A nagy forgatagban, amely a Qatar Airways első Airbus A380-800-as típusának ünnepélyes átadásával járt kedden Hamburgban, a legtöbben fel sem figyeltek Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatójának az A350XWB típuscsaláddal kapcsolatosan a sajtótájékoztatók egyikén elejtett mondatára, miszerint megerősítette, hogy törölték a legrövidebb törzsű, 800-as széria programját.

A hír, amelyet elsőként a flightglobal.com közölt nem meglepő, hiszen várható volt, hogy az egyre csak fogyatkozó, immáron mindössze 28 darab rendelést számláló A350-800XWB-vel valamit kezdeni kell, de az Airbus jó ideig becsülettel kitartott a típusváltozat mellett, sőt idén év elején egy mentőakció elindítását is fontolóra vették, amely nagyobb utasbefogadó képességűvé alakította volna a 800-as szériát, hogy hatékonyságát növelve eladhatóbb legyen.

Végül aztán az Airbus inkább a sikeres és jól bevált A330-as típuscsalád neosítása, vagyis új hajtómű opcióval való ellátása és rendszereinek korszerűsítő továbbfejlesztése mellett döntött, amelyet a júliusi Farnborough légi szalonon jelentettek be. Igaz, nem az A350-800XWB programjával szemben, de ekkor már sejteni lehetett, hogy eldőlt, a kompozit típuscsalád gyengélkedő, legkisebb szériáját elengedi az Airbus és nem áldoz rá feleslegesen a büdzséből.

Hivatalos közleményt egyelőre még nem adtak ki Toulouse-ban, sőt a gyártói honlapon is változatlanul háromféle, 800-as, 900-as és 1000-es szériában katalogizálják az A350-est, de Brégier kijelentését aligha lehet nem biztosra venni. A részletek és magyarázatok pedig ráérnek később is a gyár részéről. Nem éppen dicsőség ez, inkább fájó tanulság, de az A330neo és a nagyobb A350-esek így is be tudják hozni, amit ezen a szérián veszítettek, noha a még érvényben lévő A350-800XWB szerződések átírása kellemetlen pillanatokat okozhat az Airbus pénztárnokai számára, hiszen a megmaradt ügyfeleket aligha lehet jelentősebb kedvezmények nélkül átcsábítani másik típusra.

Már csak négyen maradtak

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legutolsó felállás szerint az A350-800XWB-re az Aeroflot, az Asiana Airlines, a Yemenia és egy lízingcég, az AWAS volt még szerződéses viszonyban, miután előzőleg több légitársaság, mint például az egyik legszilárdabb ügyfélnek számító Hawaiian Airlines is visszalépett, illetőleg az A330neo-ra konvertálta rendelését. Ezt a négy vállalatot kell tehát valahogy kiengesztelni és rábeszélni a nagyobb A350-esekre, vagy az A330neo-ra, amelynek ceo változatai mindegyik cég flottájában megtalálhatók, azzal nyomós érvet biztosítva a folytatásra.

Az Airbus eredeti tervei szerint az A350-800-as a 6.26 méterrel hosszabb törzsű 900-as szériát követően 2016-ban állt volna forgalomba, de ahogy kezdett körvonalazódni, hogy nincs rá megfelelő igény a gyáriak már inkább az 1000-est vették előbbre, és csak az után, 2017-ben, illetve a legutóbbi hírek szerint már csak 2020 táján jött volna a 800-as, amely gyári adatok szerint hagyományos háromosztályos elrendezésben 276 utast vehetett volna fedélzetére, 15300 kilométeres maximális hatótáv teljesítménnyel.

A várhatóan decemberben a Qatar Airwaysnél forgalomba kerülő A350-900XWB-re eddig 547 darab, míg a még nagyobb A350-1000XWB-re 169 darab rendelést jegyeznek az Airbusnál. Az A330neo szállításai 2017 végén veszik kezdetüket az A330-900neo, majd 2018-tól az A330-800neo szériával.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!