Korszerű LED világítással látja el összes gépcsaládjának utaskabinjait az Airbus. Az európai repülőgépgyár az A320-assal kezdi, az A380-assal folytatja, majd végül az A330-assal zárja a sort, miközben az idén forgalomba álló A350XWB már eleve fény kibocsátó diódákkal világítja meg az utasteret.

Haladva a korral az Airbus repülőgépgyár is bevezeti utasgépeinek kabinjaiba a légiközlekedésben, és azon belül is a repülőgépeken egyre szélesebb körben alkalmazott LED világítás technológiáját. Az A320-as gépcsaládból elsőként egy A321-es típusvariáns lesz az, amelynek kabinjában teljes egészében LED-ek biztosítják a világítást.

A LED lámpasorok bevezetése abszolút időszerű, ugyanis egyértelmű előnyük van a jelenleg alkalmazott fénycsövekhez képest. A diódákból álló világítótestek fele annyi energiát fogyasztanak, súlyuk mintegy 30%-kal könnyebb és nem mellesleg élettartamuk háromszor hosszabb. Fényük érzékelhetően tisztább és világosabb hatást keltő, sokoldalúságukat növeli, hogy fényerősségük is szabályozható.

Az esedékesség másik szempontja, hogy a legközvetlenebb konkurens, a Boeing már négy évvel korábban, 2010-ben az üzemeltetők rendelkezésére kezdte bocsátani a LED világítást is magába foglaló Boeing SkyInterior (BSI) kabinbelsőt 737 Next Generation típusain.

Ami a Boeingnél egyelőre fizetős, lépéshátránnyal de az Airbusnál széria lesz

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az újonnan gyártott A320-asokra szánt LED lámpákat a nürnbergi Diehl Aerospace-szel közösen fejlesztette ki az Airbus. Egy keskenytörzsű utasgép kabinjában, mint amilyen az A320-asoké is egyébként nagyságrendileg 100 LED testet futtatnak végig, amelyek mindegyikéből 45 darab dióda szolgáltatja a fényt.

Az Airbus nem verte túl nagy dobra, talán az ezen a téren jelentkező némi lemaradottságát palástolva, talán másért, de nyilvánvaló, hogy ezen újítása már leginkább a jövő évben debütáló újabb generációs A320neo (new engine option) szériának szól, mint ahogy a Boeing, egyelőre csak opcionális, de így is nagysikerű BSI rendszere is a következő 737 MAX modellekben, 2017-től már az alapfelszereltség része lesz. A másik ok például az lehet, hogy utólagos kivitelezésben már többféle cég is ajánl A320-asokra LED-eket, így vélhetőleg a gyári marketingesek belátóan, nem akkora hévvel álltak neki a beharangozásnak.

A bevezetési menetrendet illetően a toulouseiak elsőként a 2014 közepétől gyártásba vett A320-as gépeken vezetik be a teljes LED világítást, miközben a Qatar Airways által idén induló A350XWB már eleve ilyen rendszerrel működik majd. Ősszel viszont az A380-as, majd 2015-ben az A330-as családon is kiteljesedik a LED kabinvilágítási technológia.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!