A CFM International megkezdte a legújabb LEAP hajtóművének éles, repülés közbeni próbáit. Az amerikai General Electric és a francia Snecma kooperációjában készülő új generációs hajtóművet több gyártó is várja keskenytörzsű típuscsaládjának programjához. Ilyen technológiájú hajtómű lesz kizárólagosan a Boeing 737 MAX és a Comac C919, valamint választható, opciós formában az Airbus A320neo típusain is.

Az első LEAP hajtómű-prototípus a 44 éves Boeing 747-100-as tesztgéppel emelkedett magasba, de a LEAP hajtómű-család berepülési programjában már az újabb, Boeing 747-400-as GE teszgép is részt fog venni. (Fotó: CFM International) | © AIRportal.hu

Az első LEAP hajtómű-prototípus a 44 éves Boeing 747-100-as tesztgéppel emelkedett magasba, de a LEAP hajtómű-család berepülési programjában már az újabb, Boeing 747-400-as GE teszgép is részt fog venni. (Fotó: CFM International)

Október 6-án, a General Electric Boeing 747-100-as tesztgépével emelkedett először levegőbe a CFM International LEAP hajtóműve. Az 1970-es évjáratú, huszonötödik sorozatgyártott Jumbo, amely annak idején a Pan Am-nél kezdte utasszállító szolgálatát a GE Kalifornia állambeli victorville-i bázisáról szállt fel, kettes hajtóművének helyén a vadonatúj LEAP-széria erőforrásával, miközben a másik három felfüggesztési ponton változatlanul a jó öreg Pratt&Whitney JTD-k biztosították a nélkülözhetetlen tolóerőt.

A General Electric az elsőként elkészült LEAP 1A/-1C verzióval kezdte meg a repülési teszteket, amelyek a gyártó tervei szerint 2015-ben már a típusengedélyek megszerzésében tetőzhetnek, de addig persze még van munka bőven. A legelső alkalommal az új hajtómű csaknem három órát töltött a levegőben a különleges Boeing 747-es (N747GE) szárnya alatt, amíg a GE Aviation Flight Test Operations mérnök csapata árgus szemekkel figyelte a hajtómű teljesítményét, azokban a különböző, előre kijelölt magasságokban, ahol annak az elvárt szinten kellett teljesítenie. A hajtómű a gyáriak szerint jól működött, sikerrel vette az első vizsgapontokat.

A következő hetekben, hónapokban pedig természetesen folytatódnak a még apróbb részletekbe menő tesztsorozatok, amelyek során felmérik a hajtómű működőképességét, teljesítményét és nem utolsó sorban a zajszintjét, valamint a fogyasztását is. Teljesítőképesség határainak feszegetése közben a meghibásodás, az esetleges hibaforrások felderítésére is alapos figyelmet fordítva.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel a CFM háromféle változatban kínálja a LEAP családját a programhoz összességében 28 darab hajtóművet készítenek, beleértve a földi és repülési tesztekre szánt példányokat egyaránt. Ezen felül készül még 32 darab olyan, a repülőgépgyártók berepülési programjaihoz szánt hajtómű, amelyeket az Airbus, a Boeing és a Comac vesz majd magához, ezért sem meglepő, amit a gyáriak közöltek, hogy a CFM történetének legkiterjedtebb teszt-programját folytatják most.

Steve Crane, a GE főpilótájának szavai azonban mindenképp bizakodásra adnak okot. Szerinte ugyanis már az első repülés során a LEAP „úgy viselkedett, mint egy veterán”. A CFM hajtóművekre jellemző tartósság és megbízhatóság máris érezhető volt, az utólag kiértékelt adatok pedig a GEnx erőforrásokból örökölt technológiák előnyeit is rögtön igazolták.

A jelenlegi szériákhoz képest legalább 15%-os üzemanyag fogyasztás csökkenést ígérő repülőgépgyárak számára kiváltképp fontosak az új hajtóművek, mivel a legnagyobb mértékben éppen ezektől az alkatrészektől várhatják és ajánlhatják fel az üzemeltetőknek a kerozin igényben mérhető javulást, de a bizalom már jócskán megelőlegezett, szeptember végéig bezárólag a CFM-hez összesen 7700 darab LEAP hajtóműre érkezett megrendelés, amely a leggyorsabb értékesítési felfutás az összes eddigi program tükrében.

A CFM International LEAP-1A verziója az Airbus A320neo, a LEAP-1B a Boeing 737 MAX és a LEAP-1C a kínai Comac C919 hajtóműve lesz.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!