Az Ukrán Állami Légiközlekedési Szolgálat összesen 24,5 millió hrivnya, vagyis 2 millió dollár büntetést szabott ki tizenkét orosz légitársaság részére a márciusban és áprilisban történt légtérsértéseknek köszönhetően. Mindezek, és az Oroszország ellen a napokban bevezetett szankciók mellett a orosz vezetés is az európai légiközlekedésre káros lépéseket fontolgat.
Az ukrán állam által meghatározott fizetési kötelezettség a RusJet Air, a Red Wings, az Aeroflot, a Globus, a VIM Airlines, a Gazpromavia, az Atran, a Center-South Airlines, az Ural Airlines, a Rossiya, az Ak Bars Aero légitársaságokra és az Orosz Légierő 224-es egységére terjed ki. Közülük a legnagyobb mértékben az Aeroflot és a VIM Airlines kapott pénzbüntetést, míg az orosz nemzeti légifuvarozó 1,243 millió dolláros, addig a moszkvai bázisú VIM pedig 699 ezer dolláros számlát kapott.
A fent említett orosz légivállalatok az ukrán légügyi hatóság szerint azzal sértették meg az ukrán légteret, hogy a tavaszi hónapok során járatokat üzemeltettek Szimferopol repülőterére, amely az azóta orosz kézbe és irányítás alá került Krím-félszigeten található. Mivel Kijev kitart amellett, hogy a Fekete-tenger északi partján található félsziget Ukrajna része, ezért az orosz vezetésű Krím légikikötőire is az ukrán szabályozás mellett tartanak ki.
A Kyiv Post cikkében megjelentek alapján az Orosz Szövetségi Légiközlekedési Ügynökség a döntésre reagálva kijelentette, hogy ezeknek a büntetéseknek semmilyen jogi alapja nincsen, hiszen az elmarasztalt légitársaságok orosz felségjelzés alatt – az Ügynökség álláspontja szerint – orosz területre közlekedtek.
A hét elején számolt be az AIRportal az Aeroflot nemrég elindult low-cost légifuvarozója üzemeltetésének felfüggesztéséről. A Dobroljot hivatalos indoklása szerint az Európai Unió által bevezetett, Oroszország elleni gazdasági szankciók miatt a gépeikre szóló műszaki-karbantartási és biztosítási, valamint a lízingszerződések is felmondásra kerültek. Erre válaszlépésként Oroszország fontolóra veszi, hogy kitiltja légteréből az európai uniós és USA-beli légivállalatok által üzemeltetett tranzit járatokat, melyek távol-keleti és csendes-óceáni régióbeli célállomásokra közlekednek.
Az ITAR-TASZSZ hírügynökség tudósítása szerint a Német Légügyi Egyesület a vezető német légifuvarozókkal egyetemben kifejezte ellenérzését egy esetleges orosz légtértiltás ügyében, amely az ázsiai járatoknál többezer kilométeres kerülőt jelenthet, ami értelemszerűen az üzemanyag-fogyasztás terén is hatalmas veszteségeket okozna.
A legfrissebb információk szerint az orosz áthaladó forgalmi tilalom ukrán légifuvarozókat is érintene. Az ITAR-TASZSZ a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal közlésére hivatkozva leírja, hogy a YANAIR, a Dnepravia, az International Airlines of Ukraine is szenvedő alanya lehetne az orosz szankcióknak. Azonban a Wizz Air Ukraine-t nem viselné meg ily módon ez a lépés, sőt, a július végén bejelentett Kijev-Moszkva útvonala sem kerülhet veszélybe.