A pilóták hibája és a repülőgép automata rendszereinek bonyolultsága okozta a dél-koreai Asiana Airlines légitársaság 214-es járatának tavaly július 6-i San Franciscóban bekövetkezett balesetét – állapította meg a kedden nyilvánosságra hozott jelentésében az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB).

Az Asiana Boeing 777-esének több 307 utasa közül hárman életüket vesztették és csaknem 200-an megsérültek, közülük 49-en súlyosan. Az Egyesült Államokban az ezt megelőző öt év során nem történt halálos légi baleset.

A pilóták hibáztak a futópálya megközelítésénél egyebek között azzal, hogy véletlenül kikapcsolták gép repülési sebességvezérlőjét. A gépet irányító három pilóta összesen 20-30 különböző súlyosságú hibát ejtett. Az általuk vezetett utasszállító túlságosan lassan és túl alacsonyan közelített a leszállópályához.

Az NTSB ugyanakkor azt is megállapította, hogy a szerencsétlenséghez hozzájárult a gép tolóerő-automatájának és automatikus repülésvezérlőjének bonyolultsága is. A Boeing repülőgépgyár által a légitársaságok számára biztosított anyagokból emellett nem derül ki, hogy a tolóerő-automata milyen körülmények között nem biztosítja automatikusan a sebességet.

A 18 éve rendszerbe állított Boeing 777-es a világ egyik legnépszerűbb utasszállító repülőgépe. A tavalyi szerencsétlenségig a géppel egyetlen halálos baleset sem történt. Chris Hart, az NTSB ügyvezető elnöke szerint a baleset rávilágított egy olyan problémára, amely világszerte régóta aggasztja a repülés szabályozásával foglalkozó szakembereket. Nevezetesen arra, hogy az egyre bonyolultabbá váló automatikus vezérlőrendszerek, amelyeket éppen a biztonság megerősítésére fejlesztettek ki, új hibalehetőségeket teremtenek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hart szerint az Asiana pilótái túlságosan megbíztak az olyan automatizált rendszerekben, amelyek működését nem értették teljes mértékben.

Az NTSB-jelentés elmarasztalta a dél-koreai pilótaképzést is. Az Asiana Airlines közölte, hogy pilótáinak felkészítésében már bevezette az NTSB javasolta változásokat. A légitársaság egyetértett a hatóságnak a tolóerő-automata és a robotpilóta bonyolultságára vonatkozó megállapításaival.

A Boeing viszont elutasította azt a következtetést, hogy a 777-es automatizált rendszerei hozzájárultak a balesethez, rámutatva, hogy ez a repülőgép-típus több mint 200 millió órányi repülés és több mint 55 millió leszállás közben nem szenvedett balesetet. A berendezések az Asiana gépének esetében is rendeltetésszerűen működtek.

Az NTSB 27 javaslatot terjesztett elő a hasonló balesetek jövőbeni elkerülése érdekében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!