Csaknem negyedrészben Japán készíti majd az új generációs Boeing 777-es alkotóelemeit annak a megállapodásnak az eredményeképp, amely az amerikai repülőgépgyár és a Japan Aircraft Industries (JAI), illetőleg a Japan Aircraft Development Corporation (JADC) között jött létre a héten.
A General Electric a 777-X program hajtóműgyártó partnere
A szerződés értelmében öt vállalat, a Mitsubishi Heavy Industries, a Kawasaki Heavy Industries, a Fuji Heavy Industries, a ShinMaywa Industries és az NIPPI Corporation lesznek a Boeing 777-X legfontosabb japán beszállítói, amelyek egy-egy gép elkészültében mintegy 21%-ban vesznek részt az általuk készített alkotóelemek és alkatrészek gyártásával.
A japán partnerek fogják ugyanis a Boeing végszerelősoraira küldeni a törzsszekció egyes darabjait, a szárnyközép részt, a túlnyomásos kabin válaszfalait, a főfutók aknáit, az utas-, valamint a cargo ajtókat, a szárnymechanizációs elemeket és a szárny-törzs hónaljlemezeit is.
Ezzel a bejelentéssel a 777-X gépcsalád beszállítói hálózata jelentős bővülést ért el, eddig ugyanis csak a kizárólagos hajtóműgyártó-partner, a General Electric és a futóműveket készítő Héroux-Devtek voltak ismertek.
A Boeing egyébként csaknem fél évszázada dolgozik együtt japán gyártókkal, a 737NG és MAX, a 747-es, 767-es, 777-es és a 787-es programok után immáron a 777-X is csatlakozik a sorba, amivel még tovább növekszik a két fél közötti kereskedelmi forgalom. Az amerikai gyár az elmúlt évben, 2013-ban több mint 4 milliárd dollárt költött a távol-keleti szigetországban, folytonos rendeléseivel munkavállalók tízezreinek megélhetőségéhez is hozzájárulva.
A jelenlegi 777-esek méreteit is túlszárnyaló 777-X gépcsalád kétféle típusváltozatban fog készülni, a 777-8X és a még hosszabb törzsű 777-9X kivitelekben, előbbinek az Ethihad Airways, míg utóbbinak a Lufthansa az indító légitársasága. A gyártást 2017-ben tervezi a Boeing megkezdeni, hogy aztán a prototípusok elkészültével, majd a berepülési program végeztével 2020-ban sorra kerülhessenek az első átadások is.