A hónap végén részlegesen ugyan, de végre megkezdi működését Doha új nemzetközi repülőtere, a Hamad. Az április 30-i nyitásra tíz légitársaság kapott engedélyt, amelyek elsőként üzemeltethetik innen járataikat. A nemzeti légitársaság, a Qatar Airways várhatóan csak egy hónappal később, május végétől települ át az új légikikötőbe.

Immáron a Katari Polgári Légiközlekedési Hatóság (QCAA – Qatar Civil Aviation Authority) hivatalosan is bejelentette, április 30-án megkezdi működését a Hamad nemzetközi repülőtér. Az építési szakaszban, de sokszor még most is csak új dohai reptérnek nevezett légikikötő többszöri késedelmek, elhúzódó átadási procedúrák után tíz légitársasággal kezdi meg működését.

A katari légügyi hatóság a Biman Bangladesh Airlines, a FlyDubai, az Air Arabia, az Iran Air, az Air India Express, a Yemenia, a Pakistan International Airlines, a Nepal Airlines, a Syrian Airlines és a Pegasus Airlines számára adott engedélyt, hogy a nyitást követően már a Hamadról üzemeltethessék járataikat. A Qatar Airways a jelenlegi hírek szerint május 27-től kezdheti meg itteni működését, de a teljes áttelepülés várhatóan csak az év végére valósul meg.

A sorolt légitársaságok közül a legkorábbi időpontra, április 30-ra eddig az Air India Express jelzett vissza, amely már kész az új reptérről való működésre. A Biman Bangladesh járata május 2-án, a Pakistan International Airlinesé két nappal később landol először a Hamadon – derült ki a légitársaságok képviseletvezetőinek tájékoztatásaiból.

Egyelőre csak egy futópályával…

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jelenleg működő dohai repülőtértől mindössze 4-5 kilométerre fekvő, nagyrészt az Öbölből nyert területre épített Hamad eleinte mintegy 32 járatot kezel majd napi szinten. Ezekhez a „B” utasforgalmi szárnyat nyitják meg, amelynek egyébként kapui közül kettő teljes Airbus A380-as kompatibilitásra lett tervezve.

A két futópálya közül egyelőre viszont csak egy lesz nyitva, a hosszabbikat (4850m) használhatják majd a légitársaságok és a légiforgalmi irányítás számára a repülőtér irányítótornya is működésbe lép, mint ahogy az utazóközönség számára a Hamad parkolóinak egy része is, valamint az átmeneti, kettős üzemű időszakban az átszálló utasok számára rendszeres busztranszfer is rendelkezésre áll a repterek között, de már taxi-, illetőleg limuzin szolgáltatás is elérhető lesz.


A dohai repülőtér 2013-ban 23 milliós utasforgalmat bonyolított. A terjeszkedés, a kapacitások bővítése valamint a szolgáltatási színvonal emelése érdekében, ahhoz hogy ezt a forgalmi mértéket fenntarthatóan növelni lehessen egyre égetőbb szüksége van Dohának az új, korszerűbb nemzetközi repülőtérre, amelynek éves utasforgalmát az első évében már 30 milliósra becsülik, s mire minden szegletét átadhatják, a remények szerint 2015-ben, addigra már 50 milliós nagyságrendet is kezelhet.

A késedelmek pontos okát nem lehet tudni, hatósági-biztonsági jóváhagyások, adminisztrációs procedúrákról már lehetett hallani, de a valós okot talán soha nem fogják közölni, már csak presztízsből sem. Inkább van szó arról, hogy innen közlekednek majd az A380-asok és immáron végre utashídakon keresztül is lehet a gépekbe boardingolni, merthogy ezek egyikére sem képes az aktuálisan futó reptér.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!