Örömteli hír kapott szárnyra, az időjárás viszontagságai által igencsak megtépázott, a szabad ég alatt tárolt legelső Boeing 747-es végre tényleg felújításra kerül. Olyannyira, hogy az everetti The Museum of Flight már meg is kezdte a munkálatokat, amelyek szándéka szerint az egyes számú Jumbo olyan lesz, mint újkorában!

A bemutatkozás, a kigördülés napja, 1968. szeptember 30-án. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A bemutatkozás, a kigördülés napja, 1968. szeptember 30-án. (Fotó: Boeing Company)


A Boeing 747-es egyik legfontosabb megrendelője a PanAm volt, amely elsőként állította szolgálatba a típust 1970-ben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing 747-es egyik legfontosabb megrendelője a PanAm volt, amely elsőként állította szolgálatba a típust 1970-ben. (Fotó: Boeing Company)


Jelentős pillanat: az első felszállás 1969. február 9-én. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Jelentős pillanat: az első felszállás 1969. február 9-én. (Fotó: Boeing Company)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A legelső Jumbo a levegőben, egy tesztrepülése során. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A legelső Jumbo a levegőben, egy tesztrepülése során. (Fotó: Boeing Company)


Ezen a felvételen jól látszanak a törzsre helyezett partner légitársasági emblémák, amelyek most visszakerülnek majd. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Ezen a felvételen jól látszanak a törzsre helyezett partner légitársasági emblémák, amelyek most visszakerülnek majd. (Fotó: Boeing Company)


Ilyen kopottan néz ki a gép napjainkban, a múzeum területén. (Fotó: Angelo De Santis - Wikimedia) | © AIRportal.hu

Ilyen kopottan néz ki a gép napjainkban, a múzeum területén. (Fotó: Angelo De Santis – Wikimedia)

Nem kis vállalkozás ez, hiszen a Boeing 1968 szeptemberének végén, vagyis csaknem fél évszázada gördítette ki és mutatta be a világnak legújabb, a polgári légiközlekedést forradalmasító típusát, amely az első szélestörzsű gép is egyben.

A legelső Jumbóra ezt követően alapos munka várt, 1969. február 9-től, a szűzrepülés végrehajtásától kezdődően a berepülési program résztvevőjeként kellett teljesítenie és nehéz próbákat kiállnia. Aztán mindezek zárultával, a 747-es forgalomba bocsátását követően is akadt dolga bőven, a kiegészítő rendszerek, valamint a típushoz készült fejlesztések repülő próbapadjaként szolgált, sőt még más Boeing gyártmányok segítségére is volt, amikor azok hajtóműveit tesztelték rajta. Prototípusként szolgált a szó legnemesebb értelmében.

Valamivel több, mint 20 évi szolgálat után, amely egy prototípus esetében legalább dupla annyinak számít a strapát illetően, végleg nyugdíjazták. Utolsó repülését 1995-ben teljesítette, amikor az egészen új generációt képviselő 777-esre szánt Rolls-Royce Trent hajtóművet hitelesítették vele. Az N7470 lajstrommal regisztrált gép, amely egész pontosan egy 747-121-es típusváltozat aztán kiállításra került a Boeing everetti gyárának szomszédságában található, 1965-ben alapított múzeumba.

A vidékre jellemző esős, nyirkos időjárás azonban aligha volt állagának megóvásában segítségre. Alapjaiban eredeti, jellegzetes festésmintája, amellyel ’68-ban a világ színe elé lépett jócskán megkopott, és ezzel méltóságából is veszített, noha látogatói és a múzeum maga is tisztában vannak vele, mekkora repüléstörténeti és technológiai értéket képvisel, ezért éppen itt volt az ideje a felújításnak.

A kigördülési állapot a cél

A munkálatok idén nyáron egy alapos tisztítással vették kezdetüket, majd a festésminta restaurálásával folytatódtak, amelyet az ígéretek szerint annyira korhűre, a kigördülési állapotra szeretnének visszaállítani, hogy még annak a több mint kéttucatnyi légitársaságnak a logóját is felhelyezik majd, amelyek anno elkötelezték magukat a 747-es programja iránt. Mivel az eredetileg Pratt&Whitney JT9D hajtóművekkel szerelt gép festőhangárba való mozgatására nincs mód, a festést helyben kivitelezik, és várhatóan szeptemberre lesznek kész vele.

A múzeumiak szerint egyébként a gép nincs olyan rossz állapotban, mint amilyennek látszik, de mivel a festés valóban alaposan lepusztult egyértelműen rossz hatást kelt, és egyik legfőbb látványosságuk nem maradhat így tovább. Mostanra viszont összegyűlt annyi pénz, hogy ezen is segítsenek, de Joe Sutter, a 747-es program egykori vezető mérnöke, akit máig a típus atyjaként tisztelhetünk, és Brien Wygle, aki a ’69-es szűzrepülés másodpilótája volt a múzeum honlapján közleményben hívnak adományozásra a felújítás érdekében.

A proto-Jumbo fedélzete eddig nem volt látogatható, azt csak kívülről lehetett megtekinteni, és hogy ebben lesz-e változás, egyelőre nem tudni biztosan. Ha minden jól halad a belső restaurálással, merthogy azon is dolgoznak, akkor a főfedélzetre be lehet majd a későbbiek során lépni.

A hosszú távú értékmentésben bíztató elhatározás, hogy a múzeum szeretne fedet teret biztosítani kiállított, eddig szabad ég alatt tárolt repülőgépcsodáinak is, ezért ha minden jól megy, 2016 végére lehet, hogy a legelső Boeing 747-es is tető alá kerül, ami még inkább hozzájárulhat ahhoz, hogy az egyes számú prototípus még jó ideig büszkén álljon, és hirdesse az Ég Királynőjének korszakát.


Forrás: The Museum of Flight YouTube Csatorna

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!