Nagy számokhoz, jelentős mérföldkövekhez érkeztek a minap mind az európai Airbus, mind az amerikai Boeing repülőgépgyár a legnépszerűbb, keskenytörzsű típuscsaládjaikkal. Rentonban az ötezredik Next Generation 737-es kigördülését, míg Toulouse-ban a háromezredik A320neo-ra jegyzett fix rendelést ünnepelték a konkurens gyártók.

Az ötezredik Boeing 737NG, egy C-40A. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az ötezredik Boeing 737NG, egy C-40A.
(Fotó: Boeing Company)


Az Air Algérie megrendeléséhez készített Boeing rendering jól szemlélteti a 737-700C sokoldalúságát. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az Air Algérie megrendeléséhez készített Boeing rendering jól szemlélteti a 737-700C sokoldalúságát. (Fotó: Boeing Company)


Az A320neo prototípusa július 1-jén gördült ki, és már első felszállására készül, amely őszre várható. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A320neo prototípusa július 1-jén gördült ki, és már első felszállására készül, amely őszre várható. (Fotó: Airbus)


A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A 737 MAX-család első tagja a MAX-8 lesz. A tervek szerint 2017-től vezetik forgalomba, míg az A320neo-t már 2015-ben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A 737 MAX-család első tagja a MAX-8 lesz. A tervek szerint 2017-től vezetik forgalomba, míg az A320neo-t már 2015-ben.
(Fotó: Boeing Company)


Az SMBC lízingvállalat óriásrendelése billentette át az A320neo programot a háromezres szám fölé. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az SMBC lízingvállalat óriásrendelése billentette át az A320neo programot a háromezres szám fölé. (Fotó: Airbus)


Az A320neo kétféle hajtóművel, míg a 737 MAX csak eggyel rendelhető. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A320neo kétféle hajtóművel, míg a 737 MAX csak eggyel rendelhető. (Fotó: Airbus)

A Boeing nemrég, áprilisban adott hírt róla, hogy a nyolcezredik 737-esét adta át üzemeltetője, történetesen az amerikai United Airlines számára. Csakhogy ebben a grandiózus számban a teljes gépcsalád szerepel, beleértve a korai, a Classic és a Next Generation (NG) szériákat is.

Most azonban a jelenleg gyártásban lévő NG-családnak szól az ünnep, mivel az ötezredik példány került ki a rentoni szerelőcsarnokból. A konkrét gép egy 737-700C, vagyis Convertible változatú C-40A, amely az amerikai haditengerészet szállítógépeként fog rövidesen szolgálatba állni.

A 737-700C programja annak idején 1997 szeptemberében indult, amikor az Amerikai Egyesült Államok haditengerészete két darab ilyen, általuk aztán C-40 Clippernek nevezett típusra írt alá megrendelési szerződést. Az NG 700-as szériájának ezen változata utasszállítóként akár 140 főt is fedélzetére vehet, de ha az üzemeltetőnek a cargo kapacitásra van szüksége, akkor 18.2 tonnányi rakományt is képes levegőbe emelni a típus, miközben az előbbi verzióban 6080, utóbbiban 5555 kilométer a hatótáv teljesítménye a Boeing katalógus adatai szerint.

Beverly Wyse, a Boeing 737-es programjának igazgatója elmondta, az hogy az ötezredik NG éppen egy ilyen speciális kiadás jól bizonyítja, hogy a típuscsalád mennyire népszerű nemcsak a kereskedelmi, hanem a katonai ügyfeleik körében egyaránt. A Boeing egyébként a 737-es alapjain alapvetően háromféle katonai célú modellt gyárt, kettőt a 737-700-as és egyet a még nagyobb, 737-800-as platformján, így állnak rendelkezésre a C-40 Clipper mellett még a légtérellenőrző AEW&C (Airborne Early Warning and Control), valamint a P-8 Poseidon többcélú tengerészeti típusai is.

A Boeingnek eddig összesen 6804 darab Next Generation 737-esre sikerült rendelést szereznie, de ehhez máris hozzá kell adni azt a két, éppen a 737-700C változatra befutott szerződést, amelyet az Air Algérie jelentett be ma Farnboroughban, a légi szalonon. Ami pedig a legújabb generációt, a várhatóan 2017-től forgalomba kerülő MAX-családot illeti, arra 2109 darab rendelés érkezett.

A320neo: túl a háromezren

A rendelkezésre álló számok szerint mindez azt jelenti, hogy az Airbus A320-as újabb generációja 981 darabos előnyben fut a 737 MAX-hez képest. Az európai gyártó ugyanis örömmel jelentette, átlépték a háromezres határt és immáron összesen 3090 darab új hajtómű opciós, vagyis NEO-szériára van véglegesített rendelésük 57 ügyféltől. Azt, hogy a rendelésszám háromezer fölé került az SMBC Aviation Capital lízingcég 110 darabos A320neo vásárlásának köszönheti az Airbus. Ez a szerződés volt, amely Farnboroughban átlendítette a háromezren az A320neo-t.

A két gyártó közötti mennyiség különbségnél viszont azt is látni kell, az Airbus már 2010 decemberében elindította az A320neo programot, míg a Boeing csak később, 2011 augusztusában startolt el a 737 MAX-szel. Ugyanakkor korántsem véletlen a dicsekvés, hiszen egyértelmű, nagy a verseny. A Boeing legfrissebb, a következő két évtizedre szóló előrejelzése szerint minden kategória közül a legtöbbre, mintegy 25680 darab keskenytörzsű gépre lesz igénye a légitársaságoknak, és nyilvánvalóan ebből mindenki a maga javára szeretne nagyobb szeletet hasítani.

A Boeing azonban egyelőre nem elégedetlen. Közlésük szerint korábban egyetlen típusuk sem szerzett a program indítástól számítva ilyen gyorsan ekkora rendelésállományt, mint a 737 MAX. A Boeing állítja, amióta gépük felkerült a kínálati listákra a szerződések több mint felére tudott szert tenni az A320neo-val szemben. Mire az Airbus válasza, az A320neo így is kategóriájának 60%-át uralja piaci részesedésben. Ebből is jól látszik, dúl a kommunikációs párbaj, a gazdaságossági, költséghatékonysági és technológiai vívmány ígéretekről most nem is beszélve. Nem hiába, megint csak a Boeing tanulmányát idézve, 2560 milliárd dolláros piacról van szó!

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!