Sikerrel teljesítette a megszakított felszállás vizsgáit az A350XWB, ami azt jelenti, hogy már csak az útvonal teljesítő próbák vannak hátra, és a berepülési program kész. Az Airbus szeptemberre szeretné megszerezni legújabb két-hajtóműves nagygépének típusengedélyeit, hogy az első sorozatgyártott példány átadása és forgalomba bocsátása még az év vége előtt megtörténhessen.

A350XWB rejected take-off

Az eddigi egyetlen hivatalos fotó az Airbus A350-900XWB istresi megszakított felszállás vizsgájáról. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az eddigi egyetlen hivatalos fotó az Airbus A350-900XWB istresi megszakított felszállás vizsgájáról. (Fotó: Airbus)

Az MSN1, vagyis az egyes számú prototípusnak jutott feladatul, hogy bizonyítsa, az A350-900XWB a legkedvezőtlenebb körülmények között, maximális sebességről, hozzá maximális terheléssel is képes a futópályán maradni és biztonsággal megállni, ha arra szükség van.

A megszakított felszállás legdurvább szcenárióját idézve a típus elé a gépnek kopott állapotú fékekkel, a hajtómű reverzeinek segítsége nélkül kellett tudni megálljt parancsolni annak a 268.9 tonnának, amelyet az A350-900XWB lehetséges legnagyobb felszálló súlya képvisel. A sebesség, amelyről meg kellet tudni fogni ezt a hatalmas tömeget is igen tekintélyes, a berepülő pilóták 300 km/h fölé gyorsították a gépet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az A350XWB fékrendszere azonban az elvárásoknak megfelelően teljesített, ilyen forszírozott helyzetben is ellátta feladatát. A mozgási energia elnyelése azonban nem akármilyen terhelést rótt a fékekre, az Airbus meg is jegyzi, hogy 1400 Celsius fokosra hevülnek ilyenkor a tárcsák, ezért a megállást követően az abroncsok esetleges robbanását megelőzendő, az erre a célra fejlesztett biztonsági szelepeken keresztül a hő hatására azok automatikusan leeresztődnek. A futómű fékrendszerének ilyenkor még legalább 5 percen keresztül helyt kell állna, mialatt a repülőtéri tűzoltóosztagok kiérkeznek és megkezdik a szakszerű hűtést.


Amíg az Airbus további képeket, videókat nem közöl, itt a tavasszal Toulouse-ban előzetesen, nem maximális sebesség és súly terheléssel végzett megszakított felszállás próbája egy spotter videón.
(Forrás: GVA Spotter YouTube Csatorna)

Az A350XWB záróvizsgájának helyszínéül július 19-én a dél-franciaországi Istres légibázis szolgált, ahol a típus vizes futópálya tesztjeit is végezték korábban. Innentől – és ezért záróvizsga – már nincsenek hátra komolyabb, a típust drasztikus próbáknak alávető tesztek. A berepülési program a legutóbb szolgálatba állt, teljesen kiépített fedélzetű MSN5 prototípus útvonal teljesítő járatait kell hogy még elvégezze, de ott már aligha lesznek ijesztő, a típus határait feszegető repülési manőverek, felhevült-füstülő fékek, vagy éppen egy-hajtóműves le-, és felszállások.

A teljes zárás után a hatóságokon a sor, hogy az A350-900XWB forgalomba helyezéséhez szükséges típusengedélyeiket kiadják. Eddig egyébként 2250 repült óránál tart a program, amelyet mintegy 540 felszállással értek el a legelső, tavaly június 14-i szűzrepülés óta.

A típus indító légitársasága, a Qatar Airways lesz, amelynek nem kevesebb mint 43 darab A350-900XWB-re van érvényes rendelése, további 37 darab még hosszabb törzsű A350-1000XWB mellett.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!