Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett az amerikai Boeing repülőgépgyár, átadásra került ugyanis a kiváltképp népszerű és jól bevált 737-es gépcsalád 8000. legyártott példánya, egy megnövelt hatótávú 900-as széria, amelynek üzemeltetője a United Airlines.

A Boeing már csak azért is felettébb büszke erre, mert nincs más kereskedelmi típus a palettán, sem a saját, sem más gyártó kínálatában, amely ekkora gyártási példányszámnál tartana. A 737-es sztorinak ráadásul korántsincs vége, hiszen további mintegy 3700 gépre van beérkezett rendelés, amelyből majdnem kétezer, pontosan 1934 gép már az újabb MAX-szériára érvényes.

A Boeing legfőbb konkurense, az európai Airbus idén márciusban szállította 6000. A320-asát, amely a 737-es közvetlen vetélytársa a piacon, ezért állíthatja az amerikai gyáróriás, hogy más még nem ért el ide. Noha meg kell jegyezni, a 737-es család gyökerei 1968-ig nyúlnak vissza, s már 46 éve van forgalomban, míg az Airbus sikermodellje csak 1988-ban került bevezetésre és 26 év alatt jutott el a hatezres szintre.

Boeing 737 mérföldkövek

Az első ezres példányszámot 1983-ban érte el a Boeing, amikor decemberben a Delta Air Lines vehette át legújabb 737-200-as típusát. Ez után 1991 februárjában következett a 2000. 737-es átadása, egy 737-500-assal a Lufthansa számára, majd a 3000. 1998 februárjában, egy 737-400-as az Alaska Airlinesnak.

Az Air Algérie jegyzi a 4000. 737-est, ebben a sorban először a Next Generation szériából, egy 800-ast, amelyet 2001 júniusában vettek át, majd 2006 februárjában következett az 5000., egy 737-700-as, amely a Southwest Airlines üzemeltetésébe került. A 6000. 737-es egy 800-as volt 2009. áprilisi átadással a Norwegian Air Shuttle számára, és 2011 decemberében következett a 7000. 737-es megünneplése, egy 800-asé, amely a flydubai flottáját gazdagította.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A nyolcezredik Boeing 737, egy 737-900ER, amely N68821 lajstrommal kezdi meg szolgálatát a United Airlines flottájában. Ez a típusváltozat a Next Generation család legnagyobb tagja, törzse 42.1 méter hosszú, sűrű egyosztályos elrendezésben akár 215 utast is képes fedélzetére venni, de a hagyományos kétosztályos kialakításban is 180 főre székezhető, miközben hatótáv teljesítménye 5990 kilométeres útvonalak teljesítésére is képessé teszi, amihez a wingletek is hozzásegítik.

A nyolcezredik Boeing 737-es, egy 900ER a United Airlines színeiben. (Fotó: Boeing Company)


Az első megnövelt hatótávú 737-900ER (Extended Range) annak idején, 2007 áprilisában az indonéziai Lion Airnél állt szolgálatba. A Boeingnek 5 évvel később, 2012-ben sikerült elérni az ötszázas értékesítési darabszámot az egyébként listaáron 96.1 millió dollárba kerülő típusváltozatból (ami 5.6 millióval drágább, mint egy 737-800-as). Annak a megrendelőnek viszont, amely már az újabb generációs változatot szeretné, 13.8 millióval többet, 109.9 milliót kell fizetnie egy 737 MAX-9-esért.

Ami pedig a United – Boeing páros közös múltját illeti, a légitársaság a repülőgépgyár egyik legrégebbi ügyfele, kapcsolataik a 737-es típus tekintetében is messzire, méghozzá a kezdetekig nyúlnak vissza tekintve, hogy a United Airlines volt annak idején az első, amely 1965-ben megrendelte, majd három évvel később flottájába állította a 737-200-ast. A társaság azóta több mint 550 darab 737-est működtetett, csaknem minden típusváltozatot.

Miután a United Airlines lesz a 737-900ER-n alapuló 737 MAX-9 észak-amerikai indító üzemeltetője is, a légitársaság és a típus közös köteléke várhatóan még hosszú jövő elé néz.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!