Egy újabb jóváhagyott képességgel egészítette ki a Szuhoj Superjet 100-as típusengedélyét az orosz légügyi hatóság. A berepülési program sikeres elvégzése óta az SSJ-100-as legkevesebb 30 méter széles futópályákra is jogosítottá vált leszállni, és végre megvan az ICAO CAT III/A minősítés is!

Az orosz repülőgépgyár idén februárban állt neki a tanúsító eljárásnak, amelyet két Superjettel folytattak egy hónapon át, márciusig bezárólag. A programnak két fő szintje volt, első körben szimulátoron végeztek le-, és felszállási gyakorlatokat, majd ezek után következett az éles vizsgasor.

Az egyik gép a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren, míg a másik a csehországi Karlovy Varyban vitte véghez az előírt próbákat, utóbbi légikikötő azért volt ideális, mert ott éppen 30 méter széles a futópálya. A különféle meghibásodásokat előidéző, megszakított felszállást is magába foglaló tesztek sikeresen zárultak, a Superjet a kiegészítő típusengedély jóváhagyásával ezentúl ilyen infrastrukturális körülmények közepette is biztonsággal képes működni.

Mindezt bárminemű átalakítás, a repülésirányító rendszerek módosítása nélkül sikerült elérni, így nemcsak az új, hanem a már forgalomban lévő gépekre is érvényes az engedély, amivel a Szuhoj gyár igyekezett kiszélesíteni az SSJ-100-as igénybe vehető repülőtereinek körét.

Biztonságos landolás már ICAO CAT III/A szerint is

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Legalább ilyen, ha nem fontosabb eredmény a Superjet programjában, hogy a típus végre megszerezte az ICAO, vagyis a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet CAT III/A minősítését. A Szuhoj összesen három SSJ-100-asával 2011 novemberétől folytatta, egészen tavaly decemberig a berepülést, mire az orosz hatóságok idén júniusban papírforma szerint is megadták az engedélyt.

A Superjet bevezetése ezen kategória szerinti megközelítési, illetőleg leszállási struktúrába fontos célja volt a programnak. A landolás biztonságának növelése, azzal hogy a típus kedvezőtlenebb időjárási feltételek közepette is alkalmazhatóvá vált, az értékesítésben is előnyöket hozhat.

Az ICAO CAT III/A-ról röviden

A műszeres leszállító rendszer, vagyis az Instrument Landing System (ILS) azon kategóriája, amely igen rossz látási viszonyok közepette is lehetővé teszi a biztonságos landolást. Az ILS-kategóriák két legfontosabb adata az elhatározási magasság minimuma (decision height) és a futópálya melletti vízszintes látótávolság (runway visual range).

A CAT III/A eljárással kevesebb, mint 30 méterig (100ft) is süllyedhet a repülőgép a műszerek alapján. Amennyiben ilyen magasságban, kevesebb, mint 200 méteres (700ft) vízszintes látótávolságnál is látható a futópálya, a leszállás végrehajtható; amennyiben annyira rosszak a látási viszonyok, hogy még így sem látható a futópálya, a leszállást meg kell szakítani és át kell startolni.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!