Sikeresen zárult az A350-900XWB útvonalpróbája. A feladat végrehajtására kijelölt MSN5 prototípus az elmúlt három hétben tizennégy nagyvárosban fordult meg szerte a világban, hogy a berepülési program befejező szakaszában is bizonyítsa, az A350-es kész a forgalomba bocsátásra. A típusengedély őszre, ünnepélyes első gépátadás az év végére várható. Jelentős célt, 420 perces ETOPS-ot tűzött ki az Airbus.

„Around the World” turné képekben

A start: 2014. július 24-én. Irány az Északi-sarkvidéken keresztül Kanada, majd onnan vissza Európa. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A start: 2014. július 24-én. Irány az Északi-sarkvidéken keresztül Kanada, majd onnan vissza Európa. (Fotó: Airbus)


Az útvonalpróba térképe. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az útvonalpróba térképe. (Forrás: Airbus)


Az A350-es Frankfurtban. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A350-es Frankfurtban. (Fotó: Airbus)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Érkezés Chilébe, az Arturo Merino Benítez nemzetközi repülőtérre. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Érkezés Chilébe, az Arturo Merino Benítez nemzetközi repülőtérre. (Fotó: Airbus)


Éjszakai üzem Szingapúrban. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Éjszakai üzem Szingapúrban. (Fotó: Airbus)


Repülés Hong Kong felett. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Repülés Hong Kong felett. (Fotó: Airbus)


A finálé: földet érés Toulouseban, augusztus 13-án. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A finálé: földet érés Toulouseban, augusztus 13-án. (Fotó: Airbus)

Magyar idő szerint szerdán este, pontban 19:00-kor érkezett vissza a bázisra, Toulouseba az az Airbus A350-es prototípus, amely július 24-e óta rótta világkörüli útját. Az útvonalpróbák ezzel a landolással hivatalosan is véget értek, most az összegzésen, a kiértékelésen a sor, hogy a dokumentációkat átadhassák a hatóságiaknak, amelyektől az Airbus az elkövetkező hetekben, szeptemberben szeretne típusengedélyt.

A három hetes időszak alatt az MSN5 négy különálló útvonalat, összességben mintegy 151300 kilométeres távot teljesített, mialatt 180 repült órát adott hozzá a legelső felszállással tavaly júniusban kezdődött, együttvéve öt gépet használó berepülési programhoz.

A gyáriak tájékoztatása szerint a gép kiválóan teljesített, minden úton sikerült tartani a menetrendet, egyszer sem kellett késést szenvedni, sem műszaki, sem földi kiszolgálási oldalról. A repülést végző pilótákról annyi plusz derült ki az eddigiekhez képest, hogy nemcsak az Airbus sajátjai, hanem az indító légitársaság, a Qatar Airways kiképzett hajózói is megkapták egy-egy szakaszon az irányítást, akárcsak az útvonalpróbán megfigyelőként végig jelen volt EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) pilóták is.

Túlszárnyalni a Dreamlinert és a Triplahetest is

A gép teljesítőképessége szempontjából az Airbus két útvonal-típust emelt ki, az egyik a dél-afrikai Johannesburg, ahol a Tambo nemzetközi repülőtér 1694 méteres tengerszint feletti magasságon fekszik, amellyel a nagy magasságban fekvő légikikötőkön való stabil üzemet tudták, a korábbi bolíviai főpróbák után ismét bizonyítani, valamint az innen Ausztráliába, majd Új-Zélandra és onnan Chilébe vezető utakat, amelyek a hosszú távú repülés, és velük a két-hajtóműves gépek esetében kiemelt jelentőségű ETOPS (Extended range Twin Operations) üzemet demonstrálták, méghozzá nem is akárhogyan!

A típusengedélyek megszerzésével az A350-es alapértelmezésben 180 perces, ETOPS szabályozta eltávolodási szabadsághoz jut, de az előbb említett útvonalak teljesítéséhez bizony ennél több kell. Nem véletlen választotta az Airbus Johannesburgból Sydneyt, aztán Aucklandből Santiago de Chilét, mivel ezekhez szükséges lesz a még nagyobb engedély. A végső cél nem más, mint az eddig egyedülálló 420 perces ETOPS megszerzése, erről nyilatkozott ugyanis legutóbb Frank Chapman, Airbus-tesztpilóta.

Ez azt jelentené, hogy a kizárólag Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel rendelhető A350-es úgy választhatná meg útvonalait, hogy hét órányi repülésre is eltávolodhatna a legközelebbi, leszállási biztonságot nyújtó kitérő repülőtértől, vagyis még inkább direkt, kerülőmentes viszonylatokat repülhetne. Ez túlszárnyalná a jelenlegi csúcstartó, 330 perces ETOPS-szal büszkélkedő Boeing 777/787 párosát, amely komoly vonzerőt képezhet a vevők körében.

A kanadai Iqaluit, Frankfurt, Hong Kong, Szingapúr, Johannesburg, Sydney, Auckland, Santiago de Chile, São Paulo, Doha, Perth, Moszkva, Helsinki és Toulouse, ez volt tehát az a tizennégy város, amelyek repülőterein az ötös számú, „Around the World” jelzéssel felmatricázott, nem mellesleg teljes értékű fedélzettel, utasüléssekkel és -ellátó rendszerekkel felvértezett A350-900XWB megfordult.

Fernando Alonso, az A350-es program vezetője szerint a gép bizonyította az érettségét, és készen áll a forgalomra. Neki pedig aztán tényleg lehet hinni, tudvalevő róla, szívét-lelkét beleadta, hogy az A350-es felkészüljön és a légitársaságok szolgálatába állhasson, ráadásul a megrendelések is jól állnak, csak a 900-as szériára 539 darab futott be eddig, nincs más hátra, mint hogy a két legfontosabb légügyi hatóság, az amerikai FAA és az EASA rábólintson a papírokra, és ezt követően azonnal megkezdődhetnek az első sorozatgyártott példány átadás-előkészítési procedúrái, amelyek ha minden jól megy november végére, decemberre végbe is mehetnek a Qatar Airways számára.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!