Nem akárhogyan ünnepelte meg az Airbus, hogy a legújabb szélestörzsű típusa, az A350XWB, annak is az első, 900-as szériája megkapta a forgalomba bocsátáshoz szükséges hatósági engedélyeit az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA). A gyáriak egy egyedülállóan látványos kötelékrepüléssel tették emlékezetessé az eseményt, amely során mind az öt prototípus a levegőbe emelkedett.
Kész az útvonalpróba, jól teljesített az A350XWB
Megszakított felszállással záróvizsgázott az A350XWB
Megvan a Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel szerelt A350-900-as EASA által kibocsátott típusengedélye, amelyet rövidesen követ a másik nagy hatóság, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyása is. Ezek birtokában az Airbus a terveknek megfelelően még az év vége előtt átadhatja az első sorozatgyártott példányt az indító légitársaság, a Qatar Airways számára.
A katariak első gépe (A7-ALA) egyébként már hajtóműveivel házasítva, teljes festésben készül a várhatóan novemberben bekövetkező ünnepélyes átadásra. Az Airbus alapos és mindenre kiterjedő berepülési programja az A350-essel tavaly júniusban vette kezdetét. Az európai repülőgépgyár 15 hónapos időszakon át tesztelte és ellenőrizte a típus képességeit, vitte el a gépet a teljesítőképesség határáig, hogy megbizonyosodjon róla, az teljes biztonsággal képes helytállni az utasszállító légiforgalomban.
Ez alatt az időszak alatt a gyár összesen öt darab prototípussal dolgozott, illetőleg van még egy kizárólag statikai tesztekre szánt példány is, amely soha nem emelkedett a levegőbe, az komoly terhelés próbáknak volt többször kitéve.
A program során a gépek együttesen több mint 2600 órát töltöttek a levegőben és csaknem minden kontinensen próbára lettek téve, magashegyvidéki és fagyos, vagy éppen az égetően forró égövi körülmények között egyaránt. Aztán következtek többek közt az egy-hajtóműves üzem és a megszakított felszállás durva vizsgái, végezetül pedig az útvonal teljesítő próbák, amelyeken már teljesen kiépített fedélzetű, utasüléses gépek repültek.
Akár 440 utast is szállíthat
Az EASA szeptember 30-i keltezéssel kiadott A350-900XWB típusengedélye – megfelelő számú vészkijárat függvényében – 440 főben maximalizálta a típus utasbefogadó képességét. A papírforma ugyan lehetővé teszi, de minden bizonnyal aligha lesz olyan légitársaság, amely ilyen sűrű székezéssel állítaná forgalomba A350-esét.
Igen sokan, igen szép számban választották eddig az A350-es típuscsaládot, amely jelenleg kétféle változatban, a most európai típusengedélyt kapott 900-as, valamint az egyelőre fejlesztés alatt álló, még hosszabb törzsű 1000-es szériában rendelhető. A legrövidebb törzsű, 800-as programját az Airbus kellő megrendelésszám hiányában idén ősszel törölte, így maradt csak kétféle A350-es.
A lényeg azonban, hogy az Airbus első kompozit generációs típusából 39 légitársaságnak 750 darabot sikerült eladnia, amelynek nagyobbik része, 547 gép a 900-as szériából származik.
Mint az AviationWeek összefoglalója is rávilágít, az EASA kétféle maximális felszállósúly teljesítménnyel jogosította az A350-900XWB-t: az alapváltozat 268 tonnával emelkedhet a magasba, de a hatóság engedélye egy nagyobb kapacitású, 275 tonnás verzióra is szól. Ez utóbbit azonban az Airbus egyelőre nem kínálja ügyfeleinek, mivel mint kiderült, a típus mintegy három tonnával sikeredett nehezebbre az eredetileg tervezetthez képest. Említésre méltó adat továbbá, hogy az A350-es maximális repülési magasságát 43100 lábban, vagyis mintegy 13100 méterben határozta meg az EASA, ennyit bír a sárkány.
A kompozit-rokon Boeing 787-8-as Dreamlinert egy időre földre is kényszerítő akkumulátor problémákat illetően az Airbus teljesen biztos a lítium-ionos rendszerének megbízhatóságában, de hogy a típusengedélyek megszerzése ne szenvedjen csorbát a korai példányokat még hagyományos nikkel-kadmium akkukkal szerelik, és csak 2016-tól térnek át az újabb, lítium-ionos verzióra.