A budapesti Aeropark repülőgép-múzeumot üzemeltető és a buszos repülőtér-látogatásokat szervező Légközlekedési Kulturális Központ (LKK) a Malév rampás Zsiguli és a Malév Air Tours Ikarus 250 után egy olyan járművet állított vissza tökéletes állapotba, amely évtizedeken keresztül meghatározta a ferihegyi forgalmi előterek látványvilágát. Az egykori LRI (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) marshaller autói 1974-től egészen a ’90-es évek legelejéig a keletnémet Wartburg különböző típusai voltak, köztük a korai 353W Deluxe változat.

A típus kiválasztásánál az LRI számára a téli üzem miatt alapvető szempont volt az elsőkerék-hajtás és a kor versenytársaihoz képest magas menetdinamika.

A korabeli technika és a hiánygazdaságban alkalmazott kisipari módszerek adta érdekesség, hogy a fényhíd elkészítésénél az LRI (és most az LKK is) eredeti Ikarus hátsó indexlámpákat használt, amelyek a marshaller gépkocsi irányjelzőivel együtt villogtak egy gyári kereszttartó alapjain összeszerelt tetőkonzolon.

Képgeléria – Wartburg 353W Deluxe repülőtéri marshaller autó (14 kép)

A megújult jármű a SkyCourt előtt. A képre kattintva galéria nyílik 14 képpel! (Fotók: Somogyi-Tóth Péter és Kiss Gergely - SKYART MEDIA) | © AIRportal.hu

A megújult jármű a SkyCourt előtt. A képre kattintva galéria nyílik 14 képpel!
(Fotók: Somogyi-Tóth Péter és Kiss Gergely – SKYART MEDIA)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Jelen és múlt egy képen. | © AIRportal.hu

Jelen és múlt egy képen.
Follow Me! | © AIRportal.hu

Follow Me!

Az LRI annak idején több száz négyajtós Wartburgot és Barkast szerzett be, de ezek között nem csak előteres autók voltak, hanem a legkülönbözőbb szakmai osztályok és főosztályok is az NDK gyártású kocsikat használták a repülőtéren belüli közlekedéshez.

Az LKK olyan repülőgép-múzeum és repülőtéri látogatóközpont létrehozásán dolgozik, ahol a magyar repüléstörténet meghatározó légijárművei mellett a különböző korok repülőtéri földi járművei is helyet kapnak. Az Aeroparkban szervezett rendezvényeken aktív működés közben lehet megcsodálni ezeket az old-timer járműveket.

A felújítás során csak néhány korabeli fotó volt az LKK segítségére

A fényhíd reprodukálása is komoly kihívást jelentett. | © AIRportal.hu

A fényhíd reprodukálása is komoly kihívást jelentett.
Már csak a régi festésű Tu-154-es hiányzik. A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Malév "Öt évtized szárnyakon" c. kiadvány via Aeronews/LKK) | © AIRportal.hu

Már csak a régi festésű Tu-154-es hiányzik. A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Malév „Öt évtized szárnyakon” c. kiadvány via Aeronews/LKK)

A felújítók munkája sokszor nem egyszerű, hiszen pontos tervrajzok, festésminták nélkül, gyakran csak kis felbontású képekből kell az apró részleteket is tökéletesen reprodukálni.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!