Jól teljesít a moszkvai Seremetyjevó nemzetközi repülőtér az eddigi mutatók szerint. Az orosz nemzeti légitársaság, az Aeroflot bázisaként is működő légikikötő csaknem 18 milliós utasforgalmat bonyolított a januártól júliusig terjedő időszakban. Augusztus 11-én, a reptér megnyitásának 55. évfordulóján pedig egy jeles vendég, az európai repülőgépgyár legújabb típusa, az Airbus A350XWB tette tiszteletét.

Nem kevesebb, mint 8.5%-kal tudta növelni utasforgalmát az előző évi azonos időszakhoz képest idén január-július között a Seremetyjevói repülőtér, amelynek eredményeképp a nemzetközi légitársaságok 10.5 milliós, míg a belföldiek 7.3 milliós utasforgalmat bonyolítottak.

A repülőtér közlése szerint a legnépszerűbb külföldi desztinációk Antalya, Párizs, Prága, Peking, míg a belföldiek közül Szentpétervár, Szocsi, Krasznodar és a Krím-félszigeten található Szimferopol voltak. A légitársaságok, amelyek leginkább hozzájárultak a növekvő forgalomhoz az Air France-ot kivéve mind oroszok, úgy mint az Aeroflot, a Transaero, a Donavia, a Nordwind, az Orenburg Airlines és a Nordavia.

A legutóbbi, július hónapban 25.5%-kal növekedett a belföldi légitársaságok forgalma, amellyel elérték az 1.3 milliós utasszámot, míg a nemzetközi járatokból két milliós forgalom generálódott. A Seremetyjevói repülőtér egyébként nemcsak az Aeroflot bázisa és legfőbb elosztó-központja, hanem a legnagyobb oroszországi repülőtér is a kiszolgált nemzetközi járatok számát tekintve, innen ugyanis több, mint kétszáz városba, településre lehet légi úton eljutni.

A repülőtér 2013. évi teljes utasforgalma meghaladta a 29 millió főt, amely 11.7%-os növekedés volt a 2012. évi teljesítményhez képest. A budapesti Liszt Ferenc repülőtérről jelenleg egyetlen légitársaság, az Aeroflot üzemeltet közvetlen, menetrendszerű járatokat a Seremetyjevóra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A350XWB bemutatkozás Moszkvának

A Seremetyjevó felkészült az A350-es fogadására és indítására. Az Aeroflot viszont csak 2018-tól kezdi üzemeltetni a típust. (Fotó: Aeroflot) | © AIRportal.hu

A Seremetyjevó felkészült az A350-es fogadására és indítására. Az Aeroflot viszont csak 2018-tól kezdi üzemeltetni a típust. (Fotó: Aeroflot)

Annak ellenére, hogy az Ukrán-válság miatt az európai és orosz politika elhidegült, egymással szembeni szankciókkal terhelt időszakot él, az Airbus repülőgépgyár számára jelentős és fontos piac Oroszország, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a berepülési program útvonalpróbáit teljesítő A350-900XWB moszkvai megállót is beiktatott a múlt héten zárult három hetes programjába.

Az ötös számú prototípus érkezése ráadásul két tényező miatt is történelmire sikerült, egyrészt az Airbus legújabb, kompozit generációt képviselő típusa, az A350-es most először landolt a Seremetyjevón, másrészt pedig mindez azon a napon, augusztus 11-én történt, amikor 55 évvel ezelőtt a reptér megnyitott és megkezdte működését.

Az A350-es program legfontosabb orosz légitársasági partnere az Aeroflot. A nemzeti légitársaságnak 22 darab gépre van szerződése, köztük a legrövidebb törzsű változatra, az A350-800XWB-re is, amelyből nyolc darabra tartanak igényt. A fennmaradó 14 gép mind a közepes, 900-as szériából származik, amelyek szállításai négy év múlva, 2018 közepétől veszik kezdetüket. A legnagyobb 1000-es változat iránt az Aeroflot egyelőre nem mutatott komolyabb érdeklődést.

Az Aeroflot is dobja a rövid törzsű A350-est?

A 800-as kapcsán viszont említésre érdemes, hogy a gyárnak rikítóan kevés, mindössze 28 darab gépre van már csak érvényes szerződése, összesen négy ügyféltől. Az Aerofloton kívül a Yemenia, az Asiana Airlines valamint egy lízingcég, az AWAS számítanak még A350-800XWB ügyfélnek. Legutóbb éppen az egyik legszilárdabb megrendelő, a Hawaiian konvertálta 800-asait az idén nyáron elindított A330neo-ra. Erősen kérdéses tehát, hogy az Aeroflot miként jár majd el. Flottájában, akárcsak a hawaii légitársaságnál üzemelnek A330-asok, így náluk sem lenne meglepő egy hasonló döntés.

Az orosz nemzeti légitársaság utaskísérői és az A350XWB Moszkvában. (Fotó: Aeroflot) | © AIRportal.hu

Az orosz nemzeti légitársaság utaskísérői és az A350XWB Moszkvában. (Fotó: Aeroflot)

Igor Chalik, az Aeroflot vezérigazgató-helyettese, aki egyben a járatüzemeltetésért is felel az AINonline-nak azt nyilatkozta, hogy vizsgálják, mely rendelkezésre álló típussal válthatnák lefoglalt A350-800-asaikat.

Mint mondta, a rendelésük leadása óta a dolgok megváltoztak. Minden attól függ, hogy az útvonalhálózatuk miként fejlődik, mivel a töltöttség a járatkihasználtság maximalizálása a cél, és ott a nagyobb 900-as, valamint 1000-es széria is, sőt a lap más forrásból úgy értesült, hogy a légitársaság már az A330neo családot is fontolóra vette, mint az A350-es kevésbé drága alternatíváját. Chalik szerint azonban egyelőre ráérnek a döntéssel, mivel ő is megerősítette, hogy csak 2018-tól kezdik repülni a típust.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!