Október 18-án a japán légiközlekedés egy fontos momentuma érkezett el, ugyanis kigördült a Mitsubishi Aircraft Corporation első, MSN10001 jelzésű MRJ (Mitsubishi Regional Jet) típusú repülőgépe. A keskenytörzs, regionális gép várhatóan a jövő év második negyedévében teljesítheti szűzfelszállását.

A japán utasszállító repülőgépgyártás nem jeleskedik kiemelkedő teljesítménnyel, a legutóbbi sorozatgyártású típus még az 1960-as években volt gyártásban NAMC YS-11 néven. A turbólégcsavaros repülőgép 1962 és 1974 között készült összesen 182 példányban. Éppen ezért bír nagy jelentőséggel az MRJ program, amelyet 2007-ben mutattak be a 47. Párizsi Légi Szalonon.

A 70-90 fő szállítására tervezett regionális repülőgép a Pratt & Whitney PW1217G hajtóműveivel szeli majd az eget. A PW1000G sorozat már ismerős lehet a jelenleg fejlesztés alatt álló Airbus A320neo, valamint a várhatóan jövőre forgalomba kerülő Bombardier CSeries-ről. A hivatalos adatok szerint, verziótól függően 1670-3380 km közötti hatótávolsággal bír majd a Mitsubishi Regional Jet.

Amennyiben nem merül fel újabb csúszás a program során, úgy 2015 második negyedévében már felszállhat az első prototípus, amelyet később négy további repülőképes példány követ. A berepülési program gépparkjának következő két gépe is már gyártás alatt áll, a második MRJ tesztrepülőgépre ezekben a napokban kerülnek fel a szárnyak, míg a harmadik példány még jóval korábbi stádiumban van.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az első Mitsubishi Regional Jet prototípus bemutatása Nagojában. (Forrás: MRJ) | © AIRportal.hu

Az első Mitsubishi Regional Jet prototípus bemutatása Nagojában. (Forrás: MRJ)


A berepülési program menetrend szerinti befejezése esetén 2017-ben veheti át az első sorozatgyártott MRJ-t a típus bevezetője, a japán All Nippon Airways, amely regionális leányvállalata, az ANA Wings számára rendelt tizenöt darab MRJ90-est. Napjainkig több mint 220 gépre van megrendelése a Mitsubishi-nek, melyek közül a legnagyobb példányszámú igénnyel a SkyWest holding vállalat jelentkezett a japánoknál, mely 100 darab MRJ90-es iránt adta le rendelését, kiegészítve további száz gépes opcióval.

Annak ellenére, hogy a Mitsubishi egyosztályos elrendezésben 78, illetve 92 személyes kivitelben is tervezi a MRJ piacra dobását, a kisebbik változat iránt jelenleg egyetlen rendelése sincs a repülőgépgyárnak. Éppen ezért az MRJ70 berepülése sem sürgős, annak megkezdéséig kivárják az MRJ90 típusalkalmassági bizonyítványának megszerzését.

Nagy reményeket fűznek a japánok az MRJ-hez, azonban az világosan látszik, hogy nehéz fába vágták a fejszéjüket egy olyan szegmensben, amelyet jelenleg a Bombardier és az Embraer ural. A kanadai repülőgépgyár CRJ700-as szériája 2001 óta több mint 670 példányban került átadásra, míg a brazilok E-Jet családjának átadott példányszáma meghaladja az ezret is. Az Embraer a típus sikerességén felbuzdúlva jelentette be tavaly a család második generációját E-Jet E2 néven, amely várhatóan 2018-ban kerülhet piacra.

A Mitsubishi bemutatója a cégről és az MRJ-programról

Forrás: MitsubishiAircraft YouTube Csatorna

Habár nagy a kanadai-brazil dominancia a regionális repülőgépen szegmensében, ennek ellenére számos próbálkozás látható keletről, akár a Szuhoj Superjet 100-ast, akár a kínai Comac ARJ21-est említve. Sikerszériának egyik keleti típus sem nevezhető, hiszen az SSJ100 2011-es piaci bevezetése óta csupán 46 repülőgépet adtak át, míg a Comac – bár az ARJ21 2008-ban már megejtette első felszállását – egyetlen gépet sem tudott átadni a sorozatos késések miatt.

Kíváncsian várjuk, hogy az első forgalomba állított MRJ-t követően milyen sikerrel tudja gyártani és leszállítani a megrendelt példányokat a Mitsubishi. Önmagában a többszáz darabos megrendelési lista nem jelent semmit, hiszen mind a Szuhoj, mind pedig a Comac több mint 300 repülőgépre jegyez megrendelést, ám az ebből átadottak száma, ahogyan az előzőekben említésre került, elenyésző.

Forrás: Mitsubishi Aircraft Corporation, Aviation Week

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!