Óriási üzletet kötött egymással az Emirates és a Boeing repülőgépgyár. A dubaji légitársaság véglegesítette ugyanis azt a 150 darab új generációs 777-X típusra szóló vásárlási előszerződését, amelyet még tavaly írt alá a dubaji légi szalonon, a listaárakon számítva mintegy 56 milliárd dollár értékben.

A lezárt megrendelés értelmében az Emirates, amely egyébként is a világ legnagyobb Boeing 777-es üzemeltetője, a 777-X gépcsalád mindkét változatából foglalt magának.

A jelenlegi 777-200LR alapjaira épülő 777-8X-ből 35 darabra, míg a sikerszéria 777-300ER-ből továbbfejlesztett 777-9X-re 115 példányra tart fix igényt a dubaji légitársaság, de ha ez nem lesz elég, további ötven 777-X-re opciós jogot is kötöttek, hogy kellő ütemben juthassanak következő gépekhez. Egyébiránt így már összességében 75 milliárdos üzletről lehet beszélni.

Mindez azt jelenti, hogy az Emirates felé összesen 208 darab 777-esre van a Boeingnek szállítási kötelezettsége, amennyiben hozzá adjuk azokat is, amelyek még a most futó triplahetes modellekre szólnak. Igazán szilárd bizalom ez a típuscsalád iránt, amelyből 138 darab már most is járatokat teljesít szerte a világban, összekötve Dubajt a legtöbb nagyvárossal.

A 777-X program egyik, ha nem a legnagyobb szószólója és pártolójaként az Emirates 2020-tól készül flottájába venni az első új generációs 777-eseket. A Boeingnek addig még sok mindent kell előkészítenie, véglegesíteni kell a koncepciót, le kell zárni a típus fejlesztését, hogy az 2017-ben átadható legyen a gyártási folyamatnak, és megkezdődhessen a prototípus végszerelése, amelyet a berepülési-, és a hatósági tanúsító program követ majd.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A végeredmény pedig egy csúcsmodern, nagyteljesítményű két-hajtóműves utasszállító lesz, amely a legkorszerűbb technológiákat vonultatja fel, többek közt a szuperhatékony General Electric GE9X hajtóművel, újratervezett, az eddigieknél is nagyobb fesztávú, felhajtható végű kompozit szárnnyal, Dreamliner alapú, nagyképernyős pilótafülkével és átdolgozott, tovább finomított kabinbelsővel.

A legjobb két-hajtóműves nagygép

Boeing 777-9X és 777-8X együtt, egy látványterven. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 777-9X és 777-8X együtt, egy látványterven. (Forrás: Boeing Company)

A gyáriak szava szerint a 777-9X tizenkettő, míg a 777-8X öt százalékkal lesz üzemanyag takarékosabb, mint hasonló méretű piaci vetélytársaik. Miközben előbbi 15185, utóbbi pedig még hosszabb, 17220 kilométeres útvonalak teljesítésére lesz képes.

Az eddig közölt katalógus adatok alapján a 8X mintegy 350, míg a 9X akár 400 utast is fedélzetére vehet, úgy hogy a kabint a Dreamliner ihlette belsővel építik, nagyobb ablakokat, LED világításrendszert és szélesebb térérzetet hozva a hosszú távú járatokat repülő utasoknak.

A Boeing nem ígér kevesebbet mint, hogy a 777X lesz a világ legnagyobb és leggazdaságosabb két-hajtóműves szélestörzsűje, amelynek nagyobbik, 9X változatára egyelőre nem is született válasz a konkurencia részéről. A 777-8X az Airbus A350-1000XWB térfelén tör utat magának, de a hosszabb törzsű, még nagyobb utasbefogadó képességű 9X-re nincs válasz, az Airbus még nem döntött lesz-e 1100XWB.

S, ha már döntés, akkor érdemes azt is megjegyezni, a Boeing azzal is nyomatékosítani kívánja az újdonság erejét, hogy a 777-X egyelőre csak fejlesztési kódnév, akárcsak annak idején a 7E7 esetében, amelyből a 787-es lett. Az új generációs változatok hivatalos elnevezéseit tehát csak később adja meg az amerikai gyáróriás.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!