Olyan útvonalakat is teljesíthet az Airbus legújabb szélestörzsű repülőgépe, az A350-900XWB, amelyeket egyik másik két-hajtóműves típus sem. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség ugyanis minden eddiginél nagyobb, 370 perces ETOPS-ot hagyott jóvá az eXtra-Wide-Body Airbus számára. Az A350-es ráadásul az első gép, amely már a forgalomba bocsátása előtt 180 percesnél nagyobb szabadságot kapott.

Repülés közben két A350-900XWB prototípus. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Repülés közben két A350-900XWB prototípus. (Fotó: Airbus)

Az ETOPS, vagyis Extended range Twin Operations a nagy hatótávolságú, két-hajtóműves repülőgépekre vonatkozó üzemeltetési alapkövetelményeket tartalmazó normák, amelyek meghatározzák azt az időtartamot, amely alatt az adott jogosítással rendelkező típusnak szükség esetén, akár egyetlen működőképes hajtóművel is el kell tudnia érni egy kitérő repülőteret.

Az ETOPS szabályozások történetében eddig még nem volt rá példa, hogy valamely repülőgéptípus a forgalomba bocsátása előtt 180 percnél nagyobb jóváhagyást kapott volna, ezért az Airbus legújabb gyártmányának engedélye jelentős eredmény az A350-es program és egyáltalában az európai repülőgépgyártás számára.

Komoly elismerés ez a Rolls-Roycenak, az A350-es kizárólagos hajtóműgyártójának is. (Forrás: Rolls-Royce) | © AIRportal.hu

Komoly elismerés ez a Rolls-Roycenak, az A350-es kizárólagos hajtóműgyártójának is. (Forrás: Rolls-Royce)

Különösen, hogy egyetlen másik típus sem rendelkezik ekkora ETOPS-szal. Az eddigi csúcstartók a Boeing 777-es, valamint a Boeing 787-es voltak, amelyek 330 perces jogosítást élveznek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által kiadott 370 perces ETOPS egy opció az üzemeltető légitársaságok számára, mivel azok szabadon dönthetnek róla, hogy a jóváhagyást gépeikre nézve a legmagasabb időtartamra érvényesítik-e, vagy csak a 180 perces alap, illetőleg az első lépcsőben 300 percre kiterjesztett norma szerint működtetik-e long-haul járataikat.

Csaknem 5000 kilométer egyetlen hajtóművel

A 370 perces ETOPS-ot hirdető Airbus-plakát. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A 370 perces ETOPS-ot hirdető Airbus-plakát. (Forrás: Airbus)

Mindez azt jelenti, hogy a kizárólag Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel rendelhető A350-es úgy választhatja meg útvonalait, hogy maximálisan akár 6 óra 10 percnyi repülésre is eltávolodhat a legközelebbi, leszállási biztonságot nyújtó kitérő repülőtértől, vagyis még inkább direkt, kerülőmentes viszonylatokat repülhet.

A 370 perces jogosítással az üzemeltetőknek lehetőségük nyílik például olyan déli útvonalak teljesítésére, amelyek Ausztráliát Dél-Afrika, vagy éppen Dél-Amerika országaival kötik össze. Ha ezek valamelyike alatt egy esetleges műszaki meghibásodásból, vagy bármilyen más kényszerhelyzetből adódóan kitérő repülőtérre szükséges leszállni, az A350-900XWB-nek egyetlen működő hajtóművel is 2500 tengeri mérföldes (4630 km) távot kell tudnia biztonsággal megtenni a landolást lehetővé légikikötőig.

Az Airbus A350-900XWB a kétféle változatban kínált A350-es gépcsalád elsőként forgalomba álló tagja. A 14350 km hatótáv teljesítményű, hagyományos konfigurációval 315, de maximálisan akár 440 fő szállítására is alkalmas típus szeptemberben szerezte meg az EASA típusengedélyét. Első üzemeltetője a Qatar Airways lesz, amely várhatóan november végén, december elején veheti át az első sorozatgyártott példányt. Az EASA engedélyét követően most a másik nagy hatóságon, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalon (FAA) a sor, amelynek mind a típusengedély, mind az ETOPS tekintetében még certifikálásra vár az A350-900XWB.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!