Egy hosszú, három évtizedes korszak zárását és egyben egy teljesen új nyitását is magába foglalja ez a hét az Air New Zealand (ANZ) számára, amely amellett, hogy végleg búcsút int a Boeing 747-esnek, forgalomba állítja a legújabb generációt képviselő, kompozit 787-9-es Dreamlinert.

A légitársaság infografikája a Boeing 747-es búcsúztatója kapcsán. (Forrás: Air New Zealand) | © AIRportal.hu

A légitársaság infografikája a Boeing 747-es búcsúztatója kapcsán. (Forrás: Air New Zealand)

A flottamozgásokat alaposan figyelők, kiváltképp az Air New Zealand gépparkjára fókuszálók jól tudják, mostanra már csak egyetlen Boeing 747-es maradt a társaságnál. A típust 33 évnyi közös üzem után kivonják és helyébe a mai költséghatékonysági elvárásoknak jobban megfelelő, két-hajtóműves kerül, amely az ANZ esetében, mint megannyi Jumbót nyugdíjazó légitársaságnál, a jól bevált 777-300ER szériát jelenti.

Tekintve, hogy a Boeing 747-es már 1970-től kezdődően forgalomban állt, és az Air New Zealand csak 1981-ben vette flottájába az első, 747-200-as szériáját, a vállalat nem tartozik a típus korai üzemeltetőinek sorába. A Jumbo-korszak előtt a DC-10-es volt a legfőbb hosszú táv teljesítő a flottában, a 747-esek tulajdonképp azok váltására érkeztek, és egy évvel azok megjelenését követően már nem is repült Douglas gyártmány ANZ színekben.

A nagy Boeing 747-es család az Air New Zealandnál két típusváltozattal képviseltette magát, az első a 747-200-as volt, amely 2001-ig szolgált, míg a másik a korszerűbb és nagyobb teljesítményű 747-400-as, amelynek első példánya 1989 decemberében érkezett meg egyenesen a Boeing gyárból Aucklandbe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

San Francisco – Auckland az utolsó járat

Air New Zealand Boeing 747-200-as 1984-ben London Gatwicken. (Fotó: Tim Rees - Wikimedia) | © AIRportal.hu

Air New Zealand Boeing 747-200-as 1984-ben London Gatwicken. (Fotó: Tim Rees – Wikimedia)

Utasok legelőször 1981. június 11-én repülhettek Air New Zealand Boeing 747-essel, az Auckland – Sydney útvonalon. Az utolsó menetrendszerű járat pedig a mai napon, vagyis szeptember 10-én szállt fel a szigetországból San Franciscóba, ahonnan két nap múlva tér vissza.

A szeptember 12-i nap viszont nemcsak a búcsúé, hanem egy vadonatúj típus indulásáé is lesz, mivel a legfrissebb hírek szerint a légitársaság előre hozta a 787-9-es első menetrendszerű járatát, és az eredetileg tervezett október 15-i start helyett már pénteken felszáll utasaival Auckland – Perth útvonalon a hosszított törzsű Dreamliner, amelynek nem mellesleg kibocsátó üzemeltetője az ANZ.

Air New Zealand Boeing 747-400 2007-ben. (Fotó: Adrian Pingstone - Wikimedia) | © AIRportal.hu

Air New Zealand Boeing 747-400 2007-ben.
(Fotó: Adrian Pingstone – Wikimedia)

Az utolsó új-zélandi 747-es, a ZK-NBV lajstromú 1998. október 31-én került első üzemeltetőjéhez az Air New Zealandhoz, és azóta van szolgálatban. A társaság egyébként csak az elmúlt évtizedben mintegy 23 útvonalra állította a típust, amely megfordult európai, észak-amerikai, ázsiai és persze óceániai viszonylatokon is. A flottában összesen 13 Jumbo szolgált az elmúlt 33 évben, de a típus helyébe mostantól két-hajtóművesek lépnek, a Boeing 777-300ER a közvetlen utód, de a nagyteljesítményű, hosszú távú repülésekre alkalmas flotta még további öt darab 767-300ER és nyolc 777-200ER gépet számlál (ez utóbbiak fedélzetének megújításába nemrég kezdtek bele a vállalatnál) és a meglévő egyetlen 787-9-es mellé folyamatosan érkeznek majd a további megrendelt példányok, összesen 10 darab Dreamliner lesz majd.

Air New Zealand Boeing 787-9 próbaüzemben. (Fotó: Air New Zealand) | © AIRportal.hu

Air New Zealand Boeing 787-9 próbaüzemben.
(Fotó: Air New Zealand)

A kompozit gyártmány sorozatos késése egyébként nagyban befolyásolta a 747-esek kivonását is. Nehezen feledhető, hogy az ANZ már 2006-ban szerződést kötött a Boeinggel, de a gyártási bonyodalmak, majd a kisebbik, 8-as széria ideiglenes forgalomból való kivonása nem igazán tettek jót a gyártási és szállítási ütemterveknek. Noha a 787-9-esek elsődlegesen a 767-300-asok cseréjét szolgálják a járathálózat akadálytalan üzeme érdekében szükség volt a Dreamliner megjelenésére, és most, hogy a júliusi átvételt követően a típust készek menetrendbe állítani a flotta végre tényleg elköszönhet az utolsó 747-estől is.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!