Nemzetközi környezetvédelmi elitklubba került be a Budapest Airport, amely megkapta a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által alapított karbon-akkreditációs minősítést. Az elmúlt három évben a Budapest Airport 25 százalékkal csökkentette a szén-dioxid-kibocsátását, és további 10 százalékos csökkenést szeretnének elérni a következő öt évben – mondta Kis Ferenc, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég környezetvédelmi vezetője.

Kis Ferenc, a Budapest Airport környezetvédelmi vezetője az 1-es Terminál tetején bemutatta a cég törekvéseit a zöld-energia felhasználás terén. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Kis Ferenc, a Budapest Airport környezetvédelmi vezetője az 1-es Terminál tetején bemutatta a cég törekvéseit a zöld-energia felhasználás terén. (Fotó: AIRportal.hu)

A ferihegyi repülőtéren újságíróknak tartott bejáráson a vezető elmondta, hogy a meleg víz előállítására és az épületek fűtésére használt kazánok, illetve a futópályák, gurulóutak, a forgalmi előterek és a terminál-épületek világításához szükséges elektromos energia-termelés okozza a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátást a repülőtér tekintetében. A repülőtér elektromosenergia-felhasználása egy magyarországi kisváros energiaigényével vetekszik.

A repülőtér üzemeltető szerint a fenti a területeken lehet a legnagyobb csökkenést elérni, ezért a Budapest Airport környezetvédelmi csapatának fókuszában is ezen területek szerepelnek az első helyen.

Mint mondta, a 13 megawatt teljesítményű kazánjaik jelentős tartalékkal rendelkeznek, a leghidegebb napokon is csak 50 százalékos kihasználtsággal működnek, ezért ezeket a jövőben kisebbekre és hatékonyabbakra cserélik.

Jelezte ugyanakkor, hogy több olyan eljárást is alkalmaznak, amely segít a hatékonyságban: egyebek mellett óránként mérik a külső hőmérsékletet és ehhez igazítják az épületek belső hőmérsékletét és nem fűtik az üresen álló épületeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nulladik típusú találkozás a Budapest Airport kazánházával

Videó: AIRportal.hu

Az energia-racionalizálási program 2007-ben kezdődött, ekkor kezdték el a pályafények, transzformátorok, a 10 kilovoltos hálózat korszerűsítését. Az eszközök folyamatos karbantartására és cseréjére több százmillió forintot fordítanak, az ezek nyomán is elért szén-dioxid-kibocsátás csökkenését 2010. óta mérik.

A fűtési és világítási rendszerek korszerűsítésének eredménye természetesen forintban is mérhető, a költséghatékonyság és az energiaszámlák csökkentése a repülőtér üzemeltető számára a káros anyag kibocsátás csökkentése mellett fontos szempont. Az elmúlt öt évben szinte évről évre sikerült 10% feletti széndioxid-kibocsátás csökkenést elérni.

Az energiarendszerek korszerűsítése a közeljövőben még nagyobb jelentőséget kap, mert repülőtér része az európai emisszió kereskedelmi rendszernek. Ez azt jelenti, hogy 3-4 éven belül, minden eltüzelt köbméter gáz után már nem csak az energia számlát kell megfizetni, hanem a széndioxid számlát is, így a környezetvédelmi beruházásoknak köszönhetően hamarosan mindkét területen komoly összegeket spórolhat a cég.

Az adatok szerint 2010. óta 25 százalékkal csökkent Ferihegy káros anyag kibocsátása, amelyet a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) által alapított karbon-akkreditációs program is auditált.

Kis Ferenc elmondta még, hogy a karbon-gazdálkodási tervben öt éven belül a megelőző három év átlagához képest további 10 százalékos csökkenést tűztek ki célul. A kihívást az jelenti, hogy a repülőtér folyamatosan bővül, és ezt kell megfelelő hatékonysági lépésekkel „kompenzálni” – fűzte hozzá.

Forrás: airportcarbonaccreditation.org

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!