Nem akárhogyan ünnepelte meg az Airbus, hogy a legújabb szélestörzsű típusa, az A350XWB, annak is az első, 900-as szériája megkapta a forgalomba bocsátáshoz szükséges hatósági engedélyeit az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA). A gyáriak egy egyedülállóan látványos kötelékrepüléssel tették emlékezetessé az eseményt, amely során mind az öt prototípus a levegőbe emelkedett.

A futópályához guruló A350-esek Rolls-Royce hajtóművei. Egy-egy ilyen Trent XWB erőforrás 3 méter átmérőjű. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A futópályához guruló A350-esek Rolls-Royce hajtóművei. Egy-egy ilyen Trent XWB erőforrás 3 méter átmérőjű. (Fotó: Airbus)

Az Airbus összesen öt repülőképes prototípust épített. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus összesen öt repülőképes prototípust épített. (Fotó: Airbus)

Felszálláshoz készül az ünnepi kötelék. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Felszálláshoz készül az ünnepi kötelék.
(Fotó: Airbus)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Repülés közben az A350-900 prototípusok. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Repülés közben az A350-900 prototípusok.
(Fotó: Airbus)

A350XWB kötelékrepülés, előtérben a karbon mintázat festésű MSN2. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A350XWB kötelékrepülés, előtérben a karbon mintázat festésű MSN2. (Fotó: Airbus)

A350-900XWB formáció a levegőben. Az Airbus ezen típusának hatótáv teljesítménye: 14350km. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A350-900XWB formáció a levegőben. Az Airbus ezen típusának hatótáv teljesítménye: 14350km. (Fotó: Airbus)

Megvan a Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel szerelt A350-900-as EASA által kibocsátott típusengedélye, amelyet rövidesen követ a másik nagy hatóság, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) jóváhagyása is. Ezek birtokában az Airbus a terveknek megfelelően még az év vége előtt átadhatja az első sorozatgyártott példányt az indító légitársaság, a Qatar Airways számára.

A katariak első gépe (A7-ALA) egyébként már hajtóműveivel házasítva, teljes festésben készül a várhatóan novemberben bekövetkező ünnepélyes átadásra. Az Airbus alapos és mindenre kiterjedő berepülési programja az A350-essel tavaly júniusban vette kezdetét. Az európai repülőgépgyár 15 hónapos időszakon át tesztelte és ellenőrizte a típus képességeit, vitte el a gépet a teljesítőképesség határáig, hogy megbizonyosodjon róla, az teljes biztonsággal képes helytállni az utasszállító légiforgalomban.

Ez alatt az időszak alatt a gyár összesen öt darab prototípussal dolgozott, illetőleg van még egy kizárólag statikai tesztekre szánt példány is, amely soha nem emelkedett a levegőbe, az komoly terhelés próbáknak volt többször kitéve.

A program során a gépek együttesen több mint 2600 órát töltöttek a levegőben és csaknem minden kontinensen próbára lettek téve, magashegyvidéki és fagyos, vagy éppen az égetően forró égövi körülmények között egyaránt. Aztán következtek többek közt az egy-hajtóműves üzem és a megszakított felszállás durva vizsgái, végezetül pedig az útvonal teljesítő próbák, amelyeken már teljesen kiépített fedélzetű, utasüléses gépek repültek.

Akár 440 utast is szállíthat

Az EASA szeptember 30-i keltezéssel kiadott A350-900XWB típusengedélye – megfelelő számú vészkijárat függvényében – 440 főben maximalizálta a típus utasbefogadó képességét. A papírforma ugyan lehetővé teszi, de minden bizonnyal aligha lesz olyan légitársaság, amely ilyen sűrű székezéssel állítaná forgalomba A350-esét.

Igen sokan, igen szép számban választották eddig az A350-es típuscsaládot, amely jelenleg kétféle változatban, a most európai típusengedélyt kapott 900-as, valamint az egyelőre fejlesztés alatt álló, még hosszabb törzsű 1000-es szériában rendelhető. A legrövidebb törzsű, 800-as programját az Airbus kellő megrendelésszám hiányában idén ősszel törölte, így maradt csak kétféle A350-es.

A lényeg azonban, hogy az Airbus első kompozit generációs típusából 39 légitársaságnak 750 darabot sikerült eladnia, amelynek nagyobbik része, 547 gép a 900-as szériából származik.

Mint az AviationWeek összefoglalója is rávilágít, az EASA kétféle maximális felszállósúly teljesítménnyel jogosította az A350-900XWB-t: az alapváltozat 268 tonnával emelkedhet a magasba, de a hatóság engedélye egy nagyobb kapacitású, 275 tonnás verzióra is szól. Ez utóbbit azonban az Airbus egyelőre nem kínálja ügyfeleinek, mivel mint kiderült, a típus mintegy három tonnával sikeredett nehezebbre az eredetileg tervezetthez képest. Említésre méltó adat továbbá, hogy az A350-es maximális repülési magasságát 43100 lábban, vagyis mintegy 13100 méterben határozta meg az EASA, ennyit bír a sárkány.

A kompozit-rokon Boeing 787-8-as Dreamlinert egy időre földre is kényszerítő akkumulátor problémákat illetően az Airbus teljesen biztos a lítium-ionos rendszerének megbízhatóságában, de hogy a típusengedélyek megszerzése ne szenvedjen csorbát a korai példányokat még hagyományos nikkel-kadmium akkukkal szerelik, és csak 2016-tól térnek át az újabb, lítium-ionos verzióra.

Az A350XWB újdonságai és legfontosabb jellemzői

A350XWB infografika 2. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A350XWB infografika 2. (Forrás: Airbus)
A350XWB infografika 1. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A350XWB infografika 1. (Forrás: Airbus)
Kötelékrepülés 2. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Kötelékrepülés 2. (Fotó: Airbus)
Kötelékrepülés 1. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Kötelékrepülés 1. (Fotó: Airbus)
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!