Az ígérteknek megfelelően a mai napon, egy perccel tizenkét óra előtt felszállt Toulouseból az első A320neo. Az új generációs Pratt&Whitney 1100G hajtóművekkel szerelt prototípus két pilótával és három mérnökkel a fedélzetén emelkedett a magasba. A gép csaknem két és fél órát repült, miután 14:22-kor biztonsággal leszállt.

Exkluzív fotóink a helyszínről: levegőben az A320neo. (Fotó: Samu Ádám - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Exkluzív fotóink a helyszínről: levegőben az A320neo. (Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)


Az F-WNEO lajstromú A320neo prototípus felszállás közben. (Fotó: Samu Ádám - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az F-WNEO lajstromú A320neo prototípus felszállás közben. (Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)

Az első A320neo prototípus a Pratt&Whitney reduktoros 1100G típusú hajtóművel repül.
(Fotó: Samu Ádám – AIRportal.hu)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Két pilóta és egy fedélzeti mérnök a pilótafülkében, még a felszállás előtt. A másik két fedélzeti mérnök hátul, a számítógépes megfigyelő állomásoknál foglalt helyet a gépben. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Két pilóta és egy fedélzeti mérnök a pilótafülkében, még a felszállás előtt. A másik két fedélzeti mérnök hátul, a számítógépes megfigyelő állomásoknál foglalt helyet a gépben. (Fotó: Airbus)

A képen balról jobbra haladva: Manfred Birnfeld és Jean-Paul Lambert fedélzeti mérnökök, Miche De Malleray pilóta, Sandra Bour Schaeffer, fedélzeti mérnök és Philippe Pellerin, pilóta láthatók, háttérben az A320neo prototípusával. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A képen balról jobbra haladva: Manfred Birnfeld és Jean-Paul Lambert fedélzeti mérnökök, Miche De Malleray pilóta, Sandra Bour Schaeffer, fedélzeti mérnök és Philippe Pellerin, pilóta láthatók, háttérben az A320neo prototípusával. (Fotó: Airbus)

A repülőgép, amely törzsén és függőleges vezérsíkján is nagyméretű neo-emblémát visel Philippe Pellerin, gépparancsnok és Miche De Malleray, berepülő pilóta irányításával eseménymentesen szállt fel.

A pilótafülkében Jean-Paul Lambert, míg hátrébb a géptörzsben kialakított számítógépes megfigyelő állomások előtt Manfred Birnfeld és Sandra Bour-Schaeffer, fedélzeti mérnökök dolgoztak, és figyelték a gép manőverezhetőségét, a repülés közbeni irányíthatóságának jellemzőit.

Az A320neo első prototípusának végszerelését idén márciusban kezdte meg az Airbus, amelyet követően július elején gördítették ki a hangárból a kész gépet. Az MSN6101 gyári számú gép azóta különféle tesztsorozatokon esett át, felkészülést nyerve a szűzrepülés végrehajtásához, amelyet közvetlenül a földi gurulópróbák előztek meg szeptember első heteiben.

Az A320neo az Airbus keskenytörzsű típuscsaládjának legújabb generációs, új hajtómű opcióval kínált szériája, amelynek forgalomba bocsátását 2015 októberére tervezik a gyáriak. Az Airbusnak a háromféle típusváltozatban kínált (A319neo, A320neo, A321neo) gépekből 60 ügyfélnek eddig összesen 3257 darabot sikerült értékesítenie.

Legközvetlenebb piaci konkurense az amerikai Boeing gyár 737 MAX családja, amely várhatóan csak 2016-ban száll fel és kezd neki a berepülési programnak. Annak sikeres zárását követően pedig a forgalomba állítás 2017 harmadik negyedévére történhet meg.

Mindkét gyártó állítása szerint az ő gépük lesz az üzemanyag takarékosabb, amelyet elsősorban az új hajtóművekkel, valamint szárnyvég-technológiákkal igyekeznek elérni. Az Airbus azt ígéri, hogy az A320neo utasülésenkénti üzemeltetési költsége 8%-kal lesz kedvezőbb, mint a 737 MAX-8 típusé. A mai gépekhez képest pedig összességében 20%-kal lesz gazdaságosabb.

A Qatar Airways indít

Az A320neo másik, a megrendelők számára választható hajtóművét a CFM International szolgáltatja a LEAP-1A típusával. A berepülési programot így minden egyes típusváltozat esetében mindkét hajtóművel, tehát a Pratt&Whitney és a CFM erőforrásával is le kell folytatni a típusengedélyek megszerzése érdekében. Az Airbus ezért összesen 8 prototípust épít: két-két A320neo mellett, egy-egy A319neo és ugyancsak egy-egy A321neo fogja alkotni a flottát.

Az Airbus legújabb büszkesége az első repülése alkalmával csaknem két és fél órát töltött a levegőben mialatt állandó kapcsolatban állt a toulouse-i Airbus-bázissal, folyamtosan figyelve a gép rendszereinek működését. A délután 14:22-kor végrehajtott problémamentes landolást követően az A320neo prototípus a kijelölt ünnepi állóhelyére gurult, ahol az Airbus vezetősége és a meghívott vendégek, illetőleg a sajtó munkatársai fogadták a gépet.

A berepülési program, amely összességében 3000 órás lesz ezzel kezdetét vette. A Pratt&Whitney hajtóművel szerelt A320neo típusváltozat indító légitársasága a Qatar Airways lesz.

Az Airbus videója az A320neo első repüléséről


Forrás: Airbus YouTube Csatorna

Repülés közben, behúzott futókkal. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Repülés közben, behúzott futókkal. (Fotó: Airbus)
A felszállás a kísérőhelikopterből fotózva. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A felszállás a kísérőhelikopterből fotózva. (Fotó: Airbus)
A földet értést követően, a levegőből fotózva 2. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A földet értést követően, a levegőből fotózva 2. (Fotó: Airbus)
A földet értést követően, a levegőből fotózva 1. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A földet értést követően, a levegőből fotózva 1. (Fotó: Airbus)

Frissítve: 2014. szeptember 25. 15:17

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!