Végleg kivonja flottájából az utasszállító Boeing 747-eseket a Cathay Pacific. A hongkongi légitársaság augusztus 31-én, és szeptember 1-jén üzemelteti az utolsó hosszú távú menetrendszerű járatait, amelyek San Franciscóból, illetőleg Johannesburgból fognak a bázisra repülni, ezután csak regionális jellegű vonalakon repülnek tovább az utasos Jumbók.

Cathay Boeing 747-400 repülés közben. (Fotó: Cathay Pacific) | © AIRportal.hu

Cathay Boeing 747-400 repülés közben.
(Fotó: Cathay Pacific)


A Jumbók helyébe már most is, és hosszabb távon is a két-hajtóműves Boeing 777-300ER, és új generációs változata, a 777-9X lépnek. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Jumbók helyébe már most is, és hosszabb távon is a két-hajtóműves Boeing 777-300ER, és új generációs változata, a 777-9X lépnek.
(Fotó: Boeing Company)

Harmincöt éves korszakot zár idén nyáron a Cathay Pacific. Az ötcsillagos légitársaság és a legendás Boeing 747-es közös története 1979-ig vezethető vissza, sőt amennyiben az első szerződést vesszük alapul, amellyel elhatározták, hogy ilyen típust vesznek a flottájukba, akkor még egy évvel előrébb, 1978-ban kell kezdeni a számítást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Cathay Pacific 1946 szeptembere óta működik és gazdagítja a légitársaságok nemzetközi táborát. A flotta első sugárhajtású gépe, amellyel a vállalat belépett a Jet-korszakba, a Convair 880-as volt, így ez a kitüntető szerep nem a 747-esnek jutott, de a két-folyosós fedélzeti kényelemmel a Jumbón ismerkedhettek meg első ízben az utasok.

A Cathay-flotta legelső Boeing 747-ese, egy 747-200B, lajstroma szerint VR-HKG (később B-HKG) 1979-ben állt szolgálatba, és egy igen fontos útvonal megnyitása, a Hong Kong – London jutott küldetéséül. Ugyanakkor ami legalább ennyire emlékezetessé teszi az indítást, hogy a Cathay volt az első, amely Rolls-Royce RB211 hajtóművel kezdett e típusváltozat üzemeltetésébe.

A Boeing 747-es jelentős változást hozott. Amellett, hogy egy merőben új, nagyteljesítményű típusra kellett felkészülni, vele csaknem egyidőben hajtotta végre a Cathay a jegyfoglalási rendszer komputerizációját is. Nagy ugrás volt ez, a szolgáltatási kényelem és színvonal területén egyaránt. A típus pedig jól bevált, megbecsült tagja lett a flottának, az útvonalhálózat kiszélesítésében elévülhetetlenül rangos szerepe volt. A gépparkban összességében több mint 100 747-es fordult meg, benne a 200-as, 300-as, és 400-as szériával, míg az utasos 747-400-asokból még mindig kilenc darab áll Hong Kongban.

A cargo-flottában marad 747-es

A cargo-flotta régebben is igyekezett kamatoztatni a 747-es előnyeit. (Fotó: Cathay Pacific) | © AIRportal.hu

A cargo-flotta régebben is igyekezett kamatoztatni a 747-es előnyeit. (Fotó: Cathay Pacific)


A legújabb generációs Jumbóból csak a teherszállító változatot kívánja üzemeltetni a Cathay. (Fotó: Cathay Pacific) | © AIRportal.hu

A legújabb generációs Jumbóból csak a teherszállító változatot kívánja üzemeltetni a Cathay. (Fotó: Cathay Pacific)

Az utasokat szállító 747-esek kivonása azonban szép lassan már kezdetét vette. Az egykori nyitó útvonalról, a londoniról tavaly év végén elbúcsúztatták a típust, és helyébe a két-hajtóműves 777-300ER-t állították, amellyel nagyon elégedettek a Cathaynél. Olyannyira, hogy nemrég a legújabb generációs változatra, a 777-9X-re is megrendelési szerződést kötöttek. Idén pedig öt vadonatúj 777-300ER-t vettek át, és így már 42 darab ilyen gépük van.

A két utolsó hosszú távú menetrendszerű járattal egy több mint három évtizedes korszak zárul tehát. Egy ideig még maradnak ugyan a gépek néhány térségbeli, rövidebb útvonalra, de Cathay-utasok innentől kezdve már nem ülhetnek majd 747-esre egyik interkontinentális járaton sem.

Miután a Cathay nem tervezi a legújabb 747-8-as széria Intercontinentaljának bevezetését, sőt egyáltalában véve a mára már kevésbe gazdaságos négy-hajtóműves üzemtől igyekszik szabadulni, 2017-ig végéig ugyanis már A340-300-asok sem lesznek (helyükbe A350-900XWB-k érkeznek), egyértelmű a két-hajtóműves üzem diadala.

A flottamodernizációs program részeként a kizárólag 747-esekből álló teherszállító flottából viszont az új 747-8F típusoké lesz a főszerep. A megmaradt 747-400F gépeket a Boeinggel tavaly kötött megállapodás szerint az amerikai repülőgépgyár visszavásárolja. 2016-ra mindegyik elkerül a társaságtól.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!