Napra pontosan egy héttel az Emirates járatnyitóját követően ismét a magyar fővárossal kapcsolatos közleményt adott ki a dubaji légitársaság, amelyben külön hangsúlyt kap, hogy az utasos járattal egyidejűleg az Emirates SkyCargo, vagyis a teherszállító üzletág is megkezdte budapesti tevékenységét.

Az Emirates október 27-én nyitotta meg napi rendszerességű, közvetlen járatát Dubaj és Budapest között. Az útvonalra állított Airbus A330-200 típusú szélestörzsű repülőgépek két-osztályos elrendezésben összesen 278 utas szállítására alkalmasak. Ezúttal azonban a legújabb európai járatának egy egész más vetületére hívta fel a figyelmet a légitársaság, mivel az útvonalon közlekedő típussal az Emirates jelentősebb teherárú szállítási kapacitással is rendelkezik.

Robert Siegel, az Emirates európai és oroszországi régióért felelős cargo értékesítési alelnöke a közleményben kiemeli, Budapest földrajzi elhelyezkedése kiváló, amely igazi kapuként szolgál más a közép-, és kelet-európai térségben található logisztikai központokhoz is, és a magyar fővárosba nyitott járatuk egy újabb terjeszkedési pontjuk Közép-Európában, amely kiegészítője a már meglévő varsói, prágai és bécsi kapacitásaiknak. Emellett a magyar főváros regionális gyűjtőhelyként is szolgál azon térségbeli piacok számára, amelyek a budapesti járattal tudnak bekapcsolódást nyerni az Emirates kínálta globális, több mint 140 desztinációt magába foglaló hálózatba.

Az Emirates legelső budapesti járata, 2014. október 27-én, a visszaútra való felkészítés közben. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Emirates legelső budapesti járata, 2014. október 27-én, a visszaútra való felkészítés közben.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Az Airbus A330-200-assal heti szinten 168 tonna teherárú tömeget tud kezelni az Emirates SkyCargo, ami azt jelenti, hogy járatonként mintegy 12 tonna az az árumennyiség, amit az utasok csomagjain és feladott poggyászain felül ez a gép elbír. A legelső járattal október 27-én is érkezett már Magyarországra ilyen jellegű árú, a közlemény szerint főként a távol-keleti térségből, illetőleg Indiából szállított az A330-as rakterében Haidarábád városából például gyógyszerészeti termékeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Egyesült Arab Emírségek, ahonnan múlt hét hétfő óta rendszeresen közlekednek Budapestre az Emirates gépei, Magyarország legjelentősebb gazdasági partnerének számít az arab országok körében, éves szinten a két ország között 1.2 milliárd dolláros kereskedelmi forgalom bonyolódik – világított rá Robert Siegel, és a járat megjelenése természetesen a magyar gazdaság számára is új lehetőségeket nyit, hiszen az itt működő cégek számára is adott a lehetőség a szállítási kapacitások igénybe vételére, és így termékeik gyors és hatékony kézbesítésére. Az Emirates kiterjedt útvonalhálózatával előnyös összeköttetést tud biztosítani a világ szinte bármely pontjára, de különösképpen Afrikába, a Közel-Keletre és Ázsia-Óceánia irányába.

Az Emirates folyamatosan növekvő flottájában most 230 darab szélestörzsű utasszállító van, amelyeknek rakterei rendelkezésre állnak, és ott vannak az Emirates SkyCargo kimondottan teherszállító gépei is, amelyekből jelenleg 14 darab működik, tizenkét Boeing 777F és kettő Boeing 747F.

Az Emirates SkyCargo budapesti tevékenysége az A330-as rakodása közben. (Fotó: Emirates) | © AIRportal.hu

Az Emirates SkyCargo budapesti tevékenysége az A330-as rakodása közben. (Fotó: Emirates)

A járatok kihasználtságát és jövőjét illetően a Magyar Távirati Irodának (MTI) Pradeep Kumar, az Emirates SkyCargo bevétel optimalizálásért felelős alelnöke úgy nyilatkozott, hogy már a legelső járaton tíz tonna árut szállítottak Magyarországra, és biztosak abban, hogy hosszú távon is meg tudják tölteni a járatokat. Elmondása szerint Magyarországon sok olyan termelő egység van, amelyekre alapozni tudják működésüket. Ha esetleg nem lenne elegendő a járatonként jelenleg elérhető 12 tonna befogadóképesség, akkor azt 17 tonnára tudják növelni, és ennél is nagyobb igény esetén pedig még nagyobb gépet közlekedtetnek majd a járaton, Boeing 777-esük ugyanis már 32 tonna árut képes szállítani.

Arról, hogy a termék kategóriákat illetően mégis milyen cikkekről lehet szó már az Emirates közleménye ad közelebbi tájékoztatást, amely kitér rá, hogy Magyarország exportjának túlnyomó részét, mintegy 70%-ban gép-, és járműalkatrészek, műszaki cikkek, valamint high-tech berendezések teszik ki. A fennmaradó 30% rész pedig döntően ipari célú fogyasztási cikkekben oszlik meg, mint például vegyipari termékek, generátorok, szivattyúk, vagy éppen csővezetékek. Az importban leginkább telekommunikációs eszközök és azok alkatrészeik, számítógépes alkatrészek, audio és videó berendezések dominálnak.

A Qatar Cargonak önálló járata is volt, de nem jött be

Qatar Cargo A300-600F rakodása a budapesti repülőtéren, 2012-ben. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Qatar Cargo A300-600F rakodása a budapesti repülőtéren, 2012-ben. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Az Öböl-menti térségből érkező Emirates kapcsán kikerülhetetlen figyelmet érdemel a konkurens Qatar Airways. Az ötcsillagos dohai légitársaság 2011 januárja óta van jelen a budapesti repülőtéren, jelenleg napi rendszerességű utasszállító járatokkal, amelyeken keskenytörzsű Airbus A320/A321 típusok repülnek.

A budapesti megjelenést követően a Qatar Airways viszonylag rövid időn belül a teherszállító ágazatban is lehetőséget látott, és 2012 júniusában elindította a Qatar Cargo járatát, amely hetente kétszer érkezett a magyar fővárosba eleinte Airbus A300F, majd később az időközben lezajlott flottamodernizáció eredményeképp korszerűbb és nagyobb kapacitású A330F típusokkal. Egy alkalommal arra is volt példa, hogy még nagyobb, Boeing 777F gép landolt a ferihegyi betonon, de a járat végül, csaknem másfél éves üzem után megszűnt. 2013 novemberében búcsúzott az utolsó A330F, így azóta a Qatar cargo divíziójának az A320-as családon mozgatható árumennyiséggel van csak dolga, amely forgalomtól függően kb. 500-1000 kilogrammnyi kapacitást jelent járatonként.

A kivonulás konkrét okát a légitársaság hivatalos csatornán nem közölte. A Qatar Cargo azonban ezt megelőzően útvonalhálózat fejlesztéseket jelentett be, és három városba is az A330-ast (Freighter) nevezte meg rendszeresített típusként, így erősen feltételezhető, hogy a kapacitás átcsoportosítás is közrejátszott a döntésben.

Noha ez csak találgatás, feltételezések szerint nagyobb esélye van annak, hogy a Qatar utasos járatán hamarabb szélestörzsűre váltson, és az Emirateshez hasonlóan annak cargo kapacitását is kamatoztassa, mint annak, hogy a Qatar Cargo önálló járattal visszatérjen a közeljövőben Budapestre.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!