Már idén nyáron megkezdheti működését a Pan American Airways, amely a flottát alkotó típus kiválasztásán is átesett. A kezdeti időszakban Boeing 737-800-as repülőgépekkel kíván indulni a legendás légitársaság nevére hajazó vállalat.
A Pan American március végén kezdte meg a tárgyalásokat egy eddig meg nem nevezett lízingcéggel, amely a start-up vállalat növekedési stratégiájának támogatására megfelelő piaci helyzettel rendelkezhet. A szándéknyilatkozat aláírása már április elején megtörtént, azonban az adásvételi szerződés megkötésére akkor kerül sor, amint a repülőgépek átadásra készen állnak.
A légifuvarozó közleménye szerint az amerikai légiközlekedés fénykorában ismert szolgáltatást kívánják a leendő utasok számára elérhetővé tenni, amely az ígéretek szerint egy új, XXI. századi üzleti modell részeként valósulhat meg a nyári indulást követően.
A munkaerő-felvétel már április második hetében kezdetét vette, így légi-utaskísérők és pilóták jelentkezését is várja már az atlantai székhelyű Pan American, amely a megfelelő felületeken is álláshirdetésekkel kívánja elérni a leendő alkalmazottakat.
Korábban is próbálkoztak a Pan Am feltámasztásával
Nem ez az első kezdeményezés, amely az 1927 és 1991 között üzemelt óriásvállalat reinkarnációját kívánja megvalósítani. 1996-ban egy befektetői csoport – köztünk Charles Cobb volt izlandi nagykövet – vásárolta meg az időközben több kezet megjárt névhasználati jogot, így szeptemberben egy Airbus A300-as, Clipper Fair Wind névre keresztelt repülőgéppel kezdhette meg működését a Miamiban székelő Pan Am II. A vállalat célja volt, hogy alacsony árú szolgáltatást nyújtsanak a nagyobb USA-beli és karibi városok között repülni kívánó utasok számára.
1997 szeptemberében a Pan Am Corporation, amely a Pan Am II-t birtokolta, felvásárolta a Carnival Air Lines-t, azonban ez a lépés igencsak félresikerült. A hirtelen növekedés és a gazdasági problémák miatt hamar megásta a sírját a légifuvarozó, így közel két éves működés után, 1998 februárjában csődbe ment mind a Pan Am II, mind a Carnival Air Lines is, még azelőtt, hogy az összeolvadás befejeződhetett volna.
Nem maradt sokáig Pan Am nélkül az amerikai légipiac, ugyanis még ebben az évben értékesítették a jogokat a New Hampshire-ben székelő Guilford Transportation Industries vasúti vállalkozásnak. A Pan Am III becenevű légitársaság 1998. június 29-én alakult meg, majd 1999. október 7-én kezdte meg menetrendszerinti üzemelését hét darab Boeing 727 repülőgépből álló gépparkkal.
Az induláskor kilenc célállomás szerepelt a menetrendben New England és Florida államba, valamint a kanadai tengeri tartományok és Puerto Rico irányába. A stratégia szerint inkább másodlagos, olcsóbb költségű repülőterekre közlekedett a vállalat, így az Orlando nemzetközi repülőtér helyett a közel 50 kilométerre található Orlando Sanford légikikötő szolgált a Pan Am III desztinációjaként.
Öt évnyi közlekedés után 2004. november 1-jén megszüntette a Pan American Airways-t a Guilford, azonban az üzemeltetést a Boston-Maine Airways leányvállalat vette át, amely 2005. február 17-én Pan Am Clipper Connection névvel folytatta a szolgálatot. 2006-ban a Guilford Pan Am Systems-re keresztelte át magát, valamint a vasúti ágazat megkapta a Pan Am Railways nevet. Ez a második Pan Am-reinkarnáció 2008. február 29-éig élt.