében, a HA-MOE pedig Szolnokon.

A kassai Szlovák Technikai Múzeum vezetésében az LKK olyan partnerre talált, aki vállalta azt, hogy a repülőgépet eredeti Malév festésmintájával helyreállítva, folyamatosan karbantartva mutatja be a látogatók számára.

Az együttműködési megállapodás keretében a Szlovák Technikai Múzeum az AEROPARK repülőgép-múzeum és ferihegyi látogatóközpont repülőgép-gyűjteményének gazdagítását, valamint az LKK által megkezdett Tu-154-es típusú repülőgép restauráláshoz elengedhetetlen és máshonnan már nem, vagy nagyon nehezen beszerezhető alkatrészeket biztosítja.

MO-Ilona törzsét egy darabban, hétfőn éjszaka szállították el Abdáról a Kassai Múzeumba a BauTrans speciális trélerén. Az elmúlt időszakban a szlovák múzeum és az Aeropark szakemberei leszerelték a repülőgép vezérsíkjait, szárnyait, hajtóműveit és futóműveit, hogy a repülőgép törzse szállítható legyen. A szétszerelésnél és szállításnál mindkét fél számára elsődleges szempont volt, hogy a repülőgép 36 méter hosszú és 3,5 méter átmérőjű törzsét ne kelljen megbontani és, hogy a leszerelt alkatrészek később sérülésmentesen kerülhessenek visszaszerelésre a restaurált repülőgépre.

Új életének első útjára indult MO-Ilona

AIRportal.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!