Megkapta vadonatúj Pratt&Whitney hajtóműveit és a festése is elkészült, így a mai napon ünnepélyesen kigördítette az Airbus az A320neo prototípusát. Most a gurulópróbák és a felkészülés újabb szakasza következik, hogy szeptemberben megtörténhessen a várva-várt első felszállás.

Új fejezet nyílt az Airbus keskenytörzsű sikertípusának, az 1988 óta forgalomban lévő A320-as történetében. Kigördült ugyanis a legújabb generáció, a légitársaságok elvárásait követve a költséghatékonyság jegyében továbbfejlesztett, legkevesebb 15%-os kerozin fogyasztási előnyt ígérő NEO-széria prototípusa.

Az európai repülőgépgyár március 17-én állt neki a toulouse-i végszerelő üzemben az A320neo proto-példányának végszereléséhez és május elején máris arról adhattunk hírt, hogy szerkezetkész a gép, már csak a hajtóműveire és külső festésére vár. Aztán a Pratt&Whitney leszállította a reduktoros PW1100G hajtóműveket, megtörtént a házasítás és festést is kapott az egyébként MSN6101-es gyári számú A320-as. Az Airbus nem kezdte elölről a számozást, az A320neo ilyen értelemben folytonos, sőt büszkén vállalt az elődmodellel, amelyből bizony már több mint hatezer darab talált gazdára.

Az A320neo, vagyis az új hajtómű opciókkal kínált A320-as első ránézésre szinte nem is különbözik a jelenleg futó szériától, pláne hogy az Airbus javában kínálja hozzá a sharklet szárnyvég-technológiát, amely a Neo-n már alapfelszereltség ugyan, de újdonság erejével így aligha hat. Annál inkább kell viszont észre venni az új festést és a 2.1 méter átmérőjű hajtóműveket, amelyek azért vonzzák a tekintetet, legalábbis ami a prototípust illeti, hiszen a légitársasági példányokon bizonyára nem lesznek méteres Neo-feliratok.

Nyolc prototípust épít az Airbus

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A legelső gép természetesen még korántsem utasülésekkel és különféle kényelmi berendezésekkel van ellátva a fedélzetén. Ahogy azt kell, mérőműszerek és számítógépek sora várja a földi, aztán repülési próbákat, amikből lesz bőven, végig kell menni minden rendszeren, ahhoz hogy a legfontosabb légügyi hatóságok jóváhagyják, s az A320neo forgalomba kerülhessen.

Ahogy az az A350XWB programja kapcsán részletesen bemutatásra került, a fagyos tesztektől a forrókig, a vizes próbáktól a magas hegyiekig, az A320neo-nak is mindenben bizonyítania kell, megbízhatóan és biztonságosan kész az utasok szállítására. Az Airbus összesen 8 prototípust épít a berepülési programhoz, már csak azért is, mert itt egy egész gépcsaládot kell vizsgáztatni: két A320neo mellett egy A319neo és egy A321neo lesz, mindezekből pedig még egy másik ugyanekkora flotta, CFM International LEAP-1A hajtóművel, így jön ki a nyolc gép.

A nyár hátralévő részében az Airbus a gurulási teszteket kiegészítve megkezdi a felkészülést a szűzrepülésre, amelyet szeptemberben terveznek végrehajtani, hogy elérhető legyen a 2015 negyedik negyedévére időzített forgalomba bocsátás.

Addig persze még nagyon sok a munka. Az MSN6101-es feladata lesz az alapvető repülésirányítási rendszerek, a hajtóművek és az időjárással, hőmérsékleti viszonyokkal összefüggő tesztek elvégzése. Utána a második, ugyancsak Pratt&Whitney hajtóművel szerelt gép, amely várhatóan még idén csatlakozik a flottához már könnyebb fedélzeti adatrögzítő tömeget kap, és a zajterhelési, a különböző rendszer megbízhatósági próbák és nem utolsó sorban az ETOPS vizsga teljesítője lesz.

Az Airbus 2010-ben indította az A320neo családot, a gyárnak azóta több mint 50 légitársaságtól közel 2700 megrendelést sikerült begyűjtenie a háromféle (A319neo, A320neo és A321neo) verzióban megvehető szériára. Annak, aki egy ilyen gépet szeretne a listaárak alapján 102.8 millió dollárt kell fizetnie, ennyibe került most egy A320neo.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!