Újra levegőbe emelkedett a Bombardier CSeries. Május végén az egyik teszt közben az egyes számú (FTV1) CS100 prototípus hajtóművével történt műszaki probléma miatt ugyanis a berepülési program mintegy 100 napos kényszerszünetre ítéltetett, de szeptember 7-én az FTV2 felszállásával és sikeres próbájával úgy látszik, folytatódhat a típusengedélyek megszerzéséhez szükséges vizsga-sorozat.

A május 29-én történt incidensből következően komoly aggályok merültek fel a Pratt&Whitney 1500G hajtóművel kapcsolatban, mivel új fejlesztésről lévén szó, egy esetleges durvább meghibásodás akár az egész CSeries család jövőjét is megpecsételheti – gondolták sokan, de mindkét gyár részéről siettek megjegyezni, sikerült megoldást találni, és nemcsak hogy nem lesz gond az új, reduktoros erőforrással, hanem a gép minden a katalógusokban ígért paraméternek, avagy a kedvező üzemeltetési és környezeti tulajdonságoknak is változatlanul meg tud majd felelni.

A flightglobal.com azonban úgy értesült, hogy a Bombardier és a Pratt&Whitney között nem volt teljesen felhőtlen az alapvetően az olajkenő-rendszer hibájából fakadó probléma elhárításának folyamata, mert míg a hajtóművet gyártó cég már hat héttel az eset után előállt az első módosító javaslattal, addig a Bombardier még további heteken át folytatott egyeztetéseket a végleges megoldás tárgyában. A részletek ugyan nem ismertek, de állítólag sem a hajtómű tolóerő teljesítményét, sem üzemanyag fogyasztási, illetőleg zajkibocsátási paramétereit nem befolyásolja a javítás.


Forrás: Bombardier Aerospace YouTube Csatorna

Sőt, a Bombardier egyelőre még késedelmet sem jelentett be a tervezett forgalomba vezetést illetően, amely a 110 üléses CSeries 100-as esetében továbbra is 2015 második félévére van előjegyezve, míg a nagyobb típusváltozat, a CSeries 300-as várhatóan hat hónappal később kerülhet első üzemeltetőjéhez.

Az FTV2 felszállását Rob Dewar, a CSeries programigazgatója tájékoztatása szerint rövidesen az FTV4 fogja követni, miközben már a végéhez közelítenek a májusi hajtómű balesetben érintett FTV1 helyreállítási munkálatai is. Az FTV3 utánuk várható, míg az első, teljes értékű kabinnal épített prototípus, az FTV5 a tervek szerint az év vége előtt hajthatja végre az első felszállását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az atwonline.com összefoglalójából pedig kiderül, hogy az eddigi négy CS100 prototípus összesen 330 repült órát gyűjtött, ez azt jelenti, hogy csaknem 2100 órás program van még hátra, ami igazán nem kevés. Mint ahogy az sem szerencsés, hogy az indító légitársaság, a Malmö Aviation augusztus végén jelezte, nem kíván a CS100-as bevezetője lenni, ami bizonyára a típus iránti bizalomvesztéssel magyarázható leginkább, vagyis a cég nem szeretne a korai gyártású szériákkal bajlódni, még akkor sem, ha az általában a listaárakból levont jelentős árkedvezményekkel jár.


Forrás: Bombardier Aerospace YouTube Csatorna

A repülési próbák felfüggesztésének ideje alatt azonban Dewar elmondása szerint igyekeztek minden olyan földi tesztet elvégezni, amelyre csak lehetőségük nyílott, így próbálták hasznosítani a rendelkezésre álló időt, és javarészt talán ennek köszönthetően nem kell egyelőre módosítani, tovább csúsztatni a tervezett forgalomba bocsátást, de ehhez az elkövetkezőkben mindennek zökkenőmentesen kell mennie.

A gyártói optimizmust csorbító számadat, hogy a kanadaiaknak eddig mindössze 475 CSeries gépet sikerült értékesíteniük, amelyből csak 203 darab van véglegesítve, a többi szándéknyilatkozat formájában lett előfoglalva.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!