Most már szinte biztos, hogy a Qatar Airways elsők között lesz az új generációs Boeing 777-9X típus üzemeltetője. A dohai légitársaság ugyanis a Farnborough légi szalon harmadik napján véglegesítette a tavaly Dubajban aláírt szándéknyilatkozatát, amelynek értelmében ettől kezdve fixen 50 darab és opciósan is további 50 darab, összesen tehát kereken 100 vadonatúj triplahetesre van szerződése az Akbar Al Baker vezetette vállalatnak.

Akbar Al Baker és Ray Conner Farnboroughban a 777-9X szerződés aláírásán. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Akbar Al Baker és Ray Conner Farnboroughban a 777-9X szerződés aláírásán.
(Fotó: Boeing Company)


Jó a hangulat: a Qatar Airways 50+50 777-X-re írt alá szerződést. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Jó a hangulat: a Qatar Airways 50+50 777-X-re írt alá szerződést. (Fotó: Boeing Company)


A Boeing 777-9X látványterve, kiegészítve egy 777F-fel, amelyből 4+4-et rendelt a Qatar. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing 777-9X látványterve, kiegészítve egy 777F-fel, amelyből 4+4-et rendelt a Qatar. (Forrás: Boeing Company)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Qatar Airways B777-9X látványterv. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Qatar Airways B777-9X látványterv.
(Forrás: Boeing Company)


...és még egy, másik szögből. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

…és még egy, másik szögből.
(Forrás: Boeing Company)

A Qatar Airways történetének ez az eddigi legnagyobb egyösszegű repülőgép rendelése, amennyiben a teljes 100 gépes Boeing 777-9X állományt vesszük alapul, ezért nem csoda, hogy a listaárakon számítva mintegy 37.7 milliárd dolláros szerződés aláírásakor maga Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója is jelen volt.

A tárgyalásokat záró ünnepélyes rendezvény ráadásul nemcsak a jövőbeni 777-esekre, hanem a jelenlegi széria teherszállító változatára szólóan is megállapodást szült, négy plusz négy 777F formájában, amely további 2.4 milliárd dollárt jelent, így már tehát kicsivel több mint 40 milliárdos gépbeszerzési volumenről lehet beszélni, amivel a Qatar Airways továbbra is előkelő helyet foglal az Öböl-menti három nagy elitjeinek csapatában.

De persze ez nemcsak a presztízsről szól, a Qatarnak valóban a 777-es a legfontosabb hosszú távú gépe, a flotta gerince – ahogy mondani szokás. A légitársaság 2007-től számít 777-es üzemeltetőnek, akkor érkezett meg ugyanis az első 777-300ER a flottába és a típus azonnal meggyőzte a katariakat. Előtte még úgy volt, hogy az A340-600-as lesz a befutó nagygépként, de a két-hajtóműves csúcstechnológiás Boeing hamar legyőzte az Airbus kevésbé hatékony négy-hajtóművesét. Olyannyira, hogy a Qatar vissza is lépett a további A340-esek átvételétől, ezért van mindössze négy darab a gépparkban.

Ami viszont a 777-eseket illeti, azokból már összesen 34 áll rendelkezésre, méghozzá kétféle típusváltozatban, a megnövelt hatótávú 300-as széria mellett, ott az extra nagy hatótáv teljesítményű 777-200LR is, amelyből 9 darab van. Azt pedig, hogy kiváltképp elégedett és továbbra is kulcsszerepet szán hosszú távú járatainak üzemeltetésben a 777-esnek a Qatar, mi sem jelzi jobban, mint hogy legutóbb tavaly júniusban, a párizsi légi szalonon további 9 darab 777-300ER-re szerződött. A légitársaság és a típuscsalád szoros kapcsolatát erősítő tényező volt már 2011-ben, hogy a századik Boeing gép, amit átvettek szintén egy 777-es, egész pontosan egy 777-200LR volt.

A szerdai megrendelésről szólva, amely a 777-9X, vagyis a következő 777-es generáció legnagyobb változatára érvényes tudni érdemes, hogy hatótávolsága több mint 8200 tengeri mérföldes (15185km) lesz és akár 400 utast is a fedélzetére vehet, amely egyedülálló a két-hajtóműves utasszállítók táborában. A Qatar az ő kabinkonfigurációját csak később ismerteti, de ez egy még fejlesztés alatt álló típus esetében egyáltalán nem meglepő politika.

A Boeing és a légitársaság sem árult el egyelőre szállítási dátumokat, megmaradtak az eddig is ismert gyártáskezdet 2017-es, valamint a szállítások, a forgalomba vezetés startjának 2020-as céldátum közlése mellett. Azt tehát még nem tudni, hogy a Qatar mikortól szeretne 777-9X-szel repülni, de mivel elsők között rendelt, bizonyára nem sokkal később kapja majd gépeit, mint a 777-9X-re legelső aláíró német Lufthansa.

Elkápráztatni az utasokat, avagy a 777-X fedélzete

A Boeing kétféle szériában, 777-8X és 777-9X készíti az új triplahetest. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing kétféle szériában, 777-8X és 777-9X készíti az új triplahetest.
(Fotó: Boeing Company)


Többek közt az új GE9X hajtóműveknek köszönhetően 12%-kal javul az üzemanyag fogyasztás. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Többek közt az új GE9X hajtóműveknek köszönhetően 12%-kal javul az üzemanyag fogyasztás. (Fotó: Boeing Company)


A szárnyfesztáv nagyobb lesz a jelenleginél, 71.8 méterre nő, de a reptereken felhajtott állapotban csak 64.8 méteres. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A szárnyfesztáv nagyobb lesz a jelenleginél, 71.8 méterre nő, de a reptereken felhajtott állapotban csak 64.8 méteres.
(Fotó: Boeing Company)


Látványterv a 777-X fedélzetéről. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Látványterv a 777-X fedélzetéről.
(Forrás: Boeing Company)


A 777-9X akár 400 utassal is felszállhat, hatótávja pedig 15185km. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A 777-9X akár 400 utassal is felszállhat, hatótávja pedig 15185km.
(Fotó: Boeing Company)


A Boeing szerint az ő 777-esük eleve extra-szélestörzsű, ahogy a konkurens Airbus hívja A350-esét, annál ugyanis mintegy 40 centivel szélesebb az amerikai gyártmány kabinja. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing szerint az ő 777-esük eleve extra-szélestörzsű, ahogy a konkurens Airbus hívja A350-esét, annál ugyanis mintegy 40 centivel szélesebb az amerikai gyártmány kabinja. (Fotó: Boeing Company)

A Boeing 777-es gépcsalád tágas fedélzete az utazóközönség körében manapság az egyik, ha nem a legkedveltebbek közé tartozik a szélestörzsű nagygépek között. Az új generációs 777-X széria kiváló alapokkal dolgozhat tehát, de természetesen mindig van mit továbbfejleszteni és korszerűsíteni. Ugyan a típus-specifikációk még nem véglegesek, de a 777-X külsejéről már egész sok mindent közölt eddig a Boeing. Tudható, hogy a szárnyfesztáv nagyobb lesz, sőt a kompozit szárnyak végeit a repülőtéri kategória besorolás megtartása érdekében felhajthatóvá teszik, aztán újak lesznek a hajtóművek és már azt is előrevetítették, hogy a kabin is megújul, de most, a héten zajló Farnborough forgatagát megragadva a Boeing újabb részletekkel állt elő a 777-X fedélzetét illetően.

A 2011-ben bevezetett 787-es Dreamliner annyi minden újat és látványosat hozott, hogy az oda koncentrált fejlesztésekből sok mindent nyerhet, de legalább húzhat példaként nemcsak a Boeing, hanem akár a többi repülőgépgyár is. Az amerikai gyártó méltán büszke a Dreamliner kabin szolgáltatási vívmányaira, sok olyan technológia került a polgári repülésbe általa, amely addig csak a luxus számba menő magángépeken, vagy egyáltalán nem volt elérhető.

A Boeing ezért a 777-X fedélzetét is bevallottan sok mindenben a 787-estől inspiráltan kreálja tovább, vagy ha tetszik újra, hiszen az „X-es” triplahetesek akár új típuscsaládként is megjelenhetnek majd, ha a vezetőség úgy dönt, de lássuk a részleteket azzal az előrevetítéssel, hogy idézzük Dennis Eng, a 777X program enteriőr felelős igazgatójának szavait, amelyek szerint a 777-X újraértelmezi a repülés élményét. Az összes belső jellemző, amelyeket az új 777-esekbe dolgoznak és fejlesztenek együttesen, egy csomagba hangoltan fognak egy egészen új és izgalmas utazási élményt szolgáltatni.

Az egyik legfontosabb újítás, amely a Dreamlinertől öröklődik és a hosszú távú járatok esetében valóban nagy kényelmet szolgáltat az utasok közérzete számára, az alacsonyabb magasságnak megfelelő kabinnyomás, amely kb. 6000 láb, vagyis mintegy 1830 méternek beillően tartja a kabinban helyet foglalókat, szemben a jelenleg megszokott 8000 lábbal. A légkondicionálással összefüggően, az ezekért felelős, ugyancsak a 787-eshez hasonló új rendszereknek köszönhetően tisztább lesz a levegő minősége és magasabb a kabin páratartalma. Így még inkább elviselhetők az emberi szervezet számára a több, akár jócskán tíz óra fölé hajló menetidejű utak.

Mivel mindenki szeret többet látni és minél több fénnyel érintkezni a repülőgépgyárak is teret engednek az efféle trendnek, s igyekeznek nagyobbítani a kabin ablakait, amelyben szintén a 787-es volt legutóbb a pionír. A 777-X ablakai 15%-kal lesznek nagyobbak, mint a kategória versenytársaié és ugyancsak fontos ígéret, hogy olyan pozícióban lesznek elhelyezve, amelyben az utasok többsége számára szemmagasságba kerül a kilátás, és nem lefelé nézve kell tekinteni a külvilágra, egyúttal pedig a fény is hatékonyabban áramolhat majd a kabinba.

Természetesen a mesterséges fényről is gondoskodva, a teljes kabin új generációs LED világítást kap, amely jobb fényerőt biztosít az utasnak. A változtatható, a légitársaságok arculatához igazítható színvilágból és energiatakarékos tulajdonságokból pedig az üzemeltetők húzhatnak hasznot.

A 777-X fedélzete továbbá csendesebb is lesz, amelyet több megoldás is segít, mint például maguk az új, nagy kétáramúsági fokú General Electric GE9X hajtóművek, de azok gondolái és nem utolsó sorban a korszerűsített kabinszigetelés is nagyban hozzájárul a halkabb, az utas számára nyugodtabb és pihentetőbb üzemhez, akárcsak a nagyobb számban, dupla annyi elhelyezett levegőfúvóka, amelyek így alacsonyabb sebességgel és vele kevesebb zajjal jutatják majd a tiszta levegőt az utastérbe.

Ezek egyelőre csak kóstoló előzetesei a 777-X kabinjának, a Boeing leszögezte, még javában dolgoznak a terveken és további fejlesztéseket szeretnének a kitűzött cél, az utazóközönség elkápráztatása érdekében.


A Boeing Commercial Airplanes rövid, hangtalan bemutatója a 777-X gépcsalád fedélzeti koncepciójáról.
(Forrás: AIRportalVideo YouTube Csatorna)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!