Az Aer Lingus is belépett az előkelő tízesek klubjába, vagyis azon légitársaságok körébe, amelyek immáron egy évtizede közlekedtetnek rendszeresen járatot a magyar főváros nemzetközi repülőterére. Az ír légitársaság születésnapi tortával és retro festésű Airbusával ünnepelt.

Csaknem 20 perces késéssel érkezett az ünnepi járat. A légitársaság vízsugaras köszöntést nem kért, így cseppmentesen gurult kijelölt, 31-es állóhelyére a 2B terminálon a retro festésű Airbus. (Fotó: Samu Ádám - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Csaknem 20 perces késéssel érkezett az ünnepi járat. A légitársaság vízsugaras köszöntést nem kért, így cseppmentesen gurult kijelölt, 31-es állóhelyére a 2B terminálon a retro festésű Airbus. (Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)

Az Aer Lingus valójában már több, mint tíz éve van jelen a magyar piacon, mivel megbízott partnerük, a Tensi Aviation 2001 óta látja el a légitársaság képviseletét, de akkoriban, közvetlen budapesti járat hiányában még csak amszterdami, vagy londoni csatlakozással tudtak jegyet értékesíteni Dublin felé. Három évvel később, 2004. október 31-én viszont megnyílt az Aer Lingus légihídja az ír és a magyar főváros között, ekkor landolt ugyanis a ferihegyi reptéren az első járat.

Ennek apropóján a légitársaság, a képviseletet ellátó Tensi Aviation, valamint a házigazda Budapest Airport ma közösen, meghívott vendégeikkel együtt ünnepelték a járat születését, amelynek leglátványosabb pontjaként az Aer Lingus a retro festésű Airbus A320-asát hozta el, még inkább történelmi jelleget adva az eseménynek.

Az EI-DVM lajstromú A320-asról röviden annyit érdemes tudni, hogy azt a légitársaság 2011-ben, alapításának 75. évfordulója tiszteletére bújtatta retro festésbe. A Szent Colman nevére keresztelt gép újonnan érkezett a flottába, és 2011 márciusában rögtön különleges, a régi időket idéző uniformisában állt szolgálatba. Ekkorra egyébként a társaság már homogén, kizárólag Airbusokból álló flottát üzemeltetett, de tíz éve, a budapesti járatnyitáskor még a Boeing 737 Classic család 400-as, valamint 500-as változatai is rendelkezésre álltak az útvonalhálózat rövid-, és középhatótávú, vagyis a budapestihez is hasonló járatai számára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az ünnepi torta felszelése a sajtótájékoztató végén. A képen balról jobbra haladva: John Keogh, az Aer Lingus európai értékesítési igazgatója, Kevin Dowling ír nagykövet és Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az ünnepi torta felszelése a sajtótájékoztató végén. A képen balról jobbra haladva: John Keogh, az Aer Lingus európai értékesítési igazgatója, Kevin Dowling ír nagykövet és Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Kevin Dowling, ír nagykövet beszédében kitért rá, hogy az Aer Lingus budapesti megjelenése egybeesik Magyarország európai uniós csatlakozásának évével és a járat kölcsönösen fontos kapocs mind az üzleti, mint a turista utazók számára. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Kevin Dowling, ír nagykövet beszédében kitért rá, hogy az Aer Lingus budapesti megjelenése egybeesik Magyarország európai uniós csatlakozásának évével és a járat kölcsönösen fontos kapocs mind az üzleti, mint a turista utazók számára.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A flotta egységesítéséhez 2004-ben láttak hozzá, így a kezdetekben előfordult, hogy a ferihegyi repülőtéren is lehetett látni ír Boeing 737-eseket, amelyek helyét aztán 2005 után kizárólagosan az A320-as család típusai vették át. Az Aer Lingusnak ma 4 darab A319-es, 33 darab A320-as és 3 darab A321-es alkotja a keskenytörzsű Airbus-flottáját, amelyről tudni érdemes, hogy a fedélzet mindegyik gép esetében egy-osztályos elrendezésben van konfigurálva, a turistánál magasabb business-osztályt csak a nagyobb, hosszú távú járatokat teljesítő gépeken, a hét darab Airbus A330-ason, illetőleg a nemrég bérbe vett három darab Boeing 757-esen lehet igénybe venni. A későbbiekre nézve a sort pedig az Airbus A350-900XWB fogja folytatni, amelyből kilenc darabra van rendelésük.

Négy évvel a nyitás után, 2008 februárjában az Aer Lingus egy újabb desztinációt, az észak-írországi Belfast városát is felkínálta a magyar utazóközönségnek. Ez a rövid, pár hónapos időszak volt az, amikor a légitársaság két városból is repült Budapestre. Jelenleg egyedül Dublin szerepel a repertoárban, amelyet konkurenciaként az ugyancsak ír, ultra low-cost Ryanair is kínál Boeing 737-800-asaival.

A járat kapitánya és az ír nagykövet a retro festésű Airbus hajtóműve előtt. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A járat kapitánya és az ír nagykövet a retro festésű Airbus hajtóműve előtt. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
Tortaátadás a járatot teljesítő hajózószemélyzetnek a 31-es állóhelyen. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Tortaátadás a járatot teljesítő hajózószemélyzetnek a 31-es állóhelyen. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A járat a menetrendjét illetően a tíz év alatt jelentősebb változások nélkül, nagyjából egyazon időben üzemelt. Az EI 678-as Dublinból kora délután, helyi idő szerint 14:30-kor szállt fel, és mint EI 679-es este 19:20-kor indult vissza Budapestről, méghozzá igen kiemelkedő töltöttségi mutatókkal, mert mint az kiderült, a Budapesten jelenlévő légitársaságok közül az Aer Lingus a legjobban teljesítők között van, járatainak load factora csaknem 100%-os.

A sűrűség eleinte heti négyszerivel indult, majd volt, amikor heti öt-hat, és volt olyan időszak is, amikor napi rendszerességű volt a járat. Az aktuális téli menetrend szerint heti öt járatnap van, hétfő, szerda, csütörtök, péntek és szombat, ráadásul ebben korábbiak az indulási és érkezési időpontok, amelynek köszönthetően alig két órás csatlakozással érhető el két tengerentúli desztináció az Amerikai Egyesült Államokba, ezek New York, valamint Boston városai. Az Aer Lingus Airbusa déli 12:00-kor száll fel Budapestről és 14:10-kor van Dublinban, ahonnan 16:00-kor startol a New York-i, és 16:15-kor a bostoni járat.

Állóhelyén az Aer Lingus 2011-es évjáratú retro Airbus A320-asa. Háttérben a 2B terminál másik utashídjain a Qatar Airways Airbus A320-asa, valamint az Emirates A330-asa látható. Az ír légitársaság járatainak földi kiszolgálását Budapesten a Menzies Aviation végzi. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Állóhelyén az Aer Lingus 2011-es évjáratú retro Airbus A320-asa. Háttérben a 2B terminál másik utashídjain a Qatar Airways Airbus A320-asa, valamint az Emirates A330-asa látható. Az ír légitársaság járatainak földi kiszolgálását Budapesten a Menzies Aviation végzi. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Új business osztályt kapnak az A330-asok

A tíz éves évforduló tiszteletére rendezett sajtótájékoztatón, amelyen Kevin Dowling, Írorország magyarországi nagykövete mellett Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója is jelen volt, az Aer Lingus részéről John Keogh, európai értékesítési igazgató adott tájékoztatást a légitársaságról. Elsőként örömmel kiemelve, hogy az Aer Lingusnak szeptember 30-ával mintegy 112.9 millió eurós nyereséggel sikerült zárnia a harmadik negyedévet, ami azon túlmenően, hogy 19%-os növekményt jelent az előző évi azonos időszak teljesítményéhez képest, még azért is figyelemre méltó, mert egy hálózati modellben működő európai légitársaságról van szó, amelyek általában véve nehéz piaci helyzettől szenvednek manapság.

Ebben a jó teljesítményben határozottan erős a szerepe a légitársaság rövid távú járathálózatának, de fontos, hogy az Aer Lingus nagy hangsúlyt szán a hosszú távú kapacitások további fejlesztésére is, amelynek újabb desztinációk, illetőleg járatsűrítések mellett ékköve a vadonatúj business class kabintermék bevezetésre. Érdemes is rá beruházni, mert a több mint 110 milliós profitban erősen benne van a hosszú távú járatok termelékenysége, amely 34%-kal volt jobb az összehasonlítás alapjául szolgáló előző évi időszakhoz képest.


Bemutató film az új business osztályról. (Forrás: Aer Lingus YouTube csatorna)

A transzatlanti vonalakon ezért összességében véve 12%-os bővítést hajtanak végre: jövő május 1-jével elindítják heti négyszeri rendszerességű washingtoni járatukat, a San Francisco-i járat a jelenlegi heti ötről, napira vált, New York felé bevezetnek egy napi harmadik járatot is, valamint a floridai Orlandót is sűrítik, heti négyre emelve a járatok számát.

Az új business osztályt, amely a mai elvárásoknak megfelelő teljesen sík felületű ággyá alakítható, masszázs funkciós ülésekkel várja utasait 2015 márciusától vezetik be a hét darab A330-ason, amelyeken a fedélzeti szórakoztató rendszer is megújul. Az utasok 16″-os HD képernyőiken nézhetik, hallgathatják majd, amit a menüből kiválasztanak. Az elektromos eszközök töltését pedig hagyományos és USB-s csatlakozóaljaztok is segítik, akárcsak a laptop, vagy tablet kényelmes elhelyezését az arra szolgáló asztalka, illetőleg tárolórekesz révén.

A kapcsolatot a külvilággal ingyenes Wi-Fi hálózaton keresztül is fenn lehet tartani, és nem utolsó sorban a felszolgált ételek kínálata is megújul, hatásos konkurenciát állítva a transzatlanti irányba utazó üzleti utasoknak. Kiváltképp, hogy Dublinban a hosszadalmas óceánátrepülést követő érkezést új váró teszi kényelmesebbé, ahol lehetőség van egy kis felfrissülésre, de New Yorkban a Kennedy reptéren is új lounge várja az Aer Lingus business jegyet váltó utasait.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!