Újabb meghatározó számhoz érkezett a Boeing 777-es programja, annak is a legsikeresebb, megnövelt hatótávú 300-as szériája, miután az amerikai repülőgépgyár átadta az ötszázadik ilyen típusát. Az üzemeltető a dubaji Emirates légitársaság.

A jeles eseményről Randy Tinseth, a Boeing Commercial Airplanes marketing igazgatója számolt be röviden saját blogjában. Egyelőre sem a repülőgépgyár, sem az Emirates nem adott ki hivatalos sajtóközleményt, pedig erről azért érdemes megemlékezni.

Az Emirates egyébként is a legnagyobb 777-es üzemeltető, flottájában egyedüliként a világon a triplahetes gépcsalád mind a hat jelenleg forgalomban lévő változata, így a 777-200, a 777-200ER, a 777-200LR, a 777-300, a 777-300ER és a teherszállító 777F is üzemben áll, most éppen összesen 139 gép. A légitársaság expanziós politikájának egyik legfontosabb típusa a 777-es, amelyből már a legújabb generációs 777X változatokra is szerződtek, előrevetítve a folytatást, amelynek fejében július elején 115 darab 777-9X-re és 35 darab 777-8X-re írtak alá véglegesített megállapodást.

A 777-300ER széria sikerében, abban hogy már az ötszázadik átadásnál tart kiemelten fontos figyelembe venni, hogy a típus mindössze tíz éve van csak forgalomban. A legelső 300ER-t ugyanis 2004 áprilisában adta át a Boeing, történetesen az Air France számára. Noha az előbbi felsorolásból is látszik, igazán színes a modellpaletta, de mára a 777-es rendelések egyértelműen több, mint felét a 300ER széria teszi ki. Légitársaságok és üzemeltetők, nem utolsó sorban az utasok kedvence is.

Boeing 777, a két-hajtóműves nagygépek csúcskategóriása

Az első Boeing 777-300ER az Air France flottájába került 2004-ben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az első Boeing 777-300ER az Air France flottájába került 2004-ben. (Fotó: Boeing Company)

A Boeing a 777-est, amely a gyár első, teljes egészében computer tervezésű, valamint fly-by-wire vezérlésű repülőgépe 1995-ben bocsátotta hódító útjára, amikor is az amerikai United Airlines megkapta első 777-200-asát, a rövid törzsű kivitelt. Ezt követően két évvel érkezett a jóval nagyobb sikert aratott megnövelt hatótávú változat, a 777-200ER, amelyet a British Airways indított. Ebből a szériából mintegy 422 darabot sikerült kibocsátani.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Aztán 1998-ban a Cathay Pacific Airways átvette az első 777-300-ast és 2004-ben az Air France megkapta az első 777-300ER-t, amelyből 474 darab került üzemeltetőkhöz és még további 250 vár legyártásra. A teljes modellpalettához hozzá tartozik még a 2006-ban a Pakistan International Airlines által bevezetett 777-200LR extra nagy hatótávú változat, valamint a 2009-ben első ízben ugyancsak a francia nemzeti légitársasághoz kötődő 777F, vagyis teherszállító változat.

A 777-es család ezredik példányát, egy 777-300ER-t 2012-ben ünnepelte a Boeing. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A 777-es család ezredik példányát, egy 777-300ER-t 2012-ben ünnepelte a Boeing. (Fotó: Boeing Company)

A típuscsalád sikerében jelentős tényező, hogy a szélestörzsű gépek körében a 777-es büszkélkedhet a legnagyobb, 99.5%-os megbízhatósági mutatóval. 1995-ben a 777-es a légiközlekedés történetében először lépett úgy szolgálatba, hogy már birtokában volt az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) 180 perces ETOPS engedélyének, amelyet azt megelőzően legalább egy éves problémamentes 120 perces ETOPS üzem után lehetett csak megszerezni.

Többek közt ez is nagyban hozzájárult a típuscsalád prosperitásához, mivel vonzó alternatívává tette a három-, illetőleg négy-hajtóműves gépekkel szemben, aztán később, amikor a kerozin árak is feljebb kúsztak egyértelmű fölényre tett szert.

Az Emirates flottájában több mint 100 darab 777-es teljesít szolgálatot csak a hosszú törzsű, 300-as szériából. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az Emirates flottájában több mint 100 darab 777-es teljesít szolgálatot csak a hosszú törzsű, 300-as szériából.
(Fotó: Boeing Company)

A General Electric hajtóművekkel szerelt megnövelt hatótávú változatok (777-200ER, 777-200LR, 777F, 777-300ER) 2011 óta már 330 perces norma szerint működhetnek.

A Boeing 777-300ER tekintélyét növelő tényező, hogy a General Electric gyártotta GE90-115B típusú hajtóművei a kereskedelmi típusok között a legnagyobb teljesítményű erőforrásnak számít, egyenként 514kN tolóerő leadására képes, miközben hatótávja is figyelemre méltó, 14490km-es.

A 200-ashoz képest 10.2 méterrel hosszabb törzsű -300ER változat akár 15 órás útvonalakat is teljesíthet, olyan célpontokat összekötve mint például Dubaj- New York, vagy éppen Szingapúr – London, esetleg Párizs – Los Angeles.

2008-ban egyszerre vett át az Emirates egy 777-200LR és egy 777-300ER típust. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

2008-ban egyszerre vett át az Emirates egy 777-200LR és egy 777-300ER típust. (Fotó: Boeing Company)

A 777-300ER sikere azonban a Boeingnek magának is visszaütött, azon túl ugyanis, hogy fölényes győzelmet aratott a konkurens Airbus négy-hajtóműves A340-es típusai felett, az egyik saját gépcsaládtól is elszívta a levegőt. A korszerű és gazdaságos triplahetesnek a 747-es Jumbók látták a kárát. Olyannyira átszabva a piacot, hogy még a legújabb generációs 747-8-as sem tudott átütést elérni, alig van megrendelés az utasos verziókra.

Nincs mit tenni, a sikert nyilvánvalóan folytatni érdemes, az üzemeltetők már várják is nagyon az újítást, ezért a Boeing várhatóan az évtized végére elkészíti a 777-es új generációját, amely kétféle típusváltozatban lesz elérhető, s az egyiknek a 777-300ER fogja adni az alapjait, amely jelenleg 777-9X kódnéven fut.

Részlet a szerző Tíz éves az első Boeing 777-300ER átadás c. cikkéből.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!