Az Ukrajna felett lelőtt maláj gép kapcsán megindultak a légitársaságok különböző védelmi cselekedetei, a mostani esetben a belháborúktól fűtött Irak légterét találta túl veszélyesnek több nagynevű légitársaság is.

A Virgin Atlantic Airbus A340-642-es gépe leszállás közben. (Fotó: Borókai Máté - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Virgin Atlantic Airbus A340-642-es gépe leszállás közben.
(Fotó: Borókai Máté – AIRportal.hu)

Nem sokkal azután, hogy Izrael légiközlekedését radikálisan lecsökkentették, újabb szankcióval állt elő több légitársaság és az őket védő szervezetek.

A LOT, az Air France-KLM, a Virgin Atlantic és az Air Berlin az Emirates után egy nappal, kedden jelentették be, hogy kockázatosnak látják, ezért ezentúl nem Irak légterén keresztül közlekedtetik arrafelé irányuló járataikat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Lufthansa is hasonló intézkedésekbe kezdett, azonban a német nemzeti fuvarozó csak bizonyos részeit kerüli el az arab országnak, így több járat is minimális módosításokkal ugyan, de zavartalanul repülhet a meghatározott útvonalon.

Az Elbit C-MUSIC rendszere

Az izraeli Elbit közforgalmi típusokra tervezett rakétaelhárító rendszere egy a repülőgépek hasára szerelhető konténerben teljesül meg.

Belseje különféle hő és infravörös kamerákat takar, amelyek képesek a közeledő rakéták befogására, irányítórendszerük megzavarására, majd maguk a rakéták eltérítésére.

A rendszer már jelenleg is üzemel az El Al-nál, elsőként egy Boeing 737-800-asra lett felszerelve.

A C-MUSIC működése gyártói grafikán. (Forrás: Elbit) | © AIRportal.hu

A C-MUSIC működése gyártói grafikán.
(Forrás: Elbit)

A Qantas és az Etihad azonban nem látják szükségesnek a légtérből való kivonulást, a közel-keleti légitársaság szerint nincs bizonyíték arra, hogy Irakban rakétatámadás fenyegethetné az áthaladó forgalmat, valamint figyelmeztetett, hogy a jelenleg Irakban működő védelmi intézkedések teljesen eltérőek az ukrán megfelelőjüktől.

Az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) is aktívan közreműködik a témában, ezt jól bizonyítja, hogy kedden egy rendkívüli tárgyalást hívtak össze Montreálban, ahova az érintett légitársaságok, repterek és a légiforgalmi irányító szervezetek vezetőit is meghívták. Az ENSZ szakszerve és az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) folyamatosan további információkat szállítanak a jelenlegi helyzetről, illetve igyekeznek egy átmeneti, esetlegesen végleges megoldást találni a fennálló helyzetre.

A Malaysia Airlines Boeing 777-200-as gépének katasztrófája jól láthatóan megrázta mind a légiközlekedés, mind a mindennapi emberek világát, hiszen ilyen volumenű, halálos áldozatokat követelő, ténylegesen igazolt légi katasztrófára régen volt példa.

Nem is csoda ezért, hogy például az izraeli Elbit cég által gyártott C-MUSIC nevű rakétaeltérítő rendszer irányába is nagyra nőtt az érdeklődés, a rendszert azonban eddig csak az izraeli nemzeti légitársaság, az El Al rendelte meg és alkalmazza.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!