A spanyol nemzeti flottába is megérkezett az első sharkletes Airbus. Az Iberia október 29-én az európai repülőgépgyár hamburgi üzemétől vette át a vadonatúj, EC-MDK lajstromot viselő repülőgépét, amelyen már rajta az új szárnyvégi elem.
Airbus: Sharklet szárnyvég utólag is
Az Airbus lassan már két éve, 2012 decembere óta kínálja ügyfeleinek az új építésű A320-as típusaihoz a legújabb szárnyvég technológiáját, a sharkletet. Európában az első légitársaság, amely ilyen, elsődlegesen az üzemanyag fogyasztás csökkentésében szerepet játszó kiegészítővel állított A320-ast üzembe tavaly márciusban a német Lufthansa volt.
Azóta persze már több más európai üzemeltetőnél is megjelent a sharklet, így például az Air France, vagy a Finnair flottájában is, és most a spanyol légitársaság is már ezzel a 2,4 méter magasra felnyúló szárnyvégi elemmel rendelte legújabb A320-as gépét.
Az észak-spanyolországi Picos de Europa Nemzeti Park nevére keresztelt Airbus az Iberia tizenharmadik A320-asa, és ezen a sharklet előnyeiből fakadóan a légitársaság akár 4%-os üzemanyag megtakarítást is elérhet egy-egy járaton. A fogyasztás kedvezmény pedig 100 tengeri mérfölddel hosszabb útvonalakra, vagy csaknem fél tonnával (450 kg) nagyobb hasznos teherrel való repülési teljesítményben is kamatoztatható.
Az Iberia külön kiemeli azt az előnyt is, amely a sharkletek révén a környezet védelméhez segíti hozzá a légitársaságot: évente ugyanis mintegy 900 tonna szén-dioxid kibocsátásától tudják megóvni a Földet, ezzel az egyetlen géppel, amelyen már rajta a sharklet.
Annak érdekében, hogy ez a szám növekedhessen az Iberia madridi műszaki-karbantartó bázisa megszerezte a jogosítást, hogy utólagos sharkletesítést is végezzen, vagyis a flotta azon gépeinek szárnyvégét is elláthatják majd az Airbus-féle „cápauszonnyal”, amelyeken még a korábbi, kevésbé hatékony wingtipek vannak. Ennek kivitelezéséhez egyébként a bázisnak nemcsak önmagában a szárnyvégeket kell felhelyeznie, hanem a repülőgép fedélzeti számítógépeivel is „tudatni kell” a módosítást egy új szoftver telepítésével, valamint a gép műszaki dokumentációjába is be kell vezetni a változtatást.
A sharkletek egyelőre opcionálisan rendelhető kiegészítői az A320-as gépcsaládnak, de a várhatóan jövő ősszel forgalomba álló új hajtómű opciós A320neo típusokhoz az Airbus már az alapfelszereltség részeként adja ezt a szárnyvéget.